Príchod zimného obdobia neznamená pre motoristov iba prezutie pneumatík. Aby jazda v chladnejších podmienkach bola naozaj bezpečná a aby vozidlá prežili zimu v čo najlepšom stave, nemali by vodiči zabúdať ani na ďalšie pravidlá.
Kontrola svetiel na aute
Ako pripomína spoločnosť AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA Auto a Mototechna, zimné obutie s prislúchajúcim dezénom je povinné od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je cesta pokrytá súvislou vrstvou snehu či ľadu, alebo aj mimo tohto obdobia, ak takýto stav vozovky hrozí pre aktuálne počasie.
Hmly, sneženie a skorý západ slnka prinášajú počas zimy zhoršenú viditeľnosť. „Aby ste boli na ceste za každej situácie dobre vidieť, obíďte si svoje auto a presvedčte sa, že vám v poriadku fungujú predné aj zadné svetlá, vrátane smeroviek a hmlových svetiel,“ pripomína spoločnosť.
Máte už svoje auto prezuté na zimu? Načo je to dobré, čo hovorí zákon a ako to je v susedných krajinách?
Pri jazde s automatickým svietením sa často stáva, že senzor nerozpozná napríklad hmlu alebo hustý dážď, necháva zapnuté iba denné svietenie predných diód a zozadu je potom auto úplne neviditeľné.
Dôležité je byť videný aj sám dobre vidieť
Preto je dôležité včas ručne zapínať hmlovky alebo stretávacie svetlá, pri ktorých sa rozsvietia aj svetlá vzadu, aby sa predišlo možným kolíziám.
Pre bezpečnú zimnú jazdu je extrémne dôležité nielen byť videný, ale aj sám dobre vidieť. V aute je preto vhodné voziť stále škrabku, zmeták a špeciálny sprej na rozmrazovanie okien, pokiaľ vozidlo nemá vyhrievané aj čelné sklá.
Oplatí sa vlastniť auto, ak najazdíte menej ako 15-tisíc kilometrov? Odborníci porovnali rôzne spôsoby dopravy
Samozrejmosťou je aj doplnenie nemrznúcej zmesi, aby v aute nezamrzla chladiaca kvapalina, rovnako ako zimná kvapalina do ostrekovačov.
Náročné zimné počasie môže spôsobiť vybitie akumulátora, v takom prípade sú nápomocné štartovacie káble. Spolu s nimi sa v zime oplatí voziť aj lopatu na odhádzanie snehu, deku, dostatok tekutín a niečo na jedenie pre prípad dlhého státia v kolónach.
Brzdná dráha je dvojnásobne dlhá
Univerzálna rada pre vodičov je jazdiť s väčším rozostupom. Brzdná dráha je na mokrej vozovke dvojnásobne dlhá a na ľade dokonca ešte oveľa dlhšia.
Black Friday: Zľavové šialenstvo sa začalo, ceny výrazne klesajú aj pri ojazdených autách
Pri mokrej vozovke a teplote pod 4 °C môže byť voda na ceste už zamrznutá. Vhodné je vyhnúť sa prudkému brzdeniu, do zákrut treba vchádzať pomaly, pribrzdiť ešte pred ňou a rozhodne nie prudko počas zatáčania.
Zákrutou je dobré prechádzať pri pravej strane vozovky. Ak sa auto dostane do šmyku, základné pravidlo je pozerať sa tam, kam chce ísť vodič, vôbec nebrzdiť, vyšliapnuť spojku a točiť volantom proti smeru, kam sa stáča zadok auta. Ak sa zadok pri šmyku stáča doprava, volantom točte doľava, tak aby auto malo zostať na ceste.