BRATISLAVA 27. februára (WEBNOVINY) – Nový Nissan Micra sme si už mohli nakrátko vyskúšať v okolí Prahy. Bolo to však ešte v čase uvedenia nového modelu na trh. Teraz, po vyše roku sme si mali možnosť vyskúšať aj nový motor, ktorý nebol k dispozícii hneď od začiatku predaja. Ide o rovnaký 1,2 litrový trojvalec, ako majú všetky Micry, no tento je prepĺňaný.
Interiér
O rozdieloch medzi novým modelom a jeho predchodcom sme už písali v spomínanom staršom článku. S odstupom času sa dojem z interiéru možno ešte trošku zhoršil. Plasty sú tvrdé a pôsobia lacno. Možno aj preto, že lacné sú. Funkčnú stránku interiéru to ale pochopiteľne nijako neovplyvňuje. Ide len o to, či si potrpíte na luxusne a kvalitne pôsobiaci interiér, alebo vám pri aute tohto kalibru postačí aj to, že to ako celok všetko celkom pekne vyzerá, nič nevŕzga. Plasty síce sú tvrdé, no chytať ich nemusíte. Vypracovanie interiéru je pritom na prijateľnej úrovni.
Prečo je to tak, bolo tiež vysvetlené v predošlom článku. Nissan sa rozhodol, že nebude konkurovať už tým najlepším európskym a japonským modelom segmentu B, no vydá sa cestou globalizácie a nižšej ceny. Výroba je lacnejšia a jednoduchšia, nie len preto, že sa Micra dodáva iba s jedným motorom v dvoch výkonových verziách.
Každopádne, aj keď je nová Micra oproti svojmu predchodcovi jednoduchšia a lacnejšia, je to plnohodnotný, aj keď zrejme najmenší zástupca segmentu B. Bez problémov odvezie štyroch dospelých cestujúcich. Dokonca máte z interiéru pocit, že je vzdušný a priestranný, keďže palubná doska je nezvyčajne nízko. Do batožinového priestoru sa zmestí 265 litrov nákladu. Operadlá zadných sedadiel sa dajú pochopiteľne sklopiť, no nie do jednej roviny. Ak potrebujete rovinu, celé zadné sedadlá sa dajú odklopiť dopredu a vznikne úložný priestor s objemom 605 litrov a rovnou podlahou.
Motor
Na tomto trojvalci je zaujímavé to, že nie je prepĺňaný turbodúchadlom, ako väčšina motorov, ale mechanickým kompresorom. Čo to znamená? Že motor nepozná pojem „turbodiera“. Na plyn reaguje, ako atmosféricky (teda neprepĺňaný) motor, čiže ihneď. Respektíve, človek by z neho možno aj mal ten dojem, len by nesmel byť tento motor kombinovaný s bezstupňovou automatickou prevodovkou. To je ale iná kapitola.
Ďalšou veľkou výhodou mechanického kompresora oproti turbodúchadlu je vyšší výkon v celom rozsahu otáčok motora, nie iba v určitom spektre, ako to je v prípade prepĺňania turbodúchadlom. Nevýhodou sú ale vyššie straty samotného motora, keďže kompresor je poháňaný kľukovým hriadeľom. Možno aj preto má 1,2-litrový kompresorom prepĺňaný motor od Nissanu výkon 98 koní a turbodúchadlom prepĺňaný 1,2-litrový motor od Volkswagenu 105 koní. Jasné, je tam ešte množstvo iných faktorov, hlavný je zrejme ten, že motor od Nissanu je trojvalec a agregát od VW má štyri valce. Každopádne, sú to dva najsilnejšie motory s daným objemom, ktoré sú v súčasnosti v predaji a pri jazde je to cítiť.
Spotreba paliva nie je zlá, no dovolím si tvrdiť, že bez CVT prevodovky by bola možno ešte nižšia. V meste sa spotreba pohybuje medzi siedmimi až ôsmimi litrami benzínu na 100 km. Mimo mesta Micre postačí aj 5,5 litra a pri jazde po diaľnici si na každých 100 km vypýta zhruba sedem litrov benzínu. Vďaka prevodovke CVT sú ale otáčky motora aj pri vyšších rýchlostiach mimoriadne nízke. Pri 90 km/h sa motor prevaľuje niekde okolo 1700 ot./min. a pri diaľničných 130 km/h motor točí iba 2500 ot./min. Hluk motora vás teda pri vysokých rýchlostiach obťažovať rozhodne nebude. Skôr si všimnete aerodynamický hluk.
Jazda
Za volantom nového Nissanu Micra sa sedí trochu zvláštne. Ako keby bolo sedenie vysoké, alebo volant a palubná doska boli nízko. Vďaka tomuto netradičnému posedu máte ale z auta veľmi dobrý výhľad. Bohaté presklenie navyše vytvára vzdušný dojem. Za volantom sa teda vodič cíti celkom príjemne.
Myslím si, že nemusím nikoho presviedčať, že takmer 100 koní a 142 Nm je na tak malé auto celkom slušná porcia. Tu sa ale dostávame k najväčšiemu kameňu úrazu a tým je bezstupňová automatická prevodovka CVT. Jej výhodou je to, že keďže nemá žiadne pevné prevodové stupne, dokáže pri ustálenej jazde rovnomernou rýchlosťou znížiť otáčky motora na minimum. Tým sa pochopiteľne minimalizuje aj spotreba paliva. Problém však nastáva pri zrýchľovaní. Vtedy idú otáčky motora zbytočne vysoko a tým spotreba narastá. Odozva na plyn pritom nie je taká, ako v prípade manuálnej prevodovky. Pridáte, auto zahučí, ale nezrýchľuje až tak razantne, ako by mohlo s manuálnou prevodovkou.
Záleží teda od štýlu jazdy. Ak si vodič dá záležať a bude sa snažiť jazdiť čo najviac rovnomernou rýchlosťou, možno by sa dalo s prevodovkou CVT aj ušetriť. Treba si však za ňu priplatiť 1000 € a pri teoretickej úspore jedného litra benzínu na 100 km oproti manuálnej prevodovke, by sa vám investícia do automatickej prevodovky vrátila až po vyše 60 000 km. Šanca na zníženie spotreby pomocou prevodovky CVT je s najväčšou pravdepodobnosťou iba teoretická, pretože sám výrobca udáva pri tejto prevodovke vyššiu spotrebu.
Resumé
Záver je teda jasný. Trojvalec s kompresorom je zaujímavá kombinácia, ktorá sa v praxi ukázala ako veľmi efektívna. Motor mal dostatok sily, aj keď ho vyslovene brzdil ten bezstupňový automat. Prevodovka CVT sa teda radí k tým automatom, ktoré by som volil iba ako krajné riešenie pre ľudí, ktorí naozaj nechápu, ako sa používa radiaca páka manuálnej prevodovky.
Micra ako celok je sympatické autíčko pre nenáročných. Ak vám nevadia tvrdé plasty, za cenu slabšie vybaveného európskeho alebo japonského konkurenta so silnejším motorom, máte Micru s najsilnejším motorom a najvyššou výbavou.
Základná cena modelu – Nissan Micra 1.2 Visia: 9 700 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Micra 1.2 DIG-S CVT Acenta: 14 000 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3): | 1198 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 72 / 5600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 142 / 4400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 178 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,9 / 4,5 / 5,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 265 |
Objem nádrže (l): | 41 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1040-1065 |
Rozmer pneumatík: | 175/60 R15 |
Dĺžka (mm): | 3780 |
Šírka (mm): | 1675 |
Výška (mm): | 1520 |
Rázvor (mm): | 2450 |