Verejná nabíjacia infraštruktúra pre elektrické vozidlá na Slovensku dosiahla na konci roka 2024 nový vrchol, no legislatívne zmeny ohrozujú jej ďalší rozvoj. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo na Slovensku dostupných 2 424 nabíjacích bodov v 967 lokalitách, čo je medziročný nárast o 34 a 31 percent. Inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo je o 52 percent viac oproti predchádzajúcemu roku.
„Infraštruktúra pre nabíjanie rastie oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ upozornil riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Dodal, že na Slovensku pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba šesť elektromobilov, čo je podstatne menej ako u lídra elektromobility v Nórsku, kde je to 25 vozidiel. „Tento rozdiel ilustruje obrovský priestor pre rast počtu elektromobilov na slovenských cestách,“ uviedol Križanský.
Operátori bijú na poplach
Nabíjacie body pribúdali v priebehu roka 2024 uspokojivým tempom, a to napriek legislatívnym a technickým výzvam. Prinieslo ich nariadenie, ktoré uložilo prevádzkovateľom povinnosť prispôsobiť svoje stanice novým štandardom, vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách.
GreenWay na Slovensku expanduje, sústrediť sa chce najmä na rozvoj siete nabíjačiek pre elektromobily
„Napriek týmto zmenám sa operátorom darilo udržiavať tempo výstavby a rozšíriť dostupnosť nabíjacích bodov po celom Slovensku,“ zhodnotil Križanský.
Zaujímavé sú aj zmeny v zozname operátorov verejných nabíjačiek. K etablovaným hráčom ako ZSE Drive, GreenWay či ejoin pribudli nové mená ako napríklad OMV. Operátori však bijú na poplach. Legislatívna zmena, ktorú priniesla vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) od Nového roka, môže spraviť prevádzku nabíjačiek takou nevýhodnou, že ich začnú hromadne vypínať.
Najviac to pocítia vysokovýkonné nabíjačky
Vyhláška mení podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu, keď zrušila zľavy na fixné poplatky pri nedosiahnutí 30 percent využitia kapacity stanice. To bude podľa SEVA na Slovensku ešte niekoľko rokov absolútne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie pravidelných fixných nákladov za prevádzku nabíjačiek, ktoré prevádzkovatelia kvôli nízkemu počtu elektrických vozidiel nedokážu absorbovať,“ vysvetľuje Križanský.
Automobilky sa musia riadiť prísnejšími emisnými normami, môže to podporiť rozvoj elektromobility
To môže mať podľa riaditeľa SEVA ďalekosiahle dôsledky. Prevádzkovatelia môžu stratiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by spomalilo rozvoj infraštruktúry v čase, kedy Slovensko naopak potrebuje rozširovať svoju sieť pre naplnenie cieľov Plánu obnovy a odolnosti.
Slovensko je v rebríčku pripravenosti na prechod k elektromobilite na predposlednom mieste. Čo je hlavným dôvodom?
Zvlášť negatívne sa to dotkne vysokovýkonných nabíjačiek, vrátane ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach. SEVA preto navrhuje prehodnotenie dopadov vyhlášky, aby zohľadnila potreby rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilitou.
„Navrhneme vrátenie znenia príslušnej časti vyhlášky do pôvodnej podoby. Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjacích staníc, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku,“ dodal Križanský.