BRATISLAVA 26. augusta (WEBNOVINY) – Nemôžem si pomôcť, ale podľa mňa je Alfa Romeo 159 aj po šiestich rokoch od jej predstavenia stále najkrajším sedanom. A to nie len vo svojej triede. Dovolím si tvrdiť, že na trhu hádam ani nie je sedan, ktorý vyzerá športovejšie. Giugiaro skrátka nakreslil to auto bezchybne a prekonať ho bude naozaj ťažké.
Interiér
Tak ako zvonku, aj vo vnútri vyzerá Alfa Romeo 159 jednoducho úžasne. Sedíte nízko a rozsah nastavenia sedenia je naozaj veľkorysý. Nechýba ani takzvaná „kolíska“. Stredová konzola je natočená na vodiča. To je jeden zo signálov, ktorým sa vám auto snaží naznačiť, že je skonštruované pre radosť z jazdy. Šofér je ten najdôležitejší, ostatní nie sú podstatní.
Riadenie je presné a tuhé, tak ako na športových autách. Osobitnú pochvalu si však zaslúži volant. Je to asi najkrajší, volant, aký som v aute videl. To je však iba vec vkusu, čo pre vás nemusí byť vôbec podstatné. Určite som však nesedel v aute, ktoré by malo lepší tvar a veľkosť volantu. Aj radenie patrí k jedným z najpresnejších, s akými som sa stretol. Pochvalu si zaslúžia aj brzdy. Skrátka, všetky veci, ktoré sú dôležité z hľadiska pôžitku z riadenia auta, sú v Alfe 159 dokonalé.
Iste, auto je dostatočne komfortné aj priestranné. Nemôžem však povedať, že by to bola v týchto oblastiach špička. Nájdete aj priestrannejšie a pohodlnejšie autá, no štyria dospelí priemerne vysokí ľudia sa v Alfe 159 určite tlačiť nebudú. Aj batožinový priestor s objemom 405 litrov je podľa môjho názoru postačujúci, no v dnešnej dobe majú takto veľký batožinový priestor už bežne aj autá nižšej strednej triedy.
Motor
Práve motor je dôvodom, prečo sme Alfu 159 opäť testovali. Zo začiatku jej uvedenie bola v ponuke naozaj široká škála benzínových aj naftových motorov, no od konca minulého roku je Alfa Romeo 159 v ponuke už iba v dvoch výbavách a s dvomi úplne novými motormi. Všetky doteraz používané motory v Alfe 159 boli vyradené. Ostal teda iba nový benzínový štvorvalec s objemom 1,8 litra a výkonom 147 kW (200 k) a teraz testovaný nový dvojlitrový turbodiesel. Test Alfy 159 s novým benzínovým motorom nájdete tu.
Nový benzínový turbomotor je skvelý. Udeľuje autu takmer takú dynamiku, ako smädný, no výborný 3,2-litrový šesťvalec, no je skromnejší. Horšie však je, že ho vôbec nepočuť. K Alfe proste pristane pekný športový zvuk motora. A čo nový diesel? Ujde. Je lepší, ako staršie „jedna-deviatky“, no trápi ho menšia „turbodiera“ v najnižších otáčkach. Autu udeľuje slušnú dynamiku, no nie je to nič, čo by vás ohromilo. Je to proste klasický dvojlitrový turbodiesel s mierne nadpriemerným výkonom.
Trošku nadpriemerná je však aj spotreba. Mimo mesta sa pohybuje okolo 6,5 litra nafty na 100 km. Pri diaľničnom tempe nám palubný počítač ukazoval údaj 7,2. V meste vystúpi spotreba paliva aj na osem litrov.
Jazda
Toto je oblasť, v ktorej Alfa 159 exceluje. Jej podvozok patrí medzi tie najlepšie vo svojej triede, ak berieme do úvahy iba autá s predným pohonom. Lepšie môže teoreticky jazdiť už iba Renault Laguna s natáčaním zadných kolies. Alfa 159 totiž vyžíva prednú nápravu s lichobežníkovými ramenami. Toto zavesenie kolies typické pre športové autá je stále zriedkavejšie. Použil ho napríklad aj Peugeot v športovejšej verzii GT modelu 508, no celkovým dojmom z jazdy sa na Alfu 159 skrátka Peugeot 508 GT aj tak nechytá.
Lepší zážitok z jazdy by vám ešte mohlo sprostredkovať napríklad BMW 320d, no to nemá tak štýlový dizajn a hlavne je úplne v inej cenovej relácii, ako Alfa Romeo 159, alebo napríklad Renault Laguna. V teste Laguny som aj preto BMW 320d nespomínal, lebo som sa snažil nájsť konkurentov za podobnú cenu. Odhliadnuc od ceny, ak chcete dvojlitrový turbodiesel v čo najšportovejšom aute strednej triedy (čo sa viac menej vylučuje, ale na to sme si už zvykli), bude to buď BMW 320d, Alfa Romeo 159, alebo trochu prekvapivo možno aj Renault Laguna, pretože to natáčanie zadných kolies robí zázraky. Navyše vyzerá celkom k svetu. Takým „detským snom“ však vždy bude Alfa, alebo BMW. Večná dilema. Keby mala Alfa pohon zadných kolies, bolo by po probléme a stala by sa jednoznačným víťazom.
Resumé
Keď som Alfu 159 vracal, vedel som, že to bolo posledný krát, kedy som mal možnosť aspoň na týždeň „vlastniť“ toto krásne auto a bolo mi to trochu ľúto. Talianska automobilka Alfa Romeo už totiž pomaly zbiera posledné objednávky na svoju súčasnú vlajkovú loď, pretože továreň v Neapole, kde sa Alfa 159 vyrába, už čoskoro začne vyrábať novú generáciu Fiatu Panda, ktorý sa predstaví na blížiacom sa frankfurtskom autosalóne. Ak teda túžite po novej Alfe 159, máte poslednú šancu. Čoskoro totiž automobilka prestane prijímať objednávky a vyrobí iba niekoľko vozidiel na sklad do zásoby. Nástupca sa totiž objaví až v druhej polovici roka 2013. Skladové vozidlá budú mať nami testovaný motor (benzínový agregát sa už nebude montovať) a na sklad sa budú vyrábať autá iba v štyroch farbách karosérie. Ak teda Alfu 159, tak ihneď.
Základná cena modelu – Alfa Romeo 159 2.0 JTD (136 k) Progression: 28 200 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo 159 2.0 JTD (170 k) Distinctive: 31 650 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1956 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 125 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 360 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 218 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,0 / 4,4 / 5,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 405 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1490 |
Rozmer pneumatík: | 225/50 R17 |
Dĺžka (mm): | 4660 |
Šírka (mm): | 1828 |
Výška (mm): | 1417 |
Rázvor (mm): | 2700 |