BRATISLAVA 29. mája (WEBNOVINY) – Už prvá generácia modelu i30 znamenala pre kórejskú automobilku Hyundai takú malú revolúciu. V Kórei prišli na to, že pokiaľ chcú byť v Európe úspešní, musia auto urobiť na „európsky spôsob“. Zatiaľ čo prvá i30-tka nalomila názor verejnosti, či ten Hyundai predsa len nebude kvalitná značka, nový Hyundai i30 túto hypotézu definitívne potvrdzuje.
Hyundai má svoje vývojové centrum v nemeckom Rüsselsheime. V rovnakom meste mimochodom sídli aj automobilka Opel. Celé auto, vrátane dizajnu, teda bolo skonštruované v Nemecku. Aj preto podľa mňa vyzerá tak, ako vyzerá. Už to nie je len Hyundai, ktorý dizajnom „nikoho neurazí“, už je to naozaj pekné auto. Vyrába sa v českých Nošoviciach, v najmodernejšom výrobnom závode automobilky Hyundai a na aute to je aj cítiť.
Interiér
Nami testované auto malo najvyššiu výbavu Style a aby to nebolo málo, všetky možné prvky príplatkovej výbavy. V dnešnej dobe sa už málokedy stáva, že v aute je „plná výbava“. V niektorých prípadoch sa dokonca do auta ani nedá dať všetko, no v tomto Hyundaii bolo naozaj VŠETKO. Cena testovaného auta sa tak prehupla cez 20 000 € a už by v tom bol čert, keby to auto nevyrážalo dych ako zvonku, tak aj zvnútra. Interiér bol čalúnený krásnou tmavomodrou kožou, ktorá pekne ladila so svetlomodrou metalízou karosérie.
Pekné kožené čalúnenie je jedna vec, kvalita palubnej dosky, jej vypracovanie a použité materiály vec druhá. Bohužiaľ, aj v tomto smere musím neprajníkov kórejských automobiliek sklamať. V novej i30-tke je všetko viac než dobré. Kvalitou interiéru sa vyrovná ktorémukoľvek európskemu konkurentovi a povedal by som, že predbieha aj japonskú konkurenciu.
V priestrannosti interiéru nový Hyundai i30 taktiež nezaostáva za konkurenciou. Tlačiť sa rozhodne nebudete ani vzadu a v kufri odveziete 378 litrov batožiny, čo by sa dalo klasifikovať ako lepší priemer. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii 1316 litrov.
Motor
Nový 1,6-litrový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu do valcov sme si mali možnosť vyskúšať už v troch modeloch značky Hyundai. Najprv to bolo v Hyundaii ix35, potom v športovom Velosteri a nakoniec v novom kombi strednej triedy – i40. Aj keď má tento motor na svoj objem nadpriemerných 99 kW (135 k), krútiacim momentom 164 Nm veľmi neoslní. Každopádne, v novej i30-tke a vo Velosteri sa tomuto motoru dýchalo ľahšie, ako vo veľkom kombi i40 a ešte väčšom SUV ix35.
Povedal by som, že tento motor na bežné jazdenie úplne postačí, no zároveň je to najsilnejší motor z palety agregátov, ktorá je dispozícii pre Hyundai i30. Preto si myslím, že s týmto motorom bude mať Hyundai problém osloviť náročnejšiu klientelu. Po stránke dizajnu, kvality prevedenia interiéru a výbavy je všetko v poriadku, no ak chce Hyundai konkurovať zavedeným automobilkám na starom kontinente vo všetkých smeroch, mal by urýchlene prísť s prepĺňanou verziou tohto motora.
K spotrebe paliva sa nechcem veľmi vyjadrovať, pretože som mal tú česť testovať toto konkrétne auto ako prvý novinár na Slovensku. Keď som si ho preberal, malo najazdených iba niečo cez 500 km. V návode sa píše, že do 1000 km treba auto zabiehať. Motor som teda nevytáčal, no aj tak mohol mať vyššiu spotrebu, ako bude mať neskôr po zábehu. Každopádne, keď som auto vracal, palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 7,2 l/100 km, čo je vzhľadom na to, že som jazdil prevažne v meste celkom dobrá hodnota.
Jazda
S novou i30-tkou sa mi jazdilo veľmi dobre. S nastavením sedenia som nemal žiaden problém a vyhovujúcu polohu som si našiel prakticky okamžite. Pochváliť musím krátke dráhy šesťstupňovej manuálnej prevodovky a celkovo veľmi dobrú presnosť radenia. Pri každej zmene prevodového stupňa sa však od radiacej páky ozývalo cvakanie. Podobne, ako vo Velosteri.
Čo sa týka riadenia, Hyundai prichádza so zaujímavou „vychytávkou“. Priamo na volante si jedným tlačidlom môžete meniť odpor posilňovača riadenia. Nápad je to celkom dobrý, no rozdiel medzi jednotlivými režimami mi mohol byť väčší. Otázne ale je, či sú ostatné režimy potrebné. So štandardným režimom Normal zaparkujete bez problémov a ani pri jazde mimo mesta sa mi nezdalo riadenie v režime Normal preposilňované.
Naladenie podvozku si zaslúži pochvalu. Povedal by som, že je také „európske“. V zákrutách je podvozok dostatočne pevný, no auto je pritom skôr komfortné a aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave celkom dobre žehlí nerovnosti. Trochu ma vyrušoval o čosi väčší hluk od kolies, ako býva zvykom, no to mohlo byť s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobené pneumatikami.
Resumé
Hyundai už nie je tým, čím býval. Ľudia majú značku Hyundai zadefinovanú ako výrobcu nie práve najkvalitnejších áut, no zato lacných. To s tou kvalitou už dávno nie je pravda a nová i30-tka to len dokazuje. Hyundai už nie je v pozícii, kedy sa doťahuje za svojimi konkurentmi, no niektorých už aj s prehľadom prekonáva. Má to však aj druhú stranu mince. Hyundai vie, že jeho sebavedomie je už teraz naozaj oprávnené, a tak sa tvári, že je mimoriadne kvalitný a stále lacný. Uvádzacia cena novej i30-tky je síce skvelá, no na opačnom konci jej cenníka už svietia také sumy, za ktoré môžete mať auto zavedenej európskej značky a so silnejším motorom.
Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4 MPI Classic: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 1.6 GDI Style: 16 990 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1591 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 99 / 6300 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 164 / 4850 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,7 / 4,6 / 5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 378/1316 |
Objem nádrže (l): | – |
Prevádzková hmotnosť: | 1268-1399 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4300 |
Šírka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1470 |
Rázvor (mm): | 2650 |