Mercedes-AMG v novom koncepte AMG GT XX skombinoval mimoriadne pohonné jednotky s pokrokovým akumulátorom, tým sme sa venovali v prvom článku o AMG GT XX. Keďže však zoznam unikátnych súčastí auta nie je len o pokrokových vnútornostiach, k AMG GT XX sa vraciame druhýkrát.

AMG GT XX: Koncept, ktorý má schopnosťami prekonať radosť z V8 - VIDEO, FOTO
Teraz sa pozrieme na technológie, ktoré auto zdobia navonok a s ktorými príde človek do kontaktu priamo. Či už v kabíne, alebo v uliciach, keď GT XX niekedy uvidí.
AMG GT XX je prvým pohľadom na novú generáciu modelov AMG stojacich na čisto elektrickej platforme AMG.EA. Prináša množstvo inovácií.
Celkom iné AMG, než na aké sme zvyknutí
Tak ako pri iných hyperšportoch súčasnosti a nepochybne i budúcnosti, aj koncept AMG GT XX kombinuje výrazný dizajn s dôkladným podriadením aerodynamike. Auto má extra nízko položenú kapotu, výrazne naklonené čelné sklo, splývajúcu zadnú časť.

Cybertruck od Lexusu má Yoke i riadenie cez kábel. Toto je nový Lexus RZ - FOTO
K tomu desať vertikálnych predelov mriežky chladiča, úzke obdĺžnikové svetlá zapustené do obloženia chladiča a vertikálne orientované hlavné svetlá, či dvojdielne otvory na odvod vzduchu z chladiča. Kabína je natiahnutá a plochá so strechou s dvomi vypuklinami a tromi bočnými sklami, zrkadlá upevnené na dverách, zapustené kľučky dverí.
To všetko naznačuje, že dizajnéri robili všetko preto, aby autu pomohli prenikať vzduchom ako nôž maslom a zároveň prúdenie využívať vo svoj prospech. Súčiniteľ odporu vzduchu je neuveriteľných 0,198 cw. A to aj napriek športovým širokým pneumatikám a napriek vysokému prítlaku. Model dosiahne maximálnu rýchlosť cez 360 km/h.
Štvorcový volant AMG GT XX
Interiér auta je takmer celý ponorený do čiernej farby. K tomu kontrastné strieborné a oranžové prvky. Interiér je maximálne redukovaný na technickú nevyhnutnosť. Dva displeje trónia na palubnej doske. Prístrojový panel má 10,25 palca, ten stredový dotykový displej má 14 palcov, oba sú orientované na vodiča a oba obsahujú nový operačný systém MB OS.

Xiaomi YU7 je neuveriteľný hit. Toto auto chcú takmer všetci – FOTO
Volant s takmer štvorcovou formou pripomína ten v AMG One. Volant je obklopený páčkami, ktoré ovládajú rekuperáciu a ukazovateľom stavu nabitia na stĺpiku riadenia. Na volante nájdete dve okrúhle tlačidlá AMG, s ktorými možno ovládať jednotlivé jazdné nastavenia.
Sedadlá sú škrupinové z uhlíkových vláken s rovnakým cieľom ako všetky puristické povrchy a komponenty v kabíne – zníženie hmotnosti. Ale aby človeku nebolo smutno, MBUX sa stará o atmosféru farbičkami a očarujúcimi zobrazeniami.
Inovácie z budúcnosti – fluidný lak a svetelný panel
Fluidný lak – tak AMG označuje svetielkujúce segmenty lakovania so špecifickými pigmentami, ktoré dokážu cez prúdenie energie emitovať svetlo. Lak auta skrátka svieti v tme, no zároveň funguje ako prostriedok komunikácie auta s vonkajším prostredím.

Koenigsegg Saddair’s Spear je doteraz najostrejší hyperšport značky – FOTO
Na komunikáciu slúži aj svetelný panel na zadnej časti vozidla. Obsahuje 700 individuálne ovládateľných LED RGB diód. Zobrazovať možno všeličo – logo AMG, priebeh nabíjania a keď budete veľmi chcieť aj odkazy pre tých za vami… Teda… to určite nie, však?
Počujete, čo vidím? Prichádza auto s reproduktormi vo svetlách a s biotechnológiami
Model AMG GT XX má reproduktory v predných svetlometoch. Ich úlohou je vydávať jazdný zvuk do okolia a to nielen pre ochranu chodcov, ale aj pre informáciu, že sa okolo rúti niečo výnimočné. Zaujímavé je, že repráky využívajú teleso svetiel ako dutinu reproduktoru.
Ďalšou zaujímavosťou v rámci technologického vývoja je biotechnologická alternatíva kože Labfiber. Základom takmer dokonalej imitácie kože sú pretekárske pneumatiky GT3. Labfiber kombinuje recyklovanú gumu, rastlinné proteíny a biopolyméry.

Bluetooth kolesá
Absolútnym vrcholom inovácií je aktívne aerodynamické koleso. To prvýkrát rieši hlavný konflikt medzi chladením bŕzd, aero efektívnosťou a dojazdom. Kovaný disk je zo zliatiny hliníka. Má priemer 21 palcov a má päť pohyblivých plastových prvkov, ktoré môžu priľahnúť k disku, alebo sa naopak odtlačiť a tým zvýšiť príjem chladiaceho vzduchu pri jazde.

Nové autá od Audi hnevajú zákazníkov najviac. Značka dostala v štúdii nepríjemné vysvedčenie – FOTO
Prúdenie vzduchu navyše ďalej využíva aerodynamika vozidla a využíva ho pre prítlak. Každé koleso má pritom na náboji kolesa aktuátor, ktorý lopatky dáva do pohybu. Vtip je v tom, že každý aktuátor je sebestačný a energiu získava cez minigenerátor prostredníctvom otáčania kolies.
No a keď už má koleso aj minigenerátor, má aj integrovaný vysokovýkonný akumulátor a zároveň každé koleso má rozhranie bluetooth, cez ktoré kolesá komunikujú s centrálnou riadiacou jednotkou, ktorá ovláda aktuátor a mení nastavenie lopatiek.
