Test: MINI Cooper S Cabrio – s vetrom vo vlasoch a štýlovo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 13. júna (WEBNOVINY) – Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že MINI je „babské“ auto, toto obľúbené približovadlo kaderníkov je ozajstné športové auto. Presvedčil som sa o tom pred dvomi rokmi pri teste MINI Coopera. Atmosféricky plnená „jedna-šestka“ je skvelý motor, no geniálny podvozok MINI znesie aj oveľa väčšiu porciu výkonu. O tom som sa zas presvedčil minulý rok, keď som testoval vrcholnú verziu MINI s prívlastkom John Cooper Works. Tentokrát sme dostali možnosť otestovať motoricky niečo medzi tým – prepĺňanú verziu Cooper S s výkonom 184 koní. Je tu však ešte jeden veľmi podstatný rozdiel – toto MINI malo plátennú sťahovaciu strechu.

Interiér

Vo vnútri sa oproti ostatným verziám MINI nič zásadné nemení. Posed za volantom je rovnako bezchybný, obrovský rýchlomer rovnako gýčový. Ešte šťastie, že ho vodič v podstate nepotrebuje. Pred sebou má otáčkomer, ako v správnom pretekárskom aute, a v ňom sa digitálne zobrazuje aj rýchlosť.

Predsa len je tu však jedna zmena, a to v množstve priestoru na zadných sedadlách. Je ho ešte menej. Človek by povedal, že už tam menej miesta byť nemôže, no v MINI to dokázali. Už vo verzii s pevnou strechou si pasažieri na zadných sedadlách veľmi nemajú kam dať nohy, pokiaľ vpredu sedí priemerne vysoký chlap. Ak je však za volantom nižšia slečna, viem si predstaviť MINI ako plnohodnotné štvormiestne auto.

MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

To však neplatí pre kabriolet. MINI je naozaj maličké autíčko a ten sťahovací mechanizmus strechy museli niekam dať. Za obeť padol priestor v oblasti ramien cestujúcich na zadných sedadlách. V Mini Cabrio tak teda nie len že chýba miesto na nohy v pozdĺžnom smere, no konštruktéri nenechali pasažierom vzadu veľa priestoru ani na ramená, teda v tom priečnom smere. Ak teda uvidíte jazdiť plne obsadené MINI Cabio, bude vám jasné, prečo sa tí na zadných sedadlách neusmievajú až tak, ako tí vpredu.

Motor

Atmosférická „jedna-šestka“ vo verzii Cooper je celkom živý motor a vrcholný prepĺňaný variant tohto motora s výkonom 211 koní robí z verzie John Cooper Works hotovú beštiu. Cooper S je niečo medzi tým. Prepĺňaná „jedna-šestka“ s výkonom 184 koní má ale aj tak sily viac než dosť. Táto motorizácia by sa dala charakterizovať ako „zlatá stredná cesta“, no pochopiteľne má bližšie k verzii JCW.

MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

Na konci testu nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 7,5 l/100 km. Ak by sme to mali rozmeniť na drobné, v meste rátajte so spotrebou do 8,5 litra. Na diaľnici, kedy motor pri 130 km/h točí 3400 ot./min., by spotreba nemala presiahnuť 7,5 litra. Otáčky sú síce relatívne vysoké, no aj vďaka tomu motor krásne reaguje na zošliapnutie plynu pri 130 km/h aj pri zaradenej šestke. Mimo mesta pri jazde po okreskách sa dá jazdiť za šesť až 6,5 litra benzínu na 100 km.

Jazda

V MINI sa sedí príjemne nízko. Aj keď je to malé auto, kabína pôsobí veľmi vzdušne vďaka ďaleko dopredu posunutému a nezvyčajne strmému čelnému sklu. Nehovoriac o tom, keď jazdíte bez strechy. Vtedy človeku niečo ako nedostatok priestoru ani len nepríde na um. Naopak, má pocit, že mu patrí celý svet. Pre tých, ktorí doteraz nevlastnili kabriolet s plátennou strechou je namieste pripomenúť, že jazda v takomto aute je o čosi hlučnejšia, hoci aj v porovnaní s kabrioletom, ktorý má kovovú strechu. Nie je to však nič hrozné. Dalo by sa to prirovnať k jazde s pootvoreným oknom. Človek si tak môže aspoň lepšie vychutnať krásny zvuk výfuku.

Všetky ovládacie prvky idú veľmi tuho. Presne tak, ako to očakávate od športového auta. Od radiacej páky, cez pedále až po úžasne presné, priame a komunikatívne riadenie. Práve pre tieto všetky veci budem vždy považovať MINI za športové auto – nízky posed, vynikajúce riadenie a tuhý chod všetkých ovládacích prvkov.

MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

To platí aj pre motor. Jeho záťah je naozaj opojný. Motor s výkonom 184 koní a krútiacim momentom 240 Nm vie s týmto maličkým a ľahučkým autom celkom slušne zacvičiť. Výborné tiež je, že podvozok zvláda takúto porciu výkonu s prehľadom. Je dosť tuhý a auto len tak ľahko nevyvedie z miery žiadna zákruta.

Bohužiaľ, z tohto pozitíva sa v prípade kabrioletu vykľulo dosť veľké negatívum, pokiaľ má auto pod kolesami nekvalitný povrch. Cabrio už nie je tak pevné, ako jeho súrodenci s kovovou strechou a pri prejazde nerovnosťami sa dosť natriasa. Strecha občas nepríjemne buchoce a na trasúcom sa vnútornom spätnom zrkadle vidíte, čo sa deje s čelným sklom. Ak som niekedy povedal na nejaké auto, že nie je stavané na naše rozbité cesty, nikdy to neplatilo až tak, ako v prípade MINI Cabrio.

Resumé

MINI Cabrio ľudia často porovnávajú s Fiatom 500 C. Obidve autá sú také malé mestské „imidžovky“ bez strechy, no sú diametrálne odlišné. S prižmúreným okom by sa dalo povedať, že tam, kde MINI Cabrio začína, Fiat 500 C končí. Jasné, obidve autá sú také „rozkošné“, no MINI je športové auto a to myslím smrteľne vážne. Rozdielov je ale viac než dosť. Fiat 500 C je o čosi priestrannejší, no na predných sedadlách sa sedí oveľa vyššie, takže zatiaľ čo v MINI nemajú problém ani vyšší ľudia, vo Fiate si možno všimnú, že strecha je prekvapivo blízko. Fiat 500 vo verzii C neobmedzuje cestujúcich na zadných sedadlách mechanizmom strechy, no na druhej strane to ani nie je plnohodnotný kabriolet ako MINI Cabrio.

MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

Treba sa teda rozhodnúť, či chcete radšej priestrannejšie a komfortnejšie mestské auto s otvorenou strechou (Fiat 500 C), alebo túžite po nespútanej jazde v ozajstnom kabriolete (MINI Cabrio). MINI je z môjho pohľadu geniálne auto, no vo verzii Cabrio by mu pristalo komfortnejšie pruženie. Teda aspoň na našich cestách. Na výlety do susedného Rakúska, kde sú cesty oveľa kvalitnejšie, je však toto auto ako stvorené.

Základná cena modelu – MINI One Cabrio: 21 499 €

Základná cena testovanej verzie – MINI Cooper S Cabrio: 28 500 €

MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin
MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin
MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin
MINI Cooper S Cabrio
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1598

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

135 / 5500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

240 / 1600-5000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

225

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,3

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,5 / 5,1 / 6,0

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

125 / 170 / 660

Objem nádrže (l):

50

Prevádzková hmotnosť:

1230 – 1305

Rozmer pneumatík:

Dĺžka (mm):

3729

Šírka (mm):

1683

Výška (mm):

1414

Rázvor (mm):

2467

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať