BRATISLAVA 29. novembra (WEBNOVINY) – Renault Traffic je opäť jedno z tých áut, kedy sa o dizajne veľmi hovoriť nedá. Auto je v rámci možnosti tvarované zaujímavo a moderne, ale určite to nie je voz, ktorý si kupujete kvôli dizajnu. Pri tomto type áut sú najdôležitejšie úžitkové vlastnosti. Napriek tomu však Renault pri verzii Black Editon dbá na „imidž“ svojho vanu. Tmavo tónované zadné okná takmer úplne splývajú s čiernym lakom karosérie. Čierne je aj pozadie predných svetlometov a samozrejme nesmú chýbať disky kolies z ľahkých zliatin. Poďme sa však venovať tomu, čo je pri týchto autách podstatné a tým je okrem iného najmä priestrannosť a variabilita interiéru.
Interiér
Jediné auto, s ktorým môžeme nový Traffic porovnať, je už dávnejšie testovaný Fiat Scudo. Hneď prvá vec, ktorá mi udrela do očí, sú zadné posuvné dvere. Zatiaľ čo Scudo ich má na obidvoch stranách, Traffic má iba jedny posuvné dvere na pravej strane. Dá sa priplatiť 650 € za posuvné dvere aj na ľavej strane, ale paradoxne iba v najnižšej výbave. Pri Fiate Scudo predstavuje príplatok za ďalšie posuvné dvere 494 €. Ten sa platí tak isto iba v základnej výbave, ale to iba preto, že vo vyšších výbavách sú ďalšie posuvné dvere štandardom, pričom do Trafficu si ich vo vyšších výbavách ani objednať nemôžete.
Ďalším detailom je vnútorné spätné zrkadlo. V Renaulte je dosť malé na také veľké auto. Fiat mal o niečo väčšie a mal ešte jedno zakrivené, v ktorom ste si mohli sledovať napríklad neposlušné deti na zadných sedadlách. Traffic však musím pochváliť za obrovské množstvo odkladacích priestorov. Aj Fiat ich má dosť, ale v Renaulte sú také „praktickejšie“. Napríklad nemáte žiaden problém odložiť si aj dva mobilné telefóny, niekoľko obalov na CD, 1,5-litrové PET fľaše, či jedlo. Proste všetky veci, ktoré so sebou beriete na výlet. A Traffic je práve o takýchto dlhších cestách.
Povedal by som, že v komforte sedenia vyhráva Traffic. Obidve autá môžu byť deväťmiestne, ale my sme obidve testovali v osemmiestnej konfigurácii. To znamená, že medzi prednými sedadlami bola ulička, ktorou sa celkom pohodlne dá prejsť k druhému radu sedadiel. V Renaulte tam zavadzia parkovacia brzda. Fiat ju má po ľavej strane vodičovho sedadla.
Podstatný rozdiel v sedení na zadných sedadlách je však ten, že Fiat Scudo má osobitne tvarované každé sedadlo, zatiaľ čo Renault Traffic má dve celé lavice. Paradoxne, v Trafficu máte lakťové opierky. Sedadlá v zadných radoch sa nedajú posúvať ani v jednom aute.
Čo sa týka sedenia v poslednom rade sedadiel, pokiaľ nesedíte v strede, vo Fiate si môžete ruku oprieť o parapet zadných okien, ktorý zahŕňa aj držiak na nápoj. Renault takýto komfort neponúka, no myslím si, že ponúka niečo dôležitejšie. Tým je celkový komfort jazdy. Mal som pocit, že zadná náprava Fiatu je nastavená na vyššie hmotnosti a preto pokiaľ nie je auto poriadne zaťažené, pruženie je dosť tvrdé a cestujúcim v poslednom rade sedadiel to nie je práve najpohodlnejšie. Traffic dokonalo tlmí nerovnosti aj zadnou nápravou, teda komfort sedenia v poslednom rade sedadiel nijako nezaostáva.
Obidve autá sa ponúkajú v rôznych dĺžkach a výškach. Zatiaľ čo v prípade Scuda sme testovali dlhšiu verziu, Traffic sme mali v tej kratšej verzii. Jediný rozdiel bol vo veľkosti batožinového priestoru. V obidvoch autách máte dostatok miesta na nohy na každom zo sedadiel, no Scudo má výrazne väčší batožinový priestor. Predĺžená verzia Trafficu má ale o niečo väčší batožinový priestor, ako dlhé Scudo.
Motor
Pre Traffic sú k dispozícii tri motorizácie. Dva dvojlitrové turbodiesle (slabší s výkonom 90 koní a silnejší s výkonom 115 koní) a väčší 2,5-litrový turbodiesel, ktorý produkuje 150 koní. My sme si mali možnosť vyskúšať silnejší dvojliter s výkonom 84 kW (115 k). Keď sa pozriete na Renault Traffic a uvedomíte si jeho veľkosť, musíte mať pocit, že 115 koní na tak veľké auto je žalostne málo. Prekvapivo nie je. Fiat Scudo má iba o 5 koní viac. Obidve autá totiž ťažia z dobrého odstupňovania šesťstupňovej manuálnej prevodovky a slušného krútiaceho momentu, v prípade Trafficu 290 Nm už pri 1 600 ot./min. Samozrejme, že Traffic nie je žiaden trhač asfaltu. Ale s tak veľkým autom zmeníte štýl jazdy a po pár kilometroch už nebudete pociťovať nedostatok výkonu.
Pri diaľničnom tempe motor pracuje s otáčkami mierne prevyšujúcimi 2 500 ot./min. a spotrebuje okolo 8,5 litra nafty na 100 km. Pri jazde v meste sa viete zmestiť aj do ôsmich litrov, pričom výrobca udáva rovných desať.
Jazda
Veľa vecí už bolo spomenutých. Ja si Renault Traffic predstavujem ako auto ideálne na rodinné výlety. Pohodlne odvezie osem ľudí aj s ich batožinou a všetkými vecami, ktoré chcú mať počas jazdy poruke. Priznávam, že s batožinou ôsmich ľudí pobalených napríklad na dovolenku k moru by už možno mohol byť problém, ale na to je tu predĺžená verzia. Podobne ako Fiat Scudo, aj Renault Traffic sme zobrali na výlet. Tentokrát sme však boli iba štyria a nepodarilo sa nám vyskúšať cestovanie v plnom obsadení. Na druhej strane, kto si potreboval zdriemnuť, mohol sa natiahnuť na neobsadenú zadnú lavicu, čo nebolo až také nepohodlné, ako keby ste sa pokúšali ležať na jednotlivých sedadlách Fiatu Scudo.
Resumé
Fiat Scudo ma presvedčil o tom, že tieto úžitkové autá v osobných verziách sú ďaleko praktickejšie a oveľa priestrannejšie, ako konkurenčné menšie vozidlá kategórie MPV, ktoré sa predávajú za podobnú cenu. Renault Traffic ma v tom iba utvrdil. Aj Traffic je dospelé auto, ktoré sa nemusí hanbiť za svoj úžitkový pôvod. Na dlhých cestách sa budete v jeho útulnom interiéri cítiť ako doma. Pokiaľ teda potrebujete veľké auto na prepravu viacerých ľudí, aj Renault Traffic je skvelou voľbou. Ak sa chcete navyše ešte trošku odlíšiť, špeciálna edícia Black Edition je na to ako stvorená.
Základná cena modelu – Renault Traffic 2.0 dCi 90 Passenger: 23 690 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Traffic 2.0 dCi 115 Black Edition: 26 690 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1996 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 84 / 3500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 290 / 1600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | – |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10 / 7,2 / 8,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 940 |
Objem nádrže (l): | 90 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1957 |
Rozmer pneumatík: | 195/65 R16 |
Dĺžka (mm): | 4780 |
Šírka (mm): | 1904 |
Výška (mm): | 1945 |
Rázvor (mm): | 3098 |