BRATISLAVA 23. septembra (WEBNOVINY) – O Nissane Juke sme už písali niekoľkokrát. Písali sme aj o nevídanom dopyte o toto auto. Pozoruhodný je na tom navyše fakt, že Nissan prijal niekoľko tisíci objednávok na nový Juke bez toho, aby prebehla jediná predvádzacia jazda. Je teda zrejmé, že ľudia na tomto aute niečo vidia. Pravdupovediac, nebude ťažké uhádnuť, čo to bude. Je to nepochybne svieži, moderný a hlavne netradičný dizajn Nissanu Juke.
Ako konzervatívny motorista som mal ohľadom dizajnu Nissanu Juke trochu predsudky. Mal som síce možnosť vidieť toto auto na autosalóne v Ženeve, no v žiare reflektorov to malo rovnakú výpovednú hodnotu, ako fotky. Preto som netrpezlivo čakal na moment, kedy uvidím Nissan Juke v jeho prirodzenom prostredí a kedy budem mať možnosť odjazdiť za jeho volantom prvé kilometre. Konečne sa to podarilo.
Ak napíšem, že Nissan Juke vyzerá v skutočnosti oveľa lepšie, ako na fotkách, bude to znieť ako otrieskané novinárske klišé. Klamal by som však, keby som povedal, že ma to auto nezaujalo. Nepodobá sa totiž na nič, čo som doteraz videl a to z každého uhla pohľadu. Na Nissane Juke sú však najpútavejšie jeho proporcie. Juke má síce vyšší podvozok, no jeho nízka strecha pripomínajúca kupé spôsobuje, že celková výška auta je celkom sympatická. To auto je ozaj kompaktné a keď vedľa neho stojíte, nemáte z neho pocit nemotornosti, ako pri niektorých veľkých SUV. Rovnakým dojmom na vás pôsobí aj keď sedíte za jeho volantom.
Jazda
Do rúk sa mi dostala slabšia benzínová „jedna-šestka“, ktorá je vlastne základnou motorizáciou. Za tento motor patrí Nissanu veľká pochvala. Nissan Juke totiž nie je obeťou marketingu a so svojou základnou pohonnou jednotkou je celkom svižným autom, s ktorým môžete bezpečne jazdiť, na rozdiel od niektorých modelov, ktoré majú svoje základné motorizácie pod kapotou iba kvôli nízkej cene, no v praxi sú až nebezpečne „lenivé“.
Dynamické vlastnosti teda ostávajú bez výhrad. Pochvala patrí skvelému posedu. Nemáte pocit, že sedíte vo vyššom aute. Interiér vás príjemne obklopí. Radenie je presné, no radiaca páka, jej samotná rukoväť, pôsobí príliš ľahko, čiže lacno. Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom funguje výborne. Miestami by sa zdalo, že riadenie je až preposilňované, no je to otázkou zvyku a pri parkovaní to len pomôže.
V interiéri nájdete rovnako moderné a extravagantné tvary, ako na karosérii. Máte pocit, že sedíte za volantom športového auta. Veľmi milým prekvapením je stredová konzola s malou farebnou obrazovkou, na ktorej sa premietajú buď údaje z klimatizácie, alebo oveľa zaujímavejšie telemetrické údaje, ktoré sú absolútnou novinkou. Teda aspoň pre mňa. Podobným, no oveľa komplikovanejším softvérom disponuje napríklad aj Nissan GT-R, no s týmto autom som zatiaľ nemal možnosť jazdiť a preto ma tento prvok v Nissane Juke veľmi zaujal. Prostredníctvom tohto systému dokážete sledovať priebeh krútiaceho momentu, výkonu, úroveň úspornosti vašej jazdy a dokonca aj intenzitu bočného preťaženia. Naozaj zaujímavé a pôsobivé.
Nissan Juke bude odviazanejšou alternatívou k malým automobilom, no vďaka svojej väčšej karosérii a vyššej cene sa bude pohybovať na rozhraní segmentov malých automobilov (segment B) a vozidiel nižšej strednej triedy (segment C). Vo vnútri je dostatok priestoru. Pocitovo sa to však blíži viac k spomínanému segmentu malých automobilov. Na zadných sedadlách bude zrejme pasažierom vyšším ako 180 cm chýbať priestor nad hlavou. Paradoxne, neobmedzuje ho iba klesajúca línia, ale oveľa viac mi prekážalo príliš vzadu umiestnené držadlo nad dverami.
Tri motory, tri úrovne výbavy
Zo začiatku predaja budú k dispozícii tri pohonné jednotky. Jediný vznetový agregát je motor 1.5 dCi s výkonom 81 kW (100 k) a krútiacom momentom 240 Nm. Predné kolesá bude poháňať prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky.
Základným zážihovým motorom je spomínaná „jedna-šestka“ s výkonom 86 kW (117 k). Tá bude prednú nápravu poháňať buď prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky, alebo cez bezstupňovú prevodovku CVT.
Vrcholnou motorizáciou bude turbodúchadlom preplňovaný benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva a objemom 1,6 litra. Agregát dosahuje výkon až 140 kW (190 k) a disponuje krútiacim momentom 240 Nm. Tento motor je štandardne spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a poháňa predné kolesá. Pohon všetkých štyroch kolies je však k dispozícii v kombinácii s bezstupňovou prevodovkou CVT.
Nissan Juke sa bude predávať v troch úrovniach výbavy: Visia, Acenta a Tekna.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk