BRATISLAVA 10. novembra (WEBNOVINY) – Toto krásne francúzske kupé sme si už mohli vyskúšať. Jeho jazdné vlastnosti sme dokonca podrobili mimoriadne ťažkej skúške – horskému priechodu Hochalpenstrasse, ktorý sa tiahne popri najvyššom vrchu Rakúska (Grossglockner – 3798 m.n.m.). Test si môžete prečítať tu. Dočítate sa v ňom, ako veľmi nás Peugeot RCZ očaril. To auto vyzerá výborne a jazdí presne tak isto, ako vyzerá. Prvý Peugeot RCZ, ktorý sme testovali, mal však pod kapotou vznetový agregát. Motor to je síce skvelý, no kombinácia kupé a turbodiesela mi nikdy nejako nepasovala. Podarilo sa nám ale vybaviť na test aj benzínovú verziu tohto krásneho auta.
Motor
Motor 1.6 THP figuruje v ponuke motorizácií pre viacero modelov koncernu PSA už dlhší čas. Agregát bol vyvíjaný v spolupráci s koncernom BMW Group, a tak tento motor môžete nájsť aj v modeloch značky MINI. Mal som možnosť jazdiť už na viacerých autách, ktoré mali pod kapotou práve tento agregát. Ak už ma niektoré z nich možno neoslovilo, minimálne motor vždy zachraňoval situáciu. Vydaril sa. Nechýba mu záťah v nízkych otáčkach a bez frflania sa nechá vytáčať aj do vyšších otáčok, kde mu nedochádza dych tak skoro, ako niektorým prepĺňaným benzínovým motorom.
Mali sme šťastie a do rúk sa nám dostala silnejšia verzia tohto motora, ktorá dosahuje výkon 147 kW (200 k) pri 5800 ot./min. a môže sa pochváliť krútiacim momentom 255 Nm (v režime „overboost“ až 275 Nm) dostupným už od 1700 ot./min. To sú nižšie otáčky, ako tie, pri ktorých vrcholí krútiaci moment väčšiny vznetových motorov. Už na základe týchto údajov si viete predstaviť, že tento motor prakticky nemá hluché miesto. Statočne potiahne na hociktorom prevodovom stupni.
Okrem impozantného záťahu však má tento motor ešte niečo, čím si vás dokáže získať – krásny zvuk. Dieselové RCZ-ko jazdilo výborne. Vyzeralo nádherne. Ale keď ste ho naštartovali, tak to celkové čaro sa zredukovalo klepotom turbodiesela. Motor 2.0 HDi v Peugeote RCZ pritom patrí medzi tie najkultivovanejšie dvojlitrové turbodiesle, ale aj tak. Kupé má mať výkonný benzínový motor.
Hneď pri naštartovaní to bolo o niečom úplne inom. Takto nejako si totiž predstavujete, že bude Peugeot RCZ znieť, pokiaľ neviete, aký je v ňom motor. Počas jazdy je zvuk motora ešte krajší a podčiarkuje tak športový charakter auta.
K dokonalosti tejto motorizácie chýbajú už iba dlhšie prevody šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Pri 130 km/h totiž motor točí pri zaradenej šestke až 3500 ot./min. Konštruktéri chceli, aby auto pôsobivo zrýchľovalo, a tak má okrem silného motora aj dosť krátku prevodovku. Zaplatíte za to ale ne benzínovej pumpe. Na diaľnici sa spotreba totiž pohybuje okolo siedmych litrov. Na to, že motor točí toľko otáčok je to ešte skvelá spotreba. RCZ-ko má totiž výbornú aerodynamiku. Mimo mesta sa dá po okreskách jazdiť za šesť litrov a v meste nám spotreba paliva počas testu nestúpla nad 8,5 litra na 100 km, aj keď výrobca udáva 9,1. Na motor s výkonom 200 koní sú to naozaj výborné hodnoty, no aj tak hrajú do karát dieselovému RCZ-ku.
Resumé
Peugeot RCZ má všetko, čo má športové auto mať. Výborný posed za volantom, riadenie s primerane tuhým odporom, celkom presnú prevodovku, výborný podvozok, skvelý pútavý dizajn, no a v tomto prípade aj silný motor a krásny zvuk. Áno, na každých 100 km si od vás vypýta benzínové RCZ-ko s výkonom 200 koní o jeden až dva litre paliva viac, ako Peugeot RCZ 2.0 HDi. S dieselom si ale neužijete ani zďaleka toľko zábavy. Život je však otázkou priorít a ak plánujete váš Peugeot RCZ využívať denne a záleží vám aj na spotrebe paliva, viem si predstaviť, že rozum by vám kázal siahnuť po vznetovej verzii. Športové autá sa ale kupujú srdcom, a tak niet o čom rozmýšľať. Peugeot RCZ by mal skrátka mať pod kapotou motor 1.6 THP s výkonom 200 koní a basta.
Základná cena modelu – Peugeot RCZ 1.6 THP 156 k: 26 850 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot RCZ 1.6 THP 200 k: 29 350 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 147 / 5800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 255 / 1700 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,1 / 5,6 / 6,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 321 / 760 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Prevádzková hmotnosť: | 1372 |
Rozmer pneumatík: | 235/40 R19 |
Dĺžka (mm): | 4287 |
Šírka (mm): | 1845 |
Výška (mm): | 1359 |
Rázvor (mm): | 2596 |