BRATISLAVA 25. septembra (WEBNOVINY) – Ford Cortina sa vyrábala v Anglicku neuveriteľných 20 rokov. Za tento čas sa však stihlo vystriedať 5 generácií tohto modelu. Cortina bola v Británii veľmi populárna a na anglických cestách to bolo veľmi frekventované auto. Meno dostalo po talianskom lyžiarskom rezorte Cortina d’Ampezzo, v ktorom sa v roku 1956 konali zimné olympijské hry.
Cortina prvej generácie sa vyrábala v troch karosárskych prevedeniach – dvojdverový sedan, štvordverový sedan a kombi. K dispozícii boli štyri úrovne výbavy – Standard, Deluxe, Super a GT. Ponúkané boli dva radové štvorvalce. Základný motor mal objem 1,2 litra a jeho silnejšou alternatívou bol 1,5-litrový agregát. Ten dosahoval vo verzii 1500 Super výkon 45 kW (61 k) a vo verzii GT až 58 kW (79 k). Veľmi vzácna je Cortina od Lotusu, ktorej 1,6-litrový motor disponoval výkonom až 78 kW (106 k).
Interiér
Prvá vec, ktorá vás po nasadnutí do Cortiny upúta, sú sedadlá. Sú mäkké, no ani zďaleka nie tak komfortné, ako napríklad v Renaulte 16, alebo Chrysleri 180, o ktorých ste už na našich stránkach mohli tiež čítať. Na druhej strane, s farbou karosérie sú vynikajúco zladené, rovnako ako celý interiér. Ten je vyrobený z poctivých materiálov. Je veľmi jednoduchý, no pritom pekný a trochu aj športový. Ovládacie prvky sú mechanicky nekomplikované a vyžadujú si o čosi väčšie ovládacie sily.
Motor
Marošova Cortina nemá pod kapotou pôvodný motor. Maroš má vo svojej Cortine Mk.1 1,3-litrový agregát z Cortiny Mk.3, ktorý je navyše prevŕtaný na objem 1,4 litra. Cortina Drivers Pressburg sa s motorom celkom pekne „pohrali“. Jeho výkon je teraz ťažké odhadnúť. Cieľom majiteľa je priblížiť sa k magickej hranici 100 koní. Dvojica horizontálnych karburátorov Weber je už pripravená.
Jazda
S Cortinou sa mi jazdilo úplne perfektne. Je to asi najživšie auto zo všetkých, ktorým som sa doteraz v rubrike Retro venoval. Váži iba necelých 800 kg a s vylepšeným motorom je s týmto autom ozaj zábava. Zvlášť keď si uvedomíte, že Cortina má motor vpredu a pohon zadných kolies. Nie je teda problém plynom vyvolať pretáčavý šmyk.
Poloha za volantom je v rámci 60-tych rokov dobrá. Pochvala však patrí riadeniu, ktoré nie je až také ťažké, ako na niektorých vtedajších autách a zároveň je veľmi presné a komunikatívne. Presnosť nechýba ani radeniu. Má síce dlhé dráhy, pretože samotná radiaca páka je veľmi dlhá, ale kulisa radenia je prekvapivo presná a jednotlivé prevody tam „cvakajú“ jedna radosť.
Rozhovor s majiteľom
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Moje prvé staré auto bolo Renault 8. Toto auto je u niektorých ľudí vnímané ako neatraktívne, aj keď ja si to nemyslím. Napriek tomu som chcel vlastniť dostupné auto z rovnakej doby ako Renault 8, no také, ktoré by sa páčilo aj niekomu inému, ako mne a mojim priateľom z Renault Classic Clubu. Voľba padla na Ford Cortina a to s tým, že mne naďalej ostane moja „Osmička“ a Cortina bude pre priateľku.
Jedným z rozhodujúcich faktorov pre kúpu Cortiny bol fakt, že motory týchto áut sa dajú pomerne jednoducho upravovať a zamieňať aj s inými modelmi od Forda. Cortina je teda vhodná na rôzne experimenty. Navyše sa mi páči jej „amerikanizujúci“ európsky dizajn.
Keď som uvidel fotografie tohto konkrétneho kúsku, okamžite som sa do neho zaľúbil pre jeho zaujímavé farebné prevedenie. To sa mi zdalo ako „šité“ pre dievča. Neskôr som ale zistil, že Cortina vôbec nie je vhodným autom pre dievča a že Renault 8 sa k dievčaťu hodí viac. „Osmička“ má totiž lepšie jazdné vlastnosti, má nezávislé zavesenie kolies, je bezpečnejšia, má hrebeňové riadenie, ktoré sa ľahšie ovláda, z auta je lepší výhľad a je kompaktnejšie.
Na druhej strane, Cortina je pre mňa symbolom dokonalosti materiálu, húževnatosti a športových jazdných vlastností. Svojim interiérom vo mne vyvoláva pocity evokujúce interiér starého lietadla. Viac tam na mňa dýchajú tie staršie časy, najmä kvôli klasickému usporiadaniu pohonnej sústavy (motor vpredu, zadný náhon). Auto má tuhú zadnú nápravu, nemá hrebeňové riadenie, ale „domček riadenia“. Celé auto je skrátka také „hutné“. Skvelou ukážkou veľkej rozdielnosti charakterov oboch áut je napríklad aj ovládanie smeroviek. Zatiaľ čo Renault 8 má maličkú páčku smeroviek, ktorej stačí naznačiť smer pohybu a ona sa komótne potiahne do želanej polohy, Cortina má riadnu „páku“ na silnej pružine, ktorá si vyžaduje dôraznejšie zaobchádzanie. Veľmi podobné je to aj s radením. Pravdupovediac ma to pri prvej jazde s Cortinou prekvapilo, keďže ide o súčasníka „Osmičky“, ale aj toto auto má svoju poéziu. Nie je to žiadny Moskvič, ale je to drsná poézia.
Anglicko vždy a vo všetkom súperilo s Francúzskom. Obidve krajiny sa neustále porovnávali v každej oblasti. Rozdielne boli aj staršie autá. Tie dnešné sú už všetky rovnaké bez ohľadu na to, kde sú vyrobené. Tým sa dostávam k ďalšiemu dôvodu, prečo som sa rozhodol pre Cortinu. Keďže som už vlastnil Renault 8, chcel som mať aj auto z opačnej strany barikády. Navyše, už som bol členom Renault Classic Clubu a chcel som preniknúť aj do iných veteránskych komunít na Slovensku. Vďaka Cortine som sa stal sympatizantom Youngtimer Classic Clubu a spoznal nových zaujímavých ľudí.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ako dlho už vlastníte toto auto?
Cortinu mám od roku 2008. Kúpil som ho vo vizuálne rovnakom stave. Vymenil som ale nárazníky, kolesá a spätné zrkadlá. Vo vnútri som kompletne vymenil čalúnenie interiéru, pretože v aute nebolo všade pôvodné a mne sa to originálne podarilo úplnou náhodou zohnať. Spoločne s kamarátom sme sa pustili do úpravy motora., ktorý bol už „po smrti“. Na motore prebehla kompletná generálka (nové piesty a mnohé iné diely, vyvažovala sa kľuka a uhlovali ojnice). Auto má komplet nové brzdy, trubky, hadičky, kompletne nový nerezový výfuk, nové tlmiče a zrepasovanú prednú nápravu. Ako každé staršie auto, chcela aj Cortina odo mňa kopec času a nejaké tie peniaze.
Konkrétne mi to trvalo celé dve zimy. Následkom studenej garáže som mal dlhotrvajúcu nádchu a prechladnutie, až kým som neobjavil čaro „termoprádla“. V priebehu zimy bolo mojou tradíciou, že som sa o ôsmej večer namiesto sledovania Paneláku, vybral do garáže a vracal som sa odtiaľ okolo jednej – druhej ráno. Bez pomoci kamarátov a odborníkov na motory by som sa však nikam nepohol. Hlavný problém, ktorý nám „emka jednotkárom“ robí asi najviac vrások na tvári, sú iné skrutky. Cortina totiž na skrutkách nemá metrické závity, ale Whitworthove. Samozrejme, že ľudia pred nami sa už auto pokúšali opravovať kadejakými nekompatibilnými nástrojmi. Nevhodným kľúčom sa totiž z matice razom stane valček. Skrutky a matky sú teda veľmi často poškodené a preto je s tým obrovská „piplačka“.
Mohol by som povedať, že toto auto mi zničilo nervy, alebo že mi zničilo život. Tisíckrát som totiž buchol „trinástkou“ kľúčom, ktorý tam navyše ani nepasoval, o zem s tým, že ja to auto nechcem, že ho predám, a že ho nenávidím. Navyše mi to auto robilo rôzne naprieky. Kvôli nemu som mal pokazené Vianoce, mal som pokazeného Deda Mráza aj prvé teplé februárové dni (25.2. je pravidelne v Bratislave krásne slnečno a teplo) lebo auto stále nefungovalo. Aj keď ma pripravilo o nervy, v súčasnosti mi robí veľkú radosť. Pri každej jazde s ním si uvedomujem, že to stálo za to. Priateľka stále nemá vodičák, takže si auto užívam naplno, aj keď je napísané na ňu. Podarilo sa nám s ním vyhrať napríklad prvé miesto v súťaži starých Fordov v Čechách. Na aute je však stále čo robiť a aj moja tohtoročná zima bude zrejme vyzerať veľmi podobne, ako tie dve predošlé.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Veľa vecí sa dá bez problémov objednať z anglicka a nie je to ani veľmi drahé. Najdrahšie býva väčšinou poštovné. Ford Cortina je totiž v Anglicku niečo ako Škoda 120 u nás. Je tam obrovská scéna Cortín. Majitelia týchto áut ich všemožne upravujú a vymýšľajú, ako by práve ich auto mohlo vytŕčať z davu. Nejde však iba o optický „tuning“, ale skôr o úpravu motorov a jazdných vlastností. Angličania sú totiž známi motorári a koumáci. V Británii o starých Fordoch vychádza aj pár časopisov. Dokonca sú tam firmy, ktoré doteraz vyrábajú nové pôvodné náhradné diely na tieto autá. Čo je ale úplne výborné, motory z Cortiny sa ešte nedávno montovali do starej Fiesty a do prvej generácie Fordu Ka. Nie je teda problém dostať sa k rôznym dielom z motora a následne ich dopasovať do Cortiny.
Jazdíte s autom každý deň?
Nie. Hoci, snažím sa ho vybrať z garáže vždy, keď je vonku pekne. Chodilo aj v daždi, lebo na zraze si človek počasie nevyberá. Našťastie nezateká. Každý rok sa s autom snažíme zúčastniť aspoň jedného zrazu a zatiaľ sa nám to darí.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk