Nový rekord s naftovým autom. Jazdec rely prešiel s TDI-čkom 2831 km na jednu nádrž - FOTO

Miko Marczyk nepochybne patrí k najrýchlejším rely jazdcom v súčasnosti.
Skoda_superb_rekord_03.jpg
Poľský jazdec Miko Marczyk prešiel tisíce kilometrov na jednu nádrž. Foto: Škoda

Spoznanie auta a finálne úpravy

Nádrž pre účely rekordu natankovali doslova až po okraj a následne zapečatili tak, aby bol rekord platný. Práve nádrž bola dôvodom, prečo si jazdec vybral radšej Superb, než ešte ľahšiu Octaviu. Pred samotným rekordným pokusom sa Miko snažil s autom zžiť a dobre spoznať ako funguje a ako si poradí s extra úsporným jazdným štýlom. Pred jazdou s modelom strávil niekoľko mesiacov a najazdil s ním cez 20-tisíc km.

V priebehu „zžívania sa” Marko pristúpil k zmene na podvozku. Namiesto základného podvozku nainštaloval pružiny z verzie Sportline, ktoré znižujú podvozok o 15 milimetrov, čo pomohlo aerodynamike. Výmenou prešli aj pneumatiky, uplatnil pneu s nízkym válivým odporom. „Zistil som, že nie je dobré vyrážať s úplne novými pneumatikami. Je vhodné ich trochu zjazdiť, potom je spotreba mierne nižšia,” vysvetlil Miko.

Skoda_superb_rekord_04.jpg
Poľský jazdec Miko Marczyk z Poľska smeroval cez Nemecko do Francúzska do Disneylandu. Foto: Škoda

Rekordná jazda

Samotná jazda bola relatívne štandardná, no predsa sa rekordér snažil držať rýchlostí okolo 80 km/h, pri ktorých je celé pohonné ústrojenstvo najefektívnejšie. Jazda prebiehala v marci a v jazdnom režime Eco pre čo najmenej citlivú reakciu na akceleračný pedál. Na diaľnici si pomáhal aj jazdou za kamiónom, najmä v momentoch, keď fúkal silný protivietor. Naopak s vetrom za chrbtom aero tieň kamióna nepotreboval.

Z Poľska smeroval cez Nemecko do Francúzska do Disneylandu bližšie neurčenou trasou. Pri jazde mal pomoc sprievodného vozidla, ktoré šlo zopár kilometrov pred ním a informovalo ho o detailoch cesty, ktorá ho čakala. Napríklad aj o sklone cesty, či premávke. Do Poľska sa vrátil s priemernou spotrebou 2,61 litra nafty na 100 km. Vraví, že sa to dá ešte znížiť.

Rezervy cítil vo vlastnej jazde i v počasí. Keď prechádzal Nemeckom, nižšia okolitá teplota zvyšovala spotrebu (1 stupeň Celzia), no v istých úsekoch mal spotrebu iba 2,2 litra na 100 km. Ako sám vraví, najdôležitejšie je predvídať, sústrediť sa, byť odpočinutý a čo najviac využívať kinetickú energiu vozidla, zároveň zrýchľovať čo najjemnejšie.

Firmy a inštitúcie: Škoda Auto