BRATISLAVA 18. júla (WEBNOVINY) – Tretia generácia Toyoty Avensis je v predaji už nejaký ten piatok, no prednedávnom prešla menšou modernizáciou. Vynovený Avensis sme podrobili redakčnému testu v praktickej verzii kombi a s najslabším naftovým motorom pod kapotou.
Interiér
Nechcem veľmi zovšeobecňovať, no Toyota Avensis je japonské auto a čo sa kvality interiéru týka, bohužiaľ nepatrí medzi svetlé výnimky. Použité plasty majú síce zaujímavú povrchovú úpravu, no sú pomerne tvrdé a krehké. Testované auto malo najazdených ešte iba necelých 14 000 km a už bolo vidno na niektorých miestach škrabance. Samozrejme, tie mohli byť spôsobené aj neopatrným zaobchádzaním, no všetky autá testujú väčšinou tí istí ľudia, ktorí nemajú dôvod neprimeraným spôsobom skúšať odolnosť plastov. Kvalitné nevyzerajú byť ani plasty na dverách. Keď som sa o ne v zákrute oprel kolenom, ozývalo sa praskanie.
Odhliadnuc od háklivých plastov je interiér Avensisu celkom príjemným miestom. Sedadlá sú komfortné a majú kvalitné poťahy. Samotný dizajn palubnej dosky je taký striedmejší. Pri modernizácii dostal Avensis dotykový displej na stredovú konzolu, no žiadne módne výstrelky človek od Toyoty ani neočakáva. Pri cúvaní sa na spomínanom displeji vďaka parkovacej kamere zobrazuje priestor za autom. Chýbalo mi však akustické upozorňovanie na prekážky, ktoré je súčasťou iba najvyššej výbavy Premium.
Na interiéri Avensisu kombi je ale najlepšia jeho veľkosť. Priestoru na zadných sedadlách je dosť. Bez debaty. Oveľa väčší šok však nastane po sklopení zadných sedadiel. Vznikne úložný priestor, do ktorého keď začnete nakladať, máte pocit, že je nekonečný. Menšie predmety sa dajú schovať po stranách batožinového priestoru, alebo je možné využiť druhé dno. Aj v interiéri má Avensis dosť veľa odkladacích priestorov a tie sú tiež nadpriemerne veľké. Nechápal som, čo všetko sa zmestilo do skrinky pred spolujazdcom a čo všetko dokázala zhltnúť schránka pod lakťovou opierkou. Avnesis kombi je niečo ako taká súkromná pojazdná čierna diera. Zmestí sa do nej všetko.
Motor
Toyota má pre model Avensis v ponuke niekoľko vydarených štvorvalcových turbodieselov. Dva silnejšie z nich majú objem 2,2 litra, no v nami testovanom aute však pracoval základný dvojliter s výkonom 91 kW (124 k). Najslabší diesel trochu klepe, keď je studený. Keď sa zohreje, je to pochopiteľne lepšie. Tak či onak, do kabíny sa zvuk motora prenáša iba minimálne. Odhlučnenie interiéru je na vysokej úrovni.
Keď už motor neoslní svojim diétnym výkonom, je skvelé, že si za svoje služby veľa nepýta. V meste sa dá s týmto veľkým kombi jazdiť približne za šesť litrov nafty na 100 km. Pri výlete mimo mesto sa spotreba pohybuje okolo piatich litrov. Presná prevodovka je veľmi dobre odstupňovaná. Pri diaľničnej 130-tke sa pri zaradenej šestke motor prevaľuje iba na 2000 ot./min. Vďaka tomu sa pri diaľničnom tempe spotreba pohybuje medzi 5,5 až 6 l/100 km.
Jazda
Aj keď je pravda, že s najslabším turbodieselom nie je Avensis žiaden trhač asfaltu, nemyslím si, že to niekto od takéhoto auta očakáva. Navyše, aj keď ide o najslabší naftový motor v ponuke, nemôžem povedať, že by s ním Avensis brzdil premávku. Naopak, keď už sa auto rozbehne, vďaka schopnému podvozku nemusíte kvôli zákrutám príliš uberať. Pochopiteľne, pokiaľ momentálne neveziete rodinku. Avensisu môžem v tomto smere vytknúť akurát tak menej citlivé brzdy, inak je to veľmi komfortné a stabilné auto.
Resumé
Keď by som sa mal nad tým zamyslieť do hĺbky, Toyota Avensis je jedným zo skvelých príkladov zbytočnosti SUV-čok. Väčšina ľudí, ktorí potrebujú priestranné auto, si dnes kupuje SUV. Ktorékoľvek kombi strednej triedy však odvezie toľko, čo SUV, ak nie viac, má lepšie jazdné vlastnosti, nižšiu spotrebu a je lacnejšie. Ak sa chystáte kúpiť si nové SUV, zamyslite sa nad tým, či naozaj potrebujete pohon 4×4 a či využijete vyššiu svetlú výšku SUV-čka. Ak nie, nemá zmysel platiť viac za to, čo skvelo zvláda napríklad aj Toyota Avensis kombi. A čo motor? Dvojlitrový turbodiesel by sa dal nazvať rozumným kompromisom medzi spotrebou paliva, cenou a dynamikou, no pre väčšiu rezervu výkonu, ktorá patrí medzi základné prvky aktívnej bezpečnosti, by som si tých 1500 eur za silnejší motor asi doplatil.
Základná cena modelu – Toyota Avensis kombi 1.6 Valvematic Terra: 23 900 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Avensis kombi 2.0 D-4D 125 Sol: 25 900 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 91 / 3600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 310 / 1600 – 2200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,0 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,6 / 4,0 / 4,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 543 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Prevádzková hmotnosť: | 1595-1660 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka (mm): | 4780 |
Šírka (mm): | 1810 |
Výška (mm): | 1480 |
Rázvor (mm): | 2700 |