BRATISLAVA 23. júla (WEBNOVINY) – Liter skvapalneného ropného plynu (LPG) stojí polovicu toho, čo liter benzínu. Aj keď má benzínové auto upravené na spaľovanie LPG o čosi vyššiu spotrebu počas prevádzky na LPG ako na benzín, aj tak jeho majiteľ v konečnom dôsledku jazdí za náklady iba o niečo viac ako polovičné v porovnaní so situáciou, keby jazdil iba na benzín. Dokázal to aj náš test Octavie 1.6 LPG. Napriek tomu tento fakt ignoruje ešte stále veľa automobiliek. Opel je však jeden z tých „osvietených“ výrobcov automobilov a na náš trh začal dovážať Insigniu spaľujúcu okrem benzínu aj LPG.
Opel Insignia 1.4 Turbo LPG ecoFLEX je k dispozícii vo všetkých troch karosárskych verziách – sedan, liftback aj kombi označované ako Sports Tourer. Nová Insignia 1.4 Turbo LPG ecoFLEX dosahuje výkon 103 kW (140 k) a spotrebuje iba 7,6 litra LPG na 100 km. Oproti benzínovej verzii s motorom 1.4 Turbo, ktorá má spotrebu paliva 5,7 l/100 km, má štvordverový sedan na LPG o takmer 40 percent nižšie náklady na palivo.
Dojazd až 1700 km
Pre prevádzku s LPG konštruktéri Opel adaptovali turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec montážou zosilnených ventilov a ventilových sediel a modifikáciou riadiacej jednotky motora. Motor LPG sa kombinuje výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Palivová nádrž na LPG má objem 42 litrov a je perfektne integrovaná vo vani na rezervné koleso tak, že základný objem variabilného batožinového priestoru zostal zachovaný. Dojazd na LPG je do 500 kilometrov; ak vozidlo využije aj objem benzínovej nádrže, ktorá zostala v plnom rozsahu nezmenená, celkový dojazd je až 1700 kilometrov (platí pre verzie sedan/liftback).
Uzáver palivovej nádrže na LPG je umiestnený pod spoločnou klapkou vedľa uzáveru palivovej nádrže na benzín. Opel k modelu Insignia 1.4 Turbo LPG ecoFLEX štandardne dodáva adaptéry na čerpaciu pištoľ LPG, umožňujúce tankovať kdekoľvek v Európe. Vodič môže prepínať medzi pohonom na LPG a benzín tlačidlom na prístrojovom paneli. Prevádzku na LPG signalizuje kontrolná LED dióda. Prakticky je vyriešený aj palivomer v združenom prístroji – zásobu LPG a benzínu zobrazuje ten istý indikátor.
LPG priamo od výrobcu: neobmedzený priestor, vysoká bezpečnosť a záruka
Už doteraz si zákazníci mohli vybrať niekoľko modelov značky Opel adaptovaných na pohon LPG. Ponuka obsahovala model Corsa (s trojdverovou a päťdverovou karosériou), Meriva a Astra (päťdverová verzia a kombi Sports Tourer). Teraz ju rozširuje Insignia so všetkými troma verziami karosérie. Pohon LPG priamo od výrobcu má mnoho výhod oproti systémom montovaným dodatočne. Pri vývoji modelov na LPG sa venuje maximálna pozornosť otázkam bezpečnosti. Napríklad Opel realizuje špeciálne bariérové testy plynovej nádrže a ostatných komponentov, ktoré sú umiestnené v chránených zónach karosérie vozidla a perfektne integrované do bezpečnostnej štruktúry vozidla. Riadna dvojročná záruka od výrobcu je samozrejmosťou.
Opel Insignia má nádrž na plyn LPG optimálne integrovanú vo vani na rezervné koleso, takže priestranný batožinový priestor nie je nijako obmedzený. Ovládacie a kontrolné prvky pohonu sú harmonicky integrované v prístrojovom paneli. Rovnako ako všetky ostatné modely Opel LPG sa Insignia LPG montuje v dcérskej spoločnosti Opel Special Vehicles GmbH (OSV) so sídlom v Rüsselsheime, ktorá sa špecializuje na výrobu zvláštnych verzií a modifikácii automobilov Opel.
Návratnosť investície
Za špeciálne upravenú Insigniu si pochopiteľne treba priplatiť. A to presne 2000 €, takže ceny Insignie 1.4 Turbo LPG ecoFLEX začínajú na 24 890 €. Otázna je však rýchlosť návratnosti investície do verzie upravenej na spaľovanie LPG. Majiteľ totiž začne šetriť až po prejazdení takmer 64 000 km.