BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) – Niekto možno považuje nové modely v retro štýle iba za nedostatok kreativity dizajnérov, no viacero „vzkriesených“ modelov sa dizajnérom podarilo aj nanovo. Jedným z nich je nepochybne aj Fiat 500. Možno by sa dokonca dalo povedať, že dizajn novej „päťstovky“ je dokonalý, ale ide o čisto subjektívnu záležitosť. Každopádne, dizajn nového Fiatu 500 je jeho silnou stránkou. Dokonca natoľko silnou, že dokáže zatieniť aj niektoré drobné nedostatky auta. Najmä jeho veľkosť. Ak by ste sa rozhodovali rozumom, už len v ponuke Fiatu nájdete hneď tri modely, ktoré maličkú „päťstovku“ prekonajú pomerom cena/úžitková hodnota. Ak však hľadáte štýlové autíčko do mesta, Fiat 500 je horúcim kandidátom.
Interiér
So sympatickým exteriérom je na jednej vlne naladený aj interiér. Nový Fiat 500 teda pripomína svojho slávneho predchodcu aj po nastúpení. Prístrojová doska je lakovaná vo farbe karosérie. Ďalším, veľmi pekným retro prvkom je kruhový združený prístroj. Pôvodný Fiat 500 mal totiž iba jeden jediný ukazovateľ – rýchlomer. Nová „päťstovka“ chcela zostať verná tradícii a tak má vo vnútri rýchlomera otáčkomer a vo vnútri otáčkomera ešte ukazovateľ množstva paliva, teploty motora a displej palubného počítača. Na prvý pohľad to možno pôsobí trochu neprehľadne, no dá sa na to zvyknúť.
Výhrady by sme mali iba k svetlému volantu a ostatným ovládacím prvkom. Je to síce veľmi pekné, ale nepraktické. Volant sa totiž chtiac, či nechtiac veľmi skoro zašpiní. Existujú ale štyri možnosti riešenia tohto problému. Biele rukavičky, časté čistenie, alebo čierny, prípadne hnedý volant, ktorý je tak isto v ponuke.
V aute sa sedí dosť vysoko. Konštruktéri tým však ušetrili miesto a tak sa dozadu zmestí aj priemerne vysoký chlap. Ktokoľvek vyšší ako 180 cm však bude mať málo miesta nie len na hlavu, ale aj na nohy. Batožinový priestor s objemom 185 litrov je skôr provizórny. Na menšie nákupy však bohato postačí. Po sklopení sedadiel vznikne úložný priestor veľkosti 610 litrov.
Motor
Atmosféricky plnený štvorvalec s objemom 1,2 litra je základnou motorizáciou pre Fiat 500. Dosahuje výkon 51 kW (69 k) pri 5500 ot./min. a disponuje krútiacim momentom 102 Nm. Ten je dostupný od 3000 ot./min. Nie sú to nijako oslnivé hodnoty, no na pohotovostnú hmotnosť Fiatu 500, ktorá s týmto motorom predstavuje iba 865 kg, to nie je zlé. Pružné zrýchlenie nie je silnou stránkou motora, no keď ho podržíte vo vyšších otáčkach, s maličkým autíčkom dokáže celkom pekne “zacvičiť“. Otázne však je, či to slečny v mestskej premávke budú vedieť využiť. Ak sa však nejakým omylom vyskytnete s Fiatom 500 mimo mesto a “viete to“, nemáte sa čoho báť. Keď dáte motoru potrebné otáčky, nebudete mať problém ani s bezpečným predbiehaním.
Okrem toho, že päťstupňová prevodovka je umiestnená blízko volantu, je celkom presná a má príjemne krátke dráhy radenia, navyše je aj veľmi dobre odstupňovaná. Pri 90-tke točí motor iba 2500 ot./min. Pri diaľničnej 130-tke je to o tisícku viac, čo považujeme za prijateľné hodnoty. Motor je veľmi dobre odhlučnený a skôr ako hluk motora nás viac rušil hluk od pneumatík. Auto malo obuté pneumatiky Michelin Energy Saver. Možno tieto plášte znižujú spotrebu, no daňou za to je ich hlučnejšia prevádzka.
Osemventilový agregát nás veľmi príjemne prekvapil svojou spotrebou paliva. Pri jazde v meste sa by ste sa mali zmestiť aj do šiestich litrov na 100 km. Nám sa to podarilo, aj keď výrobca udáva hodnotu 6,4. Mimo mesta sa nám spotrebu 4,3 litra síce dosiahnuť nepodarilo, no pokiaľ nebudete jazdiť vyslovene športovo, spotreba určite nevystúpi nad 5 litrov na 100 km. Pri ustálenej rýchlosti 130 km/h nám palubný počítač ukazoval aktuálnu spotrebu okolo 7 litrov benzínu na 100 km.
Jazdné vlastnosti
Povedali by sme, že podvozok tejto “päťstovky” je vyladený skôr komfortne. Mali sme totiž možnosť vyskúšať si aj verziu Sport s motorom 1.4 16v. Tá sa nám na ceste zdala podstatne tvrdšia, možno aj vďaka väčším diskom kolies s nízkoprofilovými pneumatikami. Fiat 500 s 1,2 litrovým štvorvalcom a výbavou Pop má teda minimálne subjektívne mäkšie pruženie, no ani tak si auto veľmi nerozumie s priečnymi nerovnosťami. Nejde ani tak o diery, alebo špáry, ako o väčšie priečne preliačeniny, prípadne vyvýšeniny, na ktoré auto kvôli krátkemu rázvoru reaguje nepríjemným rozhúpaním.
Čo sa ale týka jazdných vlastností, nemáme k podvozku Fiatu 500 žiadne výhrady. Vzhľadom na rozmery auta, pomer šírky a výšky karosérie a obuté pneumatiky sme veľa nečakali. Postupne sme si však k “päťstovke” dovoľovali stále viac a ona ochotne držala aj v ostrejších zákrutách. Dokonca aj bez kvílenia pneumatík. Ak si to teda situácia vyžaduje, vďaka ochote motora vytáčať sa a podvozku, ktorý vás v zákrutách podrží, sa dá s Fiatom 500 jazdiť aj športovejšie.
Na rozdiel od silnejšej verzie 1.4 16v sa nám s touto „päťstovkou“ parkovalo veľmi dobre. Väčší motor je vybavený šesťstupňovou prevodovkou a širšími kolesami, čo obmedzuje uhol vytočenia kolies a tým zväčšuje polomer otáčania. V praxi to teda znamená, že aj s malým autom sa niekedy dostanete na vybrané parkovacie miesto až na druhý pokus. Aj keď riadenie Fiatu 500 si nevyžaduje veľké ovládacie sily, nežné pohlavie pri parkovaní určite ocení nie len malé rozmery auta, ale aj tlačidlo „City“, ktoré ešte zvyšuje účinok posilňovača riadenia. Zaparkovať tak „päťstovku“ do rady stojacích vozidiel je naozaj hračka.
Resumé
Fiat 500 je charizmatické autíčko, ktoré sa svojim „milučkým“ dizajnom hodí skôr k dámam. Pre ne by mal byť 1,2 litrový benzínový motor v kombinácii s výbavou Pop alebo Lounge ako stvorený. Vďaka tomu, že auto má neobyčajne rozsiahle možnosti personalizácie, nepochybne zaujalo aj veľa pánov. Tým ale pravdepodobne imponuje silnejší 1,4 litrový motor v kombinácii s výbavou Sport. Ak sa vám však zdá cena tejto verzie privysoká, pokojne si môžete objednať „päťstovku“ s výbavou Sport aj s 1,2 litrovým motorom pod kapotou. Ak to budete potrebovať, auto vie byť aj svižné a ušetríte nie len na cene, ale aj na spotrebe.
Základná cena modelu – Fiat 500 1.2 Pop: 9 770 €
Základná cena testovanej verzie– Fiat 500 1.2 Pop: 9 770 €
Technické údaje:
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk