Je najvyšší čas, aby sa zodpovedné orgány na Slovensku začali vážne zaoberať stratégiou budovania nabíjacej infraštruktúry pre nákladné vozidlá s elektrickým pohonom. Ako upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), v polovici apríla tohto roka vstúpilo do platnosti Nariadenie EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR), ktoré v tejto oblasti stanovuje náročné ciele.
Pozdĺž ciest zaradených do medzinárodnej siete TEN-T musia v najbližších rokoch vzniknúť nabíjacie parky (huby) pre kamióny tak, aby sa elektrická diaľnica nekončila na slovenských hraniciach.
Potreba širšej komunikácie
SEVA pri tejto príležitosti zdôrazňuje potrebu širšej komunikácie a spolupráce medzi štátom a privátnym sektorom. Kľúčové je identifikovať podmienky pre pripojenie veľkokapacitných nabíjacích staníc do distribučnej siete a zaistiť primeranú kapacitu aj pre nabíjanie nákladných vozidiel s elektrickým pohonom.
V počte nabíjacích staníc dominujú len tri krajiny Európskej únie. Ktorej patrí prvenstvo?
„Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Môžeme sa inšpirovať napríklad v Nemecku alebo aj v susednom Poľsku, ktoré sa o osud „svojich“ kamionistov chystá naozaj príkladne postarať,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Pomôže aj súkromný sektor
Podať pomocnú ruku je pritom podľa generálneho sekretára Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Andreja Lasza pripravený podať aj súkromný sektor.
Elektromobil si na Slovensku môžete dobiť na viac ako dvetisíc bodoch vo vyše 800 lokalitách
„My nežiadame štát, aby tieto nabíjacie stanice priamo staval, no musí zabezpečiť pripojenie vytipovaných vhodných lokalít do distribučnej elektrickej siete. A to s adekvátnou kapacitou, ktorá bude postačujúca aj pre nabíjanie ťažkých úžitkových vozidiel. Následne je potrebné nastaviť podmienky pre prevádzku takýchto nabíjacích parkov a realizovať transparentné výberové konanie na koncesionárov. Práve toto je spôsob, ako efektívnejšie a rýchlejšie rozširovať sieť nabíjačiek,“ priblížil.
Dôležité bude umiestnenie
Podľa Križanského je dôležité rozhodnúť, kde budú nabíjacie huby najviac potrebné a kde ich umiestnenie dáva najväčší zmysel.
Slovensko bude musieť výrazne investovať do rozvoja nabíjacej infraštruktúry v blízkosti rýchlostných ciest a diaľnic
„Navyše, lokality musia vyhovovať nielen dopravcom, ale aj distribučným spoločnostiam, ktorých úlohou bude priviezť na vytipované miesta elektrické káble s naozaj veľkou kapacitou,“ zdôraznil. Na vybranom mieste je tiež potrebné zabezpečiť dostatok parkovacích miest pre kamióny a sociálne zázemie pre vodičov spojené s dostupnosťou základných služieb. Lasz taktiež upozornil, že dôležité je už dnes rozmýšľať podľa toho, aké budú požiadavky napríklad v roku 2030 alebo aj neskôr.
Kľúčové trasy siete TEN-T
SEVA analyzovala možnosti pre umiestnenie nabíjacích parkov pre ťažké úžitkové elektrické vozidlá, ktoré by mali byť umiestnené na kľúčových trasách siete TEN-T. Prvým navrhovaným miestom je Bratislava, kde by podľa nej bolo vhodné vytvoriť nabíjací hub pre obidva smery jazdy s celkovým výkonom najmenej 2 800 kW a minimálne dvomi nabíjacími bodmi s výkonom aspoň 350 kW.
V Trnave pribudnú ďalšie nabíjacie stanice pre elektromobily, vyrastú na štyroch sídliskách
Tento hub by pokryl úseky D2 smerom k štátnej hranici s Českou republikou, úsek D1 približne po Beckov a úsek R1 od križovatky Trnava po odpočívadlo Beladice. Ďalší navrhovaný obojsmerný hub s identickými parametrami na diaľnici D1 by mohol byť umiestnený v Turanoch a zabezpečil by pokrytie úsekov D1 v oboch smeroch a cesty prvej triedy smerom na Žiar nad Hronom a ďalej k hubu Beladice.
Ďalšie huby by mohli vzniknúť v lokalitách Svita Kriváň – všetky s minimálnym výkonom 2800 kW a dvomi bodmi nad 350 kW. Nakoniec, nabíjací park v Košiciach by pokryl nielen zvyšok diaľnice D1, ale aj veľkú časť južnej trasy v smere na Kriváň. Navrhované lokality sú orientačné, pokrývajú minimálnu variantu.