BRATISLAVA 28. novembra (WEBNOVINY) – Už sú to takmer tri roky, čo francúzska automobilka Citroën vzkriesila označenie DS. Odvtedy sú tieto dve písmenká známkou tých najluxusnejších a výnimočne extravagantných Citroënov. Model DS3 bol prvým z nich. Podrobnejšie sme o ňom písali v tomto článku. Medzičasom prišli na trh aj väčšie modely DS4 a DS5.
Citroën DS3 využíva techniku klasickej C3-ky, no s oveľa väčšou dávkou noblesy a šarmu. Zatiaľ čo Citroën C3 je malé rodinné auto vhodné predovšetkým do mesta, Citroën DS3 je niečo úplne iné. Je to štýlové mestské auto určené pre tých, ktorí sa chcú odlíšiť.
Keď si idete kupovať Citroën DS3, zabudnite na to, že to vybavíte za jeden deň. Najprv si vyberiete jeden zo štyroch stupňov výbavy a jeden zo šiestich motorov. To by nebolo nič neobvyklé. V prípade Citroënu DS3 sa však konfigurácia v tomto momente iba začína. Na výber je niekoľko pekných lakov karosérie, ku ktorým si môžete dokombinovať farbu strechy. Tiež je na výber zopár kontrastných lakov, ako napríklad čierny, biely, bordový, sivý a ešte niekoľko ďalších.
Ďalej sú to kolesá. Môžete si voliť nie len veľkosť a tvar diskov, ale aj ich farbu. Upravovať podľa vlastných predstáv sa dajú aj detaily, ako napríklad spätné zrkadlá. A to nehovorím o možnosti nechať si auto polepiť rôznymi originálnymi nálepkami, ktoré pochádzajú priamo z návrhárskeho centra Citroënu a dokážu dodať autu ten správny šmrnc.
Interiér
Personalizáciou karosérie to však ani zďaleka nekončí. Rovnako sa môžete „vyšantiť“ aj v interiéri a farebne si ho zladiť s exteriérom auta. Vo vnútri potešia aj kvalitné materiály a zmysel pre detail. Napríklad čalúnenie strechy je čierne, rovnako ako vnútorné plastové kryty stĺpikov karosérie. Maličký detail, no interiéru auta to pridá na serióznosti.
Sedenia na zadných sedadlách je o poznanie vyššie, ako na tých predných. Cestujúci vzadu tak majú lepší výhľad na dianie na ceste. Na nedostatok miesta na zadných sedadlách sa priemerne vysokí ľudia sťažovať nebudú. Ja som sa tam so svojimi priemernými 180 cm zmestil bez problémov. Nastupovanie a vystupovanie navyše uľahčuje praktické madlo na B-stĺpiku.
Ani kufor nie je najmenší – na rozdiel od MINI, ktorého batožinový priestor ponúka iba symbolických 160 litrov, do Citroënu DS3 naložíte 285 litrov batožiny, čo je iba o 15 litrov menej, ako odvezie „C-trojka“. Citroën DS3 je teda takmer rovnako praktický ako Citroën C3, akurát že je neporovnateľne štýlovejší.
Motor
Do rúk sa nám dostala „DS-trojka“ s benzínovou „jedna-šestkou“ pod kapotou. Nešlo o turbodúchadlom prepĺňaný motor THP s výkonom 155 koní, ale o klasický atmosférický motor s bleskovými reakciami na plyn a výkonom 88 kW (120 k).
Čo ma prekvapilo, bola jeho spotreba. Týždeň pred týmto autom sme testovali jeho „bratranca“ – Peugeot 208 s motorom 1.4 VTi. Ide v podstate o ten istý agregát, akurát že má o 0,2 litra väčší zdvihový objem a o 25 koní vyšší výkon. Napriek tomu bola spotreba paliva menšia. Zatiaľ čo Peugeot v meste potreboval 7,5 litra benzínu, Citroënu stačilo so silnejším motorom rovných sedem litrov.
Mimo mesta stačí „DS-Trojke“ 5,5 litra naturalu na každých 100 km, no na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h točí motor 3750 ot./min., sa spotreba šplhá až k ôsmim litrom. Skrátka, tento motor si vyslovene pýta šesťstupňovú prevodovku. Tú však Citroën dodáva iba k prepĺňanému motoru, a tak musí atmosférickej „jedna-šestke“ stačiť „päťkvalt“.
Jazda
Musím povedať, že aj atmosférická „jedna-šestka“ tomuto autu bohato stačí. Citroën DS3 je malý a ľahký, takže z neho tento motor robí celkom svižné žihadlo. Nie je to „hot-hatch“, ale je to celkom živé a obratné autíčko. Motor má krásny zvuk a vokály mu robí prevodovka, ktorá akoby našepkávala, že na podobnom aute preteká aj deväťnásobný majster sveta v rally, Sébastien Loeb.
Podvozok je…zaujímavý. V porovnaní s MINI je Citroën DS3 mimoriadne komfortné auto. Stopu však drží svedomito a ani žiadne výrazné náklony v zákrutách som nepostrehol. V porovnaní s Citroënom C3 je to ale okruhový špeciál. Na francúzske pomery by sa teda dalo povedať, že podvozok je športovo tvrdý, no z globálneho hľadiska, je to skrátka priemer.
Resumé
Toto auto som si naozaj zamiloval. Možno to bude iba subjektívne, ale z línie DS mi je určite najsympatickejší práve jej najmenší zástupca. Podľa môjho názoru však Citroën DS3 patrí medzi najzaujímavejšie Citroëny súčasnosti a nemyslím si to iba ja. Za dva roky výroby sa predalo 200 000 kusov Citroënu DS3. Štýlové mestské autá sú skrátka v kurze a kto netúži po vyslovene športovom aute, pred MINI či Alfou MiTo dá prednosť tomuto francúzskemu krásavcovi s modrou krvou.
Základná cena modelu – Citroën DS3 1.2 VTi Design: 13 830 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën DS3 1.6 VTi Style: 16 630 €
Registračná daň na testované auto: 217 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 88 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 4200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,9 / 4,8 / 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 285 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1075 |
Rozmer pneumatík: | 195/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 3948 |
Šírka (mm): | 1715 |
Výška (mm): | 1483 |
Rázvor (mm): | 2464 |