BRATISLAVA 23. januára (WEBNOVINY) – Slovenský motocyklista Štefan Svitko deň po návrate z 36. ročníka Rely Dakar realisticky priznal, že s konečným 9. miestom je spokojný.
Jeho prvé reakcie priamo z cieľa neboli presne v tomto duchu, skôr hovorili o miernom sklamaní. „Na Dakare som bol už piaty, Ivan Jakeš bol minulý rok štvrtý, takže opäť som chcel byť najlepším Slovákom, ale nepodarilo sa mi to. Deviate miesto nič nerieši, lebo výsledkovo som sa neposunul vyššie,“ tvrdil Štefan Svitko hneď po skončení nedávnej Rely Dakar.
Obrazom: Štefan Svitko na Rely Dakar 2014
Po prílete ozrejmil aj dôvod mierneho sklamania bezprostredne po skončení prestížneho podujatia. „Mrzelo ma, že sa mi nepodarilo dostať sa vo výsledkovej listine vyššie, ako bolo moje doterajšie maximum. Teraz, keď emócie už upadli, musím povedať, že s druhým umiestnením v elitnej desiatke medzi motocyklistami som spokojný. Mohlo to byť oveľa lepšie, ale aj oveľa horšie,“ konštatoval päťnásobný účastník Rely Dakar, ktorého v roku 2010 po jeho premiérovom 13. mieste vyhlásili za najúspešnejšieho nováčika celého podujatia.
Neskôr sa Štefan Svitko venoval aj hodnoteniu jednotlivých úsekov rely. „Prvých päť etáp bolo mimoriadne náročných. Organizátori najmä v Argentíne pre nás pripravili poriadne tvrdé podmienky. V tretej etape sme sa šplhali do výšky až 4300 metrov nad morom, kde už mali problémy nie iba motorky, ale aj jazdci na nich,“ povedal vo štvrtok pre agentúru SITA tridsaťjedenročný rodák z Dolného Kubína a pokračoval: „Našťastie, ja som prišiel na tohtoročný Dakar veľmi dobre kondične pripravený. Vo veľkých nadmorských výškach som sa síce musel aj dvakrát nadýchnuť, aby som v riedkom vzduchu chytil správny rytmus, ale išlo to. Dalo sa jazdiť, dalo sa existovať. Tak isto mi fungovala aj motorka, ktorá tento rok šťastne absolvovala už druhý Dakar,“ opisoval úspešný slovenský reprezentant svoje účinkovanie v spomínaných „vysokohorských“ etapách.
„Nie všetci však mali také šťastie. Veľmi veľa motocyklistov v tých horách predčasne skončilo a z vrtuľníkov im museli zhadzovať drevo, aby v horskom sedle, kde pre technické problémy uviazli, vydržali cez noc. Až na druhý deň ich odtiaľ organizátori sťahovali. Nebolo to nič príjemné. Ale aj taký je Dakar. Kto ide súťažiť na toto motoristické podujatie, musí počítať so všetkým,“ zdôraznil Štefan Svitko.
Rodák z Oravy pri rekapitulácii diania na Rely Dakar 2014 zdôraznil, že Damoklov meč predčasného konca nad ním visel už v úvode súťaže, keď nešťastne prerazil prednú aj zadnú pneumatiku, ale predovšetkým v dvoch maratónskych etapách, keď po nepríjemnom páde pokrivil riadidlá a bolestivo si narazil bok.
„Nevýhodou maratónskych etáp je predovšetkým to, že počas dvoch dní jazdec nemôže prijať pomoc technikov, so všetkými problémami si musí poradiť sám. A mne sa práve počas takejto etapy podarilo zdeformovať riadidlá! Nechcel som ich nasilu naprávať, aby som ich náhodou nezlomil, čo by znamenalo predčasný koniec… Tak som musel jednu etapu absolvovať s týmto technickým handicapom. Pre pokrivené riadidlá som nemohol na motorke počas jazdy ani sedieť, ani stáť… Tiež som to musel odjazdiť pokrivený ako ‚paragraf´. Preto som rád, že som tú etapu celkom slušne prešiel,“ priblížil deviaty jazdec tohoročného pokračovania Rely Dakar technické rébusy, ktoré musel „za pochodu“ riešiť v Južnej Amerike.
Podľa Svitka bol práve tohoročný Dakar pre jazdcov na motocykloch najťažší. „Tak náročné preteky som ešte nezažil. Bol som na piatom Dakare, ale tento bol bez konkurencie najťažší. Poriadne ma preveril po všetkých stránkach,“ pripomenul. Dôkazom jeho slov bol aj skutočnosť, že zo 191 motocyklistov, ktorí sa 5. januára postavili na štart v Argentíne, do cieľa v Čile šťastne dorazilo iba sedemdesiatosem.
„Na Dakare si môžete povedať, že ho máte šťastne za sebou, až naozaj v cieli záverečnej etapy. Na týchto pretekoch nikto nemá nič dopredu isté. O všetkom rozhodujú naozaj detaily. Prvých štyridsať motocyklistov sú svetová elita, pričom prvých šesť až sedem jazdcov sú, pokiaľ ide o technické zabezpečenie, úplne inde. Aj tento rok továrenskí jazdci testovali úplne nové prototypy motoriek. Oni spávali v klimatizovaných špičkových karavanoch, my ostatní v stanoch. Aj preto si veľmi vážim to, čo som na Dakare dosiahol. Veď som dokázal držať krok s jazdcami, ktorí majú okolo seba špičkové podporné tímy, ktorí sú mechanickým zabezpečením i finančným zázemím od nás ostatných na míle vzdialení,“ uvažoval nahlas slovenský jazdec, ktorý z piatich účastí v Južnej Amerike šťastne dokončil tri ročníky.
„Keď sa z tohto pohľadu pozriete na moje 9. miesto, tak to dopadlo veľmi dobre. Už sa teším na budúcoročný Dakar. Kto na jeho tratiach zažije súťažný adrenalín, ten sa už nevie dočkať ďalšieho pokračovania. Ja v tomto smere nie som iný,“ uviedol Štefan Svitko.