MONTE CARLO 25. mája (WEBNOVINY) – Koncom týždňa zavíta kolotoč pretekov majstrovstiev sveta automobilov formuly 1 na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na tradičnom mestskom okruhu uskutoční už šieste podujatie tohtoročnej série pretekov najrýchlejšej motoristickej disciplíny.
Známe letovisko, ktorému viac ako 700 rokov vládne kniežacia rodina Grimaldiovcov, je daňovým rajom a živí ho turistický ruch a kasíno, okolo ktorého vedie aj trať veľkej ceny. V predchádzajúcich piatich tohtoročných prípadoch sa ruleta F1 štyrikrát zastavila na čísle 1, ktoré patrí obhajcovi majstrovského titulu Seabastianovi Vettelovi. Len v Čine sa tešilo číslo 3, ktoré nosí na svojom McLarene Lewis Hamilton. Triumf na legendárnej monackej trati však 23-ročnému Nemcovi chýba, zatiaľ čo všetci jeho potenciálni súperi – tímový kolega Mark Webber, obaja jazdci McLarenu Lewis Hamilton aj Jenson Button, ako aj Fernando Alonso na Ferrari, sa tu už z víťazstva v minulosti tešili. Štyridsaťdvaročná legenda, ktorá však už dnes na prvenstvá neašpiruje, Michael Schumacher, tu zvíťazil dokonca päťkrát, no napriek tomu na okruhu ulicami Monte Carla ako na jednom z mála v seriáli MS F1 nie je rekordérom. O jeden triumf viac má na konte legendárny Brazílčan Ayrton Senna. Viacnásobný pocit z víťazstva má spomedzi aktívnych jazdcov už len Fernando Alonso (2006 a 2007). Ak by sa Španielovi na Ferrari podarilo zvíťaziť, zapísal by sa do análov ako prvý jazdec, ktorý tu triumfoval na troch rôznych monopostoch, keďže prvýkrát pilotoval Renault a druhýkrát sa tešil na McLarene. Na túto poctu však kandiduje aj Michael Schumacher, ktorý prvé dva triumfy dosiahol na Benettone, ďalšie tri v kokpite Ferrari a v súčasnosti jazdí za Mercedes GP.
Pred rokom sa v Monaku tešil z víťazstva Mark Webber, ktorý zvíťazil v kvalifikácii a svoje pole position uhájil až do cieľa napriek trom výjazdom safety caru na trať po nehodách Hülkenberga, Barrichella a uvoľnenom poklope kanalizácie na trati. V uličkách Monte Carla sa prakticky nedá predbiehať, kvalifikácia a štart tak majú kľúčový význam pre výsledok pretekov. Tento rok však pribudnú dve novinky na zdramatizovanie podujatia – možnosť využiť systém pohyblivého zadného krídla pri predbiehaniach na cieľovej rovinke a nové pneumatiky Pirelli. Podľa športového riaditeľa Pirelli Paula Hemberyho prvýkrát v tomto roku dodajú tímom spolu s mäkkými aj supermäkké zmesi, ktoré by mali byť tromfom predovšetkým v kvalifikácii. „Pri zrýchľovaní z pomalých zákrut je častým javom prešmykovanie kolies. Práve supermäkké zmesi by mali poskytnúť dostatočný grip. Ich vrcholná forma však vydrží len jedno kolo. V kvalifikácii tak bude musieť jazdec predviesť najrýchlejšie kolo hneď na prvý pokus, potom sa bude pneumatika veľmi rýchlo ničiť,“ skonštatoval Paul Hembery, ktorý očakáva, že jazdci pôjdu preteky na dve zastávky v boxoch.
„Je pozoruhodné jazdiť v monoposte F1 po uliciach Monte Carla, je to unikátna trať a mimoriadna výzva pre jazdca. Musíte jazdiť dravšie ako na normálnej trati, no čo i len maličká chybička má za následok veľký trest. Pozícia na štarte je veľmi dôležitá a determinuje vaše umiestnenie v pretekoch. Veľkou výzvou je aj dobre sa zorientovať v premávke na trati počas kvalifikácie. Táto udalosť je však jedným z vrcholov sezóny. Pred rokom sme tu zvíťazili, takže dúfam, že tu budeme opäť silní,“ skonštatoval vedúci muž priebežného poradia MS a obhajca titulu Sebastian Vettel, ktorý vlani došiel do cieľa tesne druhý za tímovým kolegom Webberom. „Sú to najprestížnejšie preteky seriálu. V tomto roku prinášajú nové otázniky. Aké budú pneumatiky? Aká bude stratégia? Je to mestská trať, ktorá si vyžaduje od jazdca koncentráciu a pokojnú myseľ od prvého tréningu až po posledné kolo pretekov,“ skonštatoval minuloročný víťaz Mark Webber. „Monako som miloval už ako dieťa. Je to najťažšia a najúžasnejšia trať na svete. Dúfam, že tu predvedieme iné preteky ako vlani. Myslím si, že kombinácia systémov DRS, KERS a nových pneumatík by mohla oživiť preteky. Rád by som videl nejaké predbiehacie manévre a tvrdé súboje,“ skonštatoval aktuálne druhý muž seriálu MS Lewis Hamilton, ktorý však už zaostáva za Vettelom o 41 bodov.
Na veľkú cenu v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách, takže burácanie motorov sleduje z prístavu v Stredozemnom mori. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko. Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku klasickému koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najväčší počet. Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, takže ide o najkratšiu zo všetkých veľkých cien. Počas víkendu hlásia meteorológovia pre Monako teplé a bezoblačné počasie s teplotami do 25°C. Nedeľňajšie preteky sa začínajú v tradičnom čase o 14.00 h.
VC Monaka:
Dejisko: mestský okruh, dĺžka okruhu 3 340 m
Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260,520 km)
Minuloročný víťaz: Mark Webber (Aus.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min (2004)
Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Najviac víťazstiev – tím: 15 – McLaren
História
Preteky v uliciach Monte Carla a La Condamine sa uskutočnili prvýkrát v roku 1929. Boli aj súčasťou prvého ročníka majstrovstiev svet F1 v roku 1950, potom na štyri roky z kalendára vypadli a od roku 1955 v ňom figurujú bez jedinej prestávky, čo ich radí hneď za VC Talianska na okruhu v Monze, ktoré mali len jedinú absenciu. Okruh prešiel piatimi drobnými úpravami, súčasnú podobu a dĺžku má od roku 2003. Jazdcov čaká jazda úzkymi uličkami, po nábreží prístavu aj cez tunel.
Kuriozity:
– VC Monaka patrí spolu s pretekmi Indy 500 v americkom Idianapolise a 24-hodinovkou vo francúzskom Le Mans k trojici najznámejších automobilových pretekov na svete. Jediným jazdcom, ktorý dokázal vo všetkých troch zvíťaziť, je Graham Hill.
– Dvom jazdcom sa podarilo vykúpať sa v prístave po tom, čo ich monoposty prerazili zvodidlá a skončili v Stredozemnom mori – Albertovi Ascarimu (1955) a Paulovi Hawkinsovi (1965). Obaja vyviazli bez zranení. Ascari sa zabil o štyri dni na to pri tréningu v Monze. – Preteky si vyžiadali životy dvoch jazdcov – Luigiho Fagioliho (1952) a Lorenza Bandiniho (1967).
– Najdramatickejší záver videli diváci v roku 1982. Alain Prost na vedúcej pozícii havaroval štyri kolá pred cieľom. Ricardo Patrese sa tešil z vedenia len pol druha kola, potom dostal hodiny. V poslednom kole došlo lídrovi Didierovi Pironimu palivo, rovnako dopadol aj za ním idúci Andrea de Cesaris, a tak triumf spadol do lona Patresemu, ktorému sa podarilo auto opäť naštartovať a dôjsť si po nečakané víťazstvo.
Prehľad posledných víťazov VC Monaka:
2010 – Mark Webber (Aus.) Red Bull
2009 – Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP
2008 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 – Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 – Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 – Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 – Jarno Trulli (Tal.) Renault
2003 – Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2002 – David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2001 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 – David Coulthard (V. Brit.) McLaren
Poradie MS (po 5 z 19 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 118 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 77, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull 67, 4. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 61, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 51, 6. Nico Rosberg (Mercedes) 26, 7. Nick Heidfeld (Nem.) Renault 25, 8. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 24, 9. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 21, 10. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 14, 11. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 9, 12. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso 6, 13. Adrian Sutil (Nem.) Force India 2, 14. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 2, 15. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India 2
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 185, 2. McLaren 138, 3. Ferrari 75, 4. Renault 46, 5. Mercedes 40, 6. Sauber 11, 7. Toro Rosso 6, 8. Force India 4