BRATISLAVA 28. februára (WEBNOVINY) – Pred tridsiatimi rokmi mali skoro všetky autá štvorstupňové prevodovky. Kto mal „päťkvalt“, bol kráľ. Dnes sú najrozšírenejšie päťstupňové a šesťstupňové prevodovky. Niektoré luxusnejšie autá sú vybavené sedem či osemstupňovými automatickými prevodovkami, no deväť stupňov sme tu ešte nemali. Range Rover Evoque bude teda prvý na svete.
Keď sme mali Range Rover Evoque k dispozícii na redakčný test, nami testované auto bolo vybavené dosluhujúcou šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorú nová deväťstupňová prevodovka nahradí. Práve prevodovka bola zrejme najslabším článkom inak veľmi vydareného auta. Range Rover tak odstráni aj poslednú „chybičku krásy“ modelu Evoque.
Nová prevodovka bude mať oveľa kratšiu jednotku. Využívať ju bude najmä v teréne a pri ťahaní prívesu. Za normálnych okolností sa teda bude auto zrejme rozbiehať rovno z dvojky. Pri prudkej akcelerácii či pri prudkom brzdení vie prevodovka preskakovať rýchlostné stupne, čiže radenie nebude zdĺhavé.
Range Rover si od novej prevodovky, ktorú vyvinula spoločnosť ZF, sľubuje hlavne nižšiu spotrebu paliva, rýchlejšiu odozvu na plynový pedál a plynulejšie radenie jednotlivých rýchlostných stupňov. Paradoxom je, že nový deväťstupňový automat je ešte o 7,5 kg ľahší ako jeho šesťstupňový predchodca. Do dĺžky narástol iba o 6 mm.