Prvá jazda: Elektrický Peugeot iOn

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peugeot Ion - Galéria 3
Foto: Martin Kamenický

BRATISLAVA 15. septembra (WEBNOVINY) – Peugeot iOn je zvláštny model. Zozadu vyzerá trochu úzky a privysoký, zboku ako neforemná a pretiahnutá kvapka. Ani interiér nie je práve exkluzívny – plasty nepatria k najkvalitnejším a výbava tiež príliš neohúri. A o cene radšej ani nebudeme hovoriť. Nevdojak vám napadne: takéto auto si môžete strčiť… do zásuvky. A presne to sme aj urobili.

Ako dlho sa dobíja?

Peugeot iOn je totiž elektromobil a zároveň prvé auto, ktoré sa nám dostalo do rúk prakticky vo finálnej podobe, v akej príde už v budúcom roku aj na náš trh. Nie je ešte celkom definitívna, pretože ide o predsériové kusy, ktorým pár drobností chýba – napríklad navigácia. Ale inak – z hľadiska dizajnu aj použitých technológií sa na nich nebude už nič meniť.

Aby sme ho mohli vyskúšať v bežnej premávke na relatívne prázdnych vidieckych cestách v okolí Paríža, museli sme ho najprv z tej zásuvky vybrať. Ak je úplne vybitý, pobudne si tam približne šesť hodín na to, aby sa jeho batérie dobili do plna. Pravda, ak ho nedáte dobiť prostredníctvom expresnej dobíjacej stanice s vyšším napätím. Tá vyzerá ako bežný tankovací stojan na benzínovej pumpe, až na to, že „hadica“ nemá otvor, ale je zakončená konektorom, ktorá zasuniete do zásuvky na pravej zadnej strane auta. Tam sa dobíja podstatne rýchlejšie – do polovice dobijete batériu už za štvrťhodinku a o 20% za päť minút.

Peugeot Ion - Galéria 1
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 1
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 1
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 1
Dobíjací kábel. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 1
Otváranie veka "nádrže". Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

To je približne rovnaký čas, aký potrebujete na natankovanie paliva aj na klasickej pumpe. Tam prirodzene za ten čas budete mať plnú nádrž a ak máte nejaké bežné auto s bežným motorom, prejdete na ňu svojich 700 až 800 kilometrov.

Skutočný a plánovaný dojazd

Na to iOn nemá. Jeho maximálny dojazd je približne 150 km. Pravda, musíte ísť po prázdnych cestách mimo mesta a nesmie vám ani napadnúť, že použijete klimatizáciu, alebo nedajbože kúrenie. V tom prípade dojazd auta radikálne klesá.

Ak to chcete konkrétne, tak v prípade, že sa s ním posunujete v klasickej mestskej dopravnej zápche, teda priemernou rýchlosťou okolo 15 km/h a keďže je teplo, zapnete si klimatizáciu, znižujete dojazd auta približne o polovicu. To isté platí, keď sa zo zápchy dostanete na voľnú diaľnicu a zvýšite rýchlosť na nejakých 115 km/h. Aj v tomto prípade rátajte s polovičným dojazdom. Mimochodom – tých 115 km/h je na toto auto už naozaj dosť, pretože jeho maximálna rýchlosť je len o pätnásť kilometrov vyššia.

Peugeot Ion - Galéria 2
Takto to vyzerá pod podlahou batožinového priestoru. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 2
Pohľad pod prednú kapotu - toto zostalo namiesto motoru. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 2
Sem sa zasúva dobíjací kábel Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 2
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 2
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Po prečítaní predchádzajúceho odstavca si vieme živo predstaviť ironické úškrny a poznámky typu: načo mi je auto, s ktorým ledva prejdem nejakých 80 kilometrov?! To by bolo voči tomuto malému peugeotu nespravodlivé. iOn nie je totiž diaľničný krížnik. Je to auto s nulovými emisiami, určené prevažne na jazdu v meste a keďže štatistikom v prieskumoch vyšlo, že 90% vodičov denne nenajazdí viac než 60 km, malo by to väčšine z nich stačiť.

Jazdné vlastnosti

A v meste sa cíti celkom dobre. Má totiž typický „francúzsky“ podvozok, takže cez nerovnosti sa len plavne pohupuje. Nerobí mu dokonca problém ani vyššie položené ťažisko. Presnejšie – mohlo by sa zdať, že je vyššie a tým pádom sa iOn bude v zákrutách dosť nakláňať. Nie je to celkom tak, pretože pomerne ťažké batérie má schované pod podlahou batožinového priestoru, čím sa aj jeho ťažisko posúva bližšie k vozovke. Takže v zákrutách sa príliš nenakláňa, no treba priznať, že ani zatáčať sa mu veľmi nechce – vytočíte volant na maximum a auto si to šinie do zákruty až príliš veľkorysým oblúkom.

Na druhej strane, elektromotor je v meste super – aj keď má maximálny výkon len 47 kW. Pre klasikov – 64 (normalizátormi zakázaných) koní. Má krútiaci moment 180 Nm, no keďže je to elektromotor, máte ho k dispozícii okamžite ako naštartujete alebo stlačíte plynový pedál. To je príjemné napríklad pri výjazdoch z križovatky, keď sa v späťáku dívate na to, ako vám v ňom mizne neporovnateľne výkonnejšia limuzína strednej triedy. Škoda len, že tento pohľad trvá asi päť sekúnd. Potom si úlohy vymeníte.

iOn má slušné zrýchlenie z tridsiatky na šesťdesiatku – 3,5 sekundy. Keď sa však chcete dopracovať z osemdesiatky na stodvadsiatku, bude mu to trvať už 13 sekúnd. Štandardný parameter – teda zrýchlenie z nuly na stovku auto zvláda za 15,9 sekundy. Trhač asfaltu to nie je.

Peugeot Ion - Galéria 3
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 3
Celkový pohľad na stanicu pre rýchle dobíjanie. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 3
Návod na použitie stanice pre rýchle dobíjanie. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 3
Konektor kábla pre rýchle dobíjanie - detail. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Zato je to až prekvapivo priestranné auto – a netýka sa to len priestoru pre posádku. iOn je štvormiestny a štyria ľudia sa v ňom aj v pohode dokážu odviezť – teda ak nejde o profesionálnych basketbalistov. Batérie síce z kufra niečo uberajú, no aj tak na batožinu zostáva slušných 168 litrov. Pripomíname – je to mestské auto a na nákup to v pohode stačí.

Koľko a čo za to?

Cena auta bude naozaj vysoká – okolo 30-tisíc eur. Pritom výbava je priemerná – klimatizácia, audio, bluetooth, palubný počítač, centrál, elektrické okná a zrkadlá. Bude iba jeden výbavový stupeň s minimálnou možnosťou individualizácie – napríklad si budete môcť dokúpiť navigáciu alebo – pre ďalšie zníženie dojazdu – vyhrievané sedadlo šoféra a pár ďalších drobností.

V mnohých európskych štátoch však bude jeho cena dotovaná a majitelia elektromobilov zvýhodnení. Napríklad vo Francúzsku bide vláda jeho nákup dotovať sumou 5-tisíc eur a záujemcovia si ho budú môcť kúpiť aj na 5-ročný lízing za 499 eur mesačne. V cene bude prenájom auta, batérie a kompletný servis, vrátane non-stop asistenčnej služby. A v mnohých francúzskych mestách budú môcť ich majitelia aj bezplatne parkovať – a to v tejto krajine predstavuje tiež slušnú úsporu. Je možné, že ďalším benefitom bude možnosť vojsť s autom aj do niektorých zón s inak obmedzeným prejazdom. U nás príde auto na trh v priebehu budúceho roku, o nejakých úľavách alebo benefitoch pre jeho majiteľov sa zatiaľ neuvažuje.

Peugeot Ion - Galéria 4
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 4
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 4
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 4
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Peugeot Ion - Galéria 4
Foto: Peugeot

Foto: Peugeot

Celkovo v nás Peugeot iOn po prvých desiatkach kilometrov zanechal priaznivý dojem. Takéto auto má v meste svoje opodstatnenie a keď sa pre elektromobily vybuduje potrebná infraštruktúra, stanú sa z nich praktické (a dúfajme, že aj lacnejšie) mestské autá, ktoré nám pomôžu prečkať čas, potrebný na prechod k autám s palivovými článkami. Tie podľa nás predstavujú jedinú zmysluplnú alternatívu, ktorá v strednodobom časovom horizonte nahradí autá, jazdiace na fosílne palivá.

Martin Kamenický / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie PSA Peugeot Citroën