BRATISLAVA 4. júna (WEBNOVINY) – O novom Audi A3 na Webnovinách nepíšeme ani zďaleka prvýkrát. Tomuto autu sme už venovali pár článkov, no do pozornosti by som chcel dať najmä tento. Ak by ste chceli o novej generácii modelu A3 vedieť čokoľvek, s najväčšou pravdepodobnosťou to tam nájdete. Boli sme totiž pozvaní priamo do centrály automobilky Audi v nemeckom Ingolstadte, kde nám novú „A-trojku“ predstavili naozaj detailne. Vtedy sme sa ale nedostali za volant.
O pár týždňov neskôr nám však do redakcie dorazila pozvánka na medzinárodnú dynamickú prezentáciu nového Audi A3. Pozvanie sme s radosťou prijali, a tak prinášame prvé dojmy z jazdy na novej „A-trojke“.
Nová platforma, ľahšia konštrukcia
Tretia generácia Audi A3 je prvým autom z koncernu Volkswagen, ktoré využíva úplne novú modulárnu platformu MQB. Aj preto som bol na jazdné vlastnosti novej „A-trojky“ obzvlášť zvedavý. Koncern totiž plánuje na tejto platforme postaviť ďalších 60 modelov. Usudzujúc na základe dojmov z jazdy na novom Audi A3, máme sa na čo tešiť.
Nechcem ale predbiehať, poďme naspať k „A-trojke“. Pri vývoji sa kládol naozaj veľký dôraz na to, aby sa hmotnosť udržala v rozumných medziach. Audi chce skoncovať s medzigeneračným priberaním a zaviesť diétu. Preto je teda nové Audi A3 až o 80 kg ľahšie, ako jeho predchodca. Vďačí za to aj novej platforme MQB, ktorá je ľahšia, odľahčeným motorom, no gramy sa počítali doslova na každej súčiastke. Po zrátaní všetkých drobných odľahčení v duchu príslovia „babka k babce…“ vznikla celková úspora až 80 kg.
Kľukaté cesty jej chutia
Či už jazdíte s alebo bez 80 kg vážiaceho spolujazdca, rozdiel to nie je veľký. Ak ale uberiete aj menšiu hmotnosť z kľúčových konštrukčných prvkov auta, je to cítiť na jeho jazdných vlastnostiach. Audi vie, že odtučňovacia kúra „A-trojke“ prospela, a tak sa nebálo zorganizovať medzinárodnú novinársku prezentáciu na kľukatých cestách Malorky.
Ako prvé som si vyskúšal Audi A3 s modernizovaným motorom 1.4 TFSI, ktorý je schopný pri nízkom zaťažení vypnúť dva valce a šetriť tak palivo. Na plný plyn však z neho dostanete celkom slušných 103 kW (140 k) a 250 Nm krútiaceho momentu.
Z tohto motora som mal veľmi dobrý pocit. Nové Audi A3 s ním váži iba 1175 kg, čo je dnes bežná hmotnosť o triedu menších áut. Bolo to aj patrične cítiť. „A-trojka“ je s týmto motorom až prekvapivo svižná. Na výjazdoch z ostrých vracákov pneumatikám nepomohol ani elektronický samosvorný diferenciál, ktorý je súčasťou štandardne dodávaného elektronického stabilizačného systému ESC. Odľahčené vnútorné koleso sa občas pretáčalo za sprievodu pískania pneumatiky.
Na druhú jazdu som si zobral ešte silnejší motor 1.8 TFSI, ktorý produkuje 132 kW (180 k). Vo verzii s pohonom iba predných kolies má rovnaký krútiaci moment ako motor 1.4 TFSI, teda 250 Nm. Ja som si však chcel vyskúšať verziu s pohonom všetkých štyroch kolies quattro, ktorá má o 30 Nm viac, teda 280 Nm. Audi A3 sa v takejto konfigurácii dodáva iba so sedemstupňovou automatickou prevodovkou S tronic.
Na základe dojmov z motora 1.4 TFSI som čakal, že „jedna-osmička“ bude „trhať asfalt“. Trošku som však auto v danej konfigurácii precenil. Samotný motor je o takmer 40 kg ťažší, k tomu treba prirátať o čosi ťažšiu dvojspojkovú prevodovku a v neposlednom rade pohon zadných kolies. V konečnom dôsledku tak bola „jedna-osmička“ o čosi svižnejšia, no žiaden markantný rozdiel to nebol. Podstatne lepšie však boli spomínané výjazdy zo zákrut. Pri pohone quattro sa už žiadne preklzovanie kolies nekonalo.
Potom, čo som pri prvej jazde zistil, cez aké kľukaté cesty vedie testovacia trať, vybral som si auto s automatickou prevodovkou zámerne. Chcel som vyskúšať rýchlosť radenia pomocou pádiel pod volantom. Tiež som bol trochu sklamaný. Je úžasné, ako rýchlo dokáže táto dvojspojková prevodovka radiť, pokiaľ ide človek normálne. Pri svižnejšom tempe však prevodovka zvoľní a zmeny rýchlostných stupňov už nie sú také rýchle. Zrejme je to tak preto, aby prevodovka chránila samú seba a zvyšok pohonného ústrojenstva.
Na druhý deň som si cestou na letisko vyskúšal motor 2.0 TDI. Osvedčená klasika má v novej „A-trojke“ 110 kW (150 k) a 320 Nm. Motor je príkladne kultivovaný a primerane silný. Toto auto som už ale netrápil na kľukatých cestičkách západného pobrežia Malorky, ktoré je posiate kopcami, takže na rozdiel od kolegov som nepostrehol výraznejšiu nedotáčavosť v dôsledku vyššej váhy motora. Menšie problémy s nedotáčavosťou však mali aj autá s ľahšími benzínovými motormi. Nebolo to ale nič hrôzostrašné a nepredvídateľné.
Resumé
Už v predošlom článku sme informovali o tom, s akými multimediálnymi novinkami nová „A-trojka“ prichádza. Na ich detailnejšie preskúmanie by to však chcelo zopár dní a nie zopár hodín. Písali sme aj o vysoko kvalitnom a príjemne pôsobiacom interiéri. Tentokrát sme sa však konečne dostali aj za volant. Musím povedať, že radosť jazdiť bolo s každou „A-trojkou“, no osobne by som si vybral asi motor 1.4 TFSI. Bude určite lacnejší ako naftové motory, vďaka prepĺňaniu jeho výkon bohato stačí a vďaka vypínaniu valcov má vysoké predpoklady na to, aby bol aj mimoriadne úsporný. Silnejšia „jedna-osmička“ je síce o čosi svižnejšia, no tým náročnejším poradím počkať si na ešte silnejší motor.