BRATISLAVA 21. júla (WEBNOVINY) – Potom nám vysvetlili, že to je možno pohľad stredoeurópskych novinárov, ale podľa ich klientských prieskumov je Range Rover zaujímavý pre tých, ktorí hľadajú luxusnú limuzínu. Priamou konkurenciou je napríklad Bentley alebo Jaguar. Jednoducho iný kraj – iný mrav a v Británii možno prevažuje záujem o tie najluxusnejšie prevedenia s cenou výrazne nad 100-tisíc eur, ktoré takéto porovnanie naozaj znesú.
Luxus na britský spôsob:
Jedno také sme aj dostali do rúk. Presnejšie – vynovený Range Rover modelového roku 2011 s najvyššou výbavou Autobiography, novým naftovým 8-valcom s objemom 4,4 litra a výkonom vyše 300 koní, automatickou 8-stupňovou prevodovkou a LED diódami v predných aj zadných svetlách (zadné sú z nich komplet).
A čo je najvyššia výbava v jednom z najluxusnejších SUV? Kompletne kožený interiér – teda nielen sedadlá, ale aj prístrojovka, čalúnenie dverí, madlá, strecha a dokonca aj orámovanie koberčekov a kozmetických zrkadielok je z prémiovej kože (spotreba kráv na jedno auto sa vraj blíži 11 kusom ). Predné sedadlá sú vyhrievané a klimatizované, obklady sú z ručne opracovaného dreva, k tomu 4-zónová klimatizácia, high-endové audio s 19 reproduktormi, zadný multimediálny systém s obrazovkami integrovanými do opierok predných sedadiel a bezdrôtovými slúchadlami a predný dotykový monitor s technológiou Dual View. Vďaka nej sa na ňom pod rôznymi uhlami zobrazuje súčasne rôzny obsah, takže vodič na ňom môže sledovať navigáciu a jeho spolujazdec zároveň pozerať film.
Veľký brat sa díva
Samostatnú zmienku si zaslúži parkovací asistent. Jeho súčasťou je totiž 5 kamier, zachytávajúcich kompletné okolie vozidla. Na dotykovom stredovom displeji si môžete dokonca v oddelených oknách vyvolať aj samostatný obraz zo všetkých súčasne, následne jednoducho kliknete na tie, ktoré chcete využiť a obraz z nich sa vám roztiahne na celý displej. Navyše v skrinke pred spolujazdcom máte v úhľadnom puzdre ďalšiu – šiestu – kameru. Tá prenáša obraz bezdrôtovo a vďaka prísavke ju môžete umiestniť na akékoľvek miesto na aute a natočiť do ľubovoľného uhla. Je ideálna najmä pri jazde v teréne, pretože ak ju pripnete na prednú kapotu, dokáže snímať situáciu tesne pred prednými kolesami, takže by ste sa mali vyhnúť aj jamám a kameňom, ktoré by ste inak možno prehliadli, alebo pri tesnom priblížení na ne už jednoducho nevidíte.
Testovaný 4,4-litrový diesel považujeme za veľmi dobrú voľbu pre auto, vážiace vyše 2,5 tony. Má výkon 308 koní (230 kW) a krútiaci moment 700 Nm. V štandardnom jazdnom režime bolo cítiť váhu auta najmä pri zýchľovaní, keď sme si povedali, že ak by mal možno ešte pár newtonmetrov navyše, bol by dokonalý. Tento drobný diskomfort však pomôže odstrániť prepnutie do športového módu v kombinácii s manuálnym radením páčkami pod volantom. Na druhú stranu – kto nechce jazdiť vyložene dynamicky až agresívne, môže predchádzajúce riadky pokojne preskočiť, na bežné jazdenie aj predbiehanie bude mať pod kapotou dostatočný výkon aj krútiaci moment.
Off road pre každého
V aute nenájdete ani klasickú radiacu páku, ani pre Land a Range Rover typický kruhový ovládač systému Terrain Response (TR), pomocou ktorého možno optimalizovať jazdné vlastnosti a správanie sa auta v závislosti od povrchu, po ktorom sa práve pohybuje.
Dôvod je jednoduchý – dizajnéri prevzali „radiacu páku“ z nových Jaguarov. Úvodzovky v predchádzajúcej vete sú namieste, pretože vo vynovených britských šelmách sa nachádza len kruhový ovládač, ktorý sa po naštartovaní vysunie priamo zo stredového tunelu vodičovi presne do ruky. Druhý kruhový ovládač v jeho tesnej blízkosti by v novom Range Roveri už pôsobil rušivo a hrozilo by, že si ich niekto môže počas jazdy pomýliť. Preto sa Terrain Response v ňom ovláda piatimi tlačidlami, umiestnenými až za kruhovým ovládačom radenia. Je to veľmi elegantné a minimalistické riešenie, no z nášho pohľadu by autu viac prospela klasická radiaca páka a pôvodný kruhový ovládač systému TR.
Kvôli zvýšenému posedu už kruhový ovládač radenia nie je vodičovi až tak veľmi po ruke a tlačidlá TR sú menej prehľadné, ako pri kruhovom ovládači v starších modeloch. Ak sa počas jazdy v náročnejšom teréne predsa len chcete presvedčiť v akom jazdnom režime idete, respektíve ho rýchlo prepnúť, chce to viac času.
O náročnom teréne nehovoríme len tak – toto auto, bez ohľadu na to ako je luxusné – totiž mimo ciest dokáže divy. Počas testu sme s ním prešli 100-percentné stúpania po povrchoch so zníženou adhéziou, hlboké brody, extrémne bočné náklony, absolvovali aj náročnú jazdu po skalách a strmé klesania. Pritom sme mali štandardne vybavený sériový model s jedinou úpravou. Boli ňou terénne pneumatiky s lepšou trakciou a zvýšenou odolnosťou proti prierazom od skál.
Terrain Response totiž dokáže upraviť správanie sa elektronických bezpečnostných systémov, uzávierok diferenciálov, prevodovky, bŕzd, plynu aj volantu podľa toho, či idete po piesku, blate, snehu, skalách alebo šotoline a vyjazdených koľajách tak, že mimo ciest sa s ním môže vydať ktokoľvek. Stačí ak si nastaviť lepšiu svetlú výšku, zvoliť niektorý z piatich režimov TR a následne už len točiť volantom, pridávať a keď na to nestačí ani redukčná prevodovka so systémom kontrolovaného zjazdu, tak občas pribrzďovať. A predovšetkým nepreceňovať vlastné schopnosti, pretože vyspelá elektronika je síce dobrá vec, no fyzikálne zákony oklamať nedokáže.
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Foto: SITA
Kone na diéte
Po jazde v teréne sme sa síce dostali na priemernú spotrebu okolo 16 l/100 km, to je však na to, že sme praktiky nonstop jazdili so zapnutou redukciou viac než dobrá hodnota. Naša skepsa, ktorú sme sprvoti mali k tvrdeniu, že ťažké auto je s týmto 4,4-litrovým 300-koňovým dieslom schopné jazdiť s priemernou kombinovanou spotrebou pod 10 l/100 km začala dostávať prvé vážnejšie trhliny. Nasledovala približne 200-kilometrová jazda po okresných cestách a diaľniciach a na jej konci sme na palubnom počítači mali hodnotu presne 10,0. A to s autom, ktoré ešte nebolo ani poriadne zabehnuté.
Keďže pri jazde po diaľnici možno znížiť svetlú výšku, auto sa správalo mimoriadne stabilne, podvozok výborne filtroval nerovnosti a kabína bola dobre odhlučnená, takže ani dlhá jazda vás priveľmi neunavila, nehovoriac už o tom, že predné sedadlá boli naozaj komfortné a dali sa dokonale prispôsobiť vášmu telu.
Jedinou drobnou výhradou, ktorá je však skôr vecou vkusu, je využitie čisto digitálnych ukazovateľov pred vodičom. TFT displej je síce špičkový, no otáčkomer a rýchlomer by určite vyzeral lepšie s klasickými ručičkami, než s digitálnymi. Menej je niekedy viac a demonštrovať nasilu využitie najmodernejších technológií môže byť niekedy kontraproduktívne. Aspoň podľa nás.
Inak k novému Range Roveru nemožno mať najmenšiu výhradu. Iste, nepatrí práve k lacným autám, no je to jeden z (mála) modelov, pri ktorých máme pocit, že za šesťcifernú eurosumu dostávame aj adekvátnu protihodnotu.
Možno miernym sklamaním bolo, že sme sa počas prezentácie vôbec nedostali k úplne novému – v poradí tretiemu – modelovému radu Range Roveru, ktorého reprezentantom bude Evoque. Keďže už boli zverejnené jeho oficiálne fotky, dúfali sme, že so ho budeme môcť aspoň pozrieť na vlastné oči. Nestalo sa tak, takže spolu s ostatnými si na jeho premiéru musíme počkať až do jesenného parížskeho autosalónu.