Prednedávnom odštartovala testovacia premávka prvej elektrodiaľnice na svete vo Švédsku. Na dvojkilometrový úsek vyšli vozidlá napojené na elektrické vedenie známe najmä zo železnice. Cieľom projektu je znížiť emisie z dopravy.
Prípravy trvali rok a nakoniec vznikol dva kilometre dlhý úsek na diaľnici E16, po ktorej v Štokholme jazdia kamióny pripojené na trolejbusové vedenie. Trucky napojené na toto vedenie údajne spotrebujú o polovicu menej energie ako bežné spaľovacie motory. Hlavne produkujú menej emisií.
Vozidlá môžu na elektrinu jazdiť až 90 km/h. Pokiaľ by behom svojej jazdy stratili kontakt s trolejmi, spustí sa naftový motor. Vodička testovacieho kamiónu poznamenala, že nespoznala výraznejší rozdiel oproti naftovému motoru, avšak za veľké plus považuje absolútny kľud v kabíne. Hybridné vozidlo spoločne vytvorili spoločnosti Scania a Siemens. Testovacím úsekom budú kamióny prechádzať dva roky, a pokiaľ sa osvedčí, plánujú ho rozšíriť. Ďalšia plánovaná elektrická diaľnica by mala vzniknúť budúci rok v Kalifornii.
https://www.youtube.com/watch?v=oO-URbPbodM