Test: Volvo S60 T6

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Rozdiel medzi predošlým Volvom S60 a jeho novou generáciou je priam priepastný. Zatiaľ čo predošlý model bol veľmi pohodlný diaľničný krížnik, nové Volvo S60 je nie len pohodlné, ale nejakým zázrakom sa ho konštruktérom z Göteborgu podarilo naladiť aj na športový štýl jazdy. Poďme na to ale pekne poporiadku. To, že nové Volvo S60 má športové ambície, vám musí byť jasné už z jeho dizajnu. Prostredníctvom tohto modelu nahadzuje švédska automobilka svoj nový „imidž“, ktorý by už nemal vystihovať iba architektov v stredných rokoch, ale aj mladých a energických úspešných ľudí.

Interiér

V interiéri sa až taká veľká revolúcia nekoná. Dizajnovo je to typické Volvo. Nechýba ani charakteristická tenká stredová konzola, za ktorou je ukrytý odkladací priestor. Prekvapí však nesúmerné tvarovanie výduchov klimatizácie. Zatiaľ čo vodič má k dispozícii podlhovastý otvor pod navigáciou, pre spolujazdca je určený menší otvor po pravej strane displeja navigácie. Komfort sedenia je na maximálnej úrovni, presne tak, ako ste na to u automobilky Volvo zvyknutí. Ani k priestrannosti interiéru nemôžem mať žiadne výhrady.

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

K dispozícii sme mali vrcholnú verziu Volva S60 s označením T6, čo v preklade znamená, že pod kapotou sa ukrýva turbodúchadlom preplňovaný radový šesťvalec. Motor produkuje z objemu tri litre výkon 224 kW (304 k) a krútiaci moment 440 Nm, ktorý je dostupný už od 2 100 ot./min. Motor poháňa prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky všetky štyri kolesá.

Že nás motor prekvapil svojou chvályhodnou dynamikou, k tomu sa ešte dostaneme. Veľmi milo prekvapujúca však bola jeho skromnosť, čo sa týka spotreby paliva. Mimo mesta by ste nemali mať problém zmestiť sa do ôsmich litrov! Nezabúdajte, že ide o auto s trojlitrovým benzínovým motorom, automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Nepochopiteľne úžasný výsledok. V meste si od vás nové Volvo S60 T6 nevypýta viac ako 13 litrov benzínu na 100 km. Pri diaľničných presunoch to bude niečo okolo desiatich litrov, pričom na šiestom prevodovom stupni netočí motor ani 2 500 ot/min.

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Pri pohľade na nové Volvo S60 si poviete, že je to krásny a elegantný moderný sedan, od ktorého očakávate maximálny luxus na palube a komfortnú jazdu. To isté sa vybavilo aj mne, ale keď som sa dozvedel, že dostanem auto s trojlitrovým benzínovým motorom, automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies, bál som sa, či mi na cestu domov bude stačiť jedna nádrž benzínu. Na žiadne zážitky za volantom som ani nepomyslel. „Veď je to Volvo“, vravel som si. Ani som netušil, ako hlboko som sa mýlil.

Naše zoznamovanie sa začalo celkom nevinne. Prvých pár razantnejších zošliapnutí plynového pedálu mi napovedalo, že automatická prevodovka nemá nič spoločné s automatmi, ktoré znepríjemňovali život každému, kto aspoň trochu vedel šoférovať. Priznávam, že po zošliapnutí plynového pedálu sa prevodovka musí najprv chvíľu zamyslieť, čo od nej vlastne chcete, ale zhruba o sekundu máte k dispozícii práve toľko sily, koľko potrebujete. Postupne som však zistil, že tej sily máte dostatok prakticky kedykoľvek.

Volvo S60 je naozaj komfortné. Presne tak, ako to od auta tejto značky očakávate. Vrcholná verzia T6 je však neskrotná beštia. Tvári sa celkom nevinne, ale čo to auto stvára na ceste, je neskutočné. Ide o jedno z veľmi mála áut, ktorého som sa tak trošku bál. Reakcie tohto auta na plynový pedál sú zarážajúce. Naozaj, k Volvu S60 T6 treba mať rešpekt. Ak by som ho mal prirovnať k niečomu, čo sme na Webnovinách doteraz testovali, bude to BMW radu 5 v oblasti komfortu, no čo sa týka výkonu a jazdných vlastností, nebojím sa ho porovnávať s Nissanom 370 Z a s Mitsubishi Lancer Ralliart. Oproti Nissanu má Volvo síce o 17 kW (23 k) menej, ale má o 77 Nm krútiaceho momentu viac. Dynamicky sú si preto tieto autá dosť podobné. A prečo Lancer Ralliart? Aj keď výkonovo dosť zaostáva, je to „štvorkolka“, rovnako ako Volvo S60 T6. V praxi to teda znamená, že v aute, ktoré nemá od komfortu BMW radu 5 ďaleko, máte k dispozícii dynamiku Nissanu 370 Z. S tým rozdielom, že aj keď Nissan 370 Z je veľmi priateľské auto, stále je to čistokrvný športiak, z ktorého keď chcete dostať maximum, musíte to vedieť. Zaboríte plynový pedál do podlahy v nevhodnom okamihu a ste mŕtvi. Vo Volve môžete na ten plyn šliapať doslova ako blbec a vďaka pohonu všetkých štyroch kolies zostáva auto za každých okolností neutrálne, podobne ako Lancer Ralliart.

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Čo dodať na záver? Volvo S60 T6 je určite jednou z najviac prekvapujúcich noviniek tohto roka. To auto je maximálne komfortné a dovolím si tvrdiť, že na naše cesty tak akurát maximálne výkonné. Čo sa týka jazdnej dynamiky, som dosť náročný vodič a Volvo dokázalo dokonale uspokojiť moje požiadavky. Ak by som si mal vybrať medzi tromi spomínanými autami, bol by to určite Nissan, pretože ja osobne nepotrebujem všetok ten luxus, ktorým Volvo S60 doslova prekypuje. Kompromisom s ohľadom na praktickosť by bolo Mitsubishi, ale to zas nie je tak výkonné. Každopádne, pre Volvo S60, luxusný sedan, je vynikajúcou vizitkou, že sa môže porovnávať s autami takéhoto kalibru. Ak ste teda vždy túžili vlastniť športové auto, no potrebujete sa prezentovať ako seriózny človek a nie ako pretekár, Volvo S60 vo verzii T6 je pre vás ako stvorené. Doslova vlk v ovčom rúchu.

Elektronika

V prípade Volva S60 by som si ešte dovolil zriadiť takúto neštandardnú kapitolu. To auto má na palube totiž toľko elektroniky a toľko všelijakých systémov, že by sa nemuselo hanbiť ani pred raketoplánom Discovery. Začnem klasickým adaptívnym tempomatom automobilky Volvo. Aj v novej S60-tke bohužiaľ funguje rovnako. V meste je to super, ale pri diaľničnej 130-tke je aj najmenší akčný rádius radaru príliš veľký. Modelová situácia: Idete si pekne po diaľnici svojim tempom, 130 km/h na tempomate. Zrazu si všimnete, že auto mierne spomalilo a naďalej pokračuje v znižovaní rýchlosti. Pýtate sa sami seba čo sa deje, až potom vám to dôjde. Kdesi ďaleko pred vami je kamión a vaše auto už spomaľuje, aby čo najplynulejšie dorovnalo rýchlosť s vozidlom pred vami. Ak teda nechcete, aby vaše auto spomaľovalo priskoro, musíte začať predbiehací manéver až neprirodzene skoro.

Nové Volvo S60 však neregistruje iba vozidlá. Vďaka systému City Safety registruje už aj chodcov. Neodolal som pokušeniu vyskúšať tento revolučný systém a keď som zohnal dobrovoľníka, experiment sa mohol začať. Pri nižších rýchlostiach systém nefunguje až tak dobre, čo však automobilka zdôrazňovala. Chcelo to teda viac odvahy a zvýšiť rýchlosť. Problém bol však v tom, že mojim „pokusným králikom“ bol môj celkom dobrý kamarát, ktorého som nechcel zabiť a tak som v poslednej chvíli nevydržal a skočil na brzdu. O zlomok sekundy predtým však zareagoval aj tento systém, čiže aj keď som pri zastavení brzdil už aj ja, brzdiť začalo auto samé. Neviem, po tejto skúsenosti sa mi veľmi nechcelo pokus opakovať a zo subjektívneho hľadiska by som povedal, že systém by mohol reagovať aj pohotovejšie. Verím však tomu, že inžinieri v Göteborgu sa so systémom City Safety dostatočne „vyhrali“ a jeho nastavenie má svoje opodstatnenie.

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Na záver krátka úvaha. Tempomat je dnes bežnou vecou, postupne zovšednieva aj asistent varujúci pred opustením jazdných pruhov, adaptívny tempomat je zatiaľ výsadou stále tých luxusnejších áut a nové Volvo S60 dodrží bezpečnú vzdialenosť nie len od áut pred vami, ale zabráni najhoršiemu, aj keď vám niekto vbehne do cesty. Otázka znie: „Načo je v tom aute vodič“? Podľa mňa, je to všetko chvályhodné, že sa Volvo takto stará o bezpečnosť nie len pasažierov svojich áut, ale aj o bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Bojím sa však, že to všetko speje k tomu, že ľudia sa totálne prestanú sústrediť na šoférovanie, čo môže byt napriek všetkým týmto systémom nebezpečné. Videl som to sám na sebe. Nastavil som si v meste tempomat a začal som sa hrať s jednotlivými nastaveniami auta, prípadne s rádiom. Veď čo sa môže stať? Auto mi samé brzdí keby niečo, volant som držal stále rovno a aj keby som vybočil z pruhu, auto ma na to upozorní. Raz sa mi podarilo dôjsť do práce tak, že som po naštartovaní zaradil „D“, vyšiel som na hlavnú cestu, zapol tempomat a vypol som ho až v práci. Celú cestu som iba točil volantom. Auto samé zastaví aj na semaforoch, pokiaľ tam už pred vami niekto stojí, a ak to netrvá dlho, aj sa samé rozbehne. Úžasné? Možno áno. Až do chvíle, kým si na to človek nezvykne, zabudne, že práve nemá zapnutý tempomat a bude sa tváriť veľmi prekvapene, keď to zaparkuje v kufri auta idúceho pred ním.

Základná cena modelu – Volvo S60 D3 Base: 31 300 €

Základná cena testovanej verzie – Volvo S60 T6 Summum: 49 230 €

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, zážihový

Valce/ventily:

6/24

Zdvihový objem (cm3):

2953

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

224 / 5600

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

440 / 2100-4200

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

250

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

6,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

14,5 / 7,3 / 9,9

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

380

Objem nádrže (l):

67,5

Prevádzková hmotnosť:

1711

Dĺžka (mm):

4628

Šírka (mm):

1865

Výška (mm):

1484

Rázvor (mm):

2779

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volvo S60 T6
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Volvo