BMW 2002 je model, ktorý pochádza z vtedy úplne nového modelového radu mníchovskej automobilky BMW. Ten bol založený v roku 1961 štvordverovým sedanom s označením 1500. Potom prišla silnejšia verzia s označením 1800 a neskôr model 1600 nahradil BMW 1500. V roku 1966 sa v ponuke mníchovskej automobilky objavila dvojdverová verzia 1602. O niečo neskôr zas veľmi zaujímavo tvarované kupé s označením 2000 C/CS a následne jeho štvordverová verzia s označením 2000. V roku 1968 sa konečne objavila verzia 2002, o ktorej dnes budeme hovoriť.
BMW 2002 by sa dalo považovať za zakladateľa kompaktných športových sedanov automobilky BMW a pán Pavel je majiteľov práve tohto modelu. Toto auto sa vďaka svojmu dravému vzhľadu, skvelému motoru a úžasným jazdným vlastnostiam rýchlo stalo legendou.
Interiér
Po otvorení štýlových dverí s bezrámovými oknami sa vám naskytne pohľad na kvalitne vypracovaný a športovo pôsobiaci interiér. Auto má krásne kožené čalúnenie a aj keď je to možno prekvapivé, disponuje veľkým vnútorným priestorom. Počas fotenia som sa posadil aj na zadné sedadlá dvojdverového sedanu a nemal som najmenší problém vtesnať sa tam. Viac ako priestor na zadných sedadlách vás však v tomto prípade očarí pekná palubná doska s otáčkomerom (slabšie verzie ho nemali) a trojramenným volantom, ktorý svojimi črtami pripomína aj dnešné trojramenné volanty vozidiel značky BMW.
Najviac ma však na interiéri prekvapila ergonómia. Ešte som nešiel na aute, ktoré by malo páčku smeroviek vpravo od volantu. Zaujímavo sú tiež vyriešené pedále, ktoré nie sú ukotvené hore, ale počas manipulácie s nimi ich zatláčate do podlahy. Chce to trochu cviku, no pri peknom zvuku motora rýchlo na takéto detaily zabudnete.
Motor
Pod kapotou pracuje legendárny motor s označením M10. Z dvoch litrov objemu produkuje v tejto verzii 74 kW (100 k). Ikonou sa však stala verzia 2002tii, ktorá používala síce rovnaký motor, ale namiesto karburátora bol vybavený elektronickým vstrekovaním. Výkon tak narástol o 30 koní na výsledných 96 kW (130 k). Absolútnou modlou je BMW 2002 Turbo. Táto verzia mala motor vybavený nie len vstrekovaním paliva, ale aj turbodúchadlom. Výkon sa tak vyšplhal na na tú dobu neuveriteľných 125 kW (170 k).
Jazda
Na tomto aute motor štartuje tak, že o tom ani neviete. Na prvýkrát, bez zbytočného randálu. Aj chod motora na voľnobeh je veľmi kultivovaný a nemusí sa hanbiť ani pred dnešnými modernými agregátmi. Tlačím spojkový pedál uchytený na zemi a radím jednotku. Na nezvyčajné pedále som si potreboval chvíľku zvyknúť, no kulisa radiacej páky je presná a podobná tým dnešným. Schéma radenie je rovnaká, ako u súčasných BMW. Akurát, že je iba štvorstupňová.
Riadenie už malo menšiu vôľu, no auto jazdí nádherne. Zadný náhon, je zadný náhon. Motor sa ochotne vytáča a dvojlitru sila nechýba. Naozaj je to auto, na ktorom si viete jazdu užiť aj dnes. Nie je to proste žiadna „zdochlina“, ako väčšina nám známych áut z týchto časov. Je to skrátka poctivý športový sedan a kúsok v tak dobrom stave, ako vlastní pán Pavel, vám za jeho volantom dokáže vyčariť úsmev na tvári aj po takmer štyridsiatich rokoch.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Rozhovor s majiteľom:
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Je to auto z mojej mladosti. Vtedy toto auto patrilo nie len medzi ikony motoristického športu, ale v podstate patrilo medzi to najlepšie, čo ste si mohli kúpiť. Respektíve medzi to najlepšie, čo našinec poznal. V tom čase to bolo proste nedostupné auto a jedného dňa sa mi naskytla možnosť splniť si nereálny sen z mladosti a stať sa hrdým majiteľom BMW 2002, čo som okamžite využil.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
Toto auto mám od jesene minulého roku. Kúpil som ho v októbri 2010 zhruba v takom stave, v akom ho vidíte. Bývalý majiteľ investoval do tohto auta dosť peňazí, aby sa s ním dalo jazdiť, čiže naozaj som na ňom nemusel nič zásadné opravovať, alebo meniť. Opravu si vyžadoval akurát kardan a brzdy. Aj to bolo treba iba vymeniť hadičky, pretože boli upchaté. Zvyšok bol v poriadku.
Auto má plne zdokumentovanú históriu. Najprv slúžilo bulharskému konzulovi na Slovensku, ktorý mal svojho osobné šoféra. Ten konzula na tomto aute vozil. Šofér si neskôr auto odkúpil do svojho súkromného vlastníctva a predal ho zberateľovi, od ktorého som to kúpil ja.
Zaujímavou skutočnosťou je, že bývalý majiteľ auta býva iba o ulicu ďalej, ako ja. Raz som toto auto objavil cestou domov u neho na dvore a zbystril som pozornosť. Auto stálo prednou časťou k ceste a žene som povedal: „Ak má to auto vzadu tie malé okrúhle svetielka, musím ho mať“. Tá len prevracala očami, ale jedného dňa bolo auto otočené zadnou časťou k ceste. Hneď som tam napochodoval a bolo moje. Vysvitlo, že majiteľ už nemá to auto kde garážovať a možno aj preto mi to auto predal.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Bývalý majiteľ si toto auto zrejme plánoval nechať navždy, no ako som už spomínal, prišiel o jednu garáž a pre BMW zrazu neostalo miesto. Táto okolnosť mi pomohla prehovoriť ho na predaj no a tak som spolu s autom dostal aj obrovské množstvo náhradných dielov. Na toto auto mám napríklad všetky plechy objednané priamo z fabriky cez bratislavský Tempus AWT Bavaria. Mám všetky tesnenia, okná, atď. Ak sa však náhodou nájde niečo, čo by som doma nemal, nie je problém zohnať cez internet takmer čokoľvek. Nie len cez bežnú inzerciu, ale existujú aj spoločnosti, ktoré sa na toto špecializujú.
Jazdíte s autom každý deň?
Mám viacero áut a aj viacero klasických áut. No žiadneho z veteránov nepoužívam na bežné jazdenie. Toto auto ale občas vytiahnem na nákupy, ak nie je v dohľade žiadna veteránska akcia. Tých sa ale zúčastňujem rád a pravidelne.
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1991 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 74 / 5 500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 157 / 3 500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 171 |
Zrýchlenie z 0 na 80 km/h (s): | 7,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Hmotnosť (kg): | 940 |
Dĺžka (mm): | 4230 |
Šírka (mm): | 1590 |
Výška (mm): | – |
Rázvor (mm): | 2500 |