BRATISLAVA 11. septembra (WEBNOVINY) – Hlavnú kritiku si od exministra dopravy Vážneho vyslúžilo pripravované zdraženie diaľničných nálepiek a nárast ceny pohonných hmôt, do ktorého sa nepremietne len plánované zvýšenie DPH, ale aj ďalšie pripravované skryté opatrenia. Ako je to teda s nimi v skutočnosti?
Diaľničné známky máme z okolitých krajín najlacnejšie
Najprv k cene diaľničných nálepiek. V susednej Českej republike stojí ročná diaľničná známka 1200 českých korún, čo je v prepočte necelých 49 eur, v Rakúsku vyše 76 eur, v Maďarsku 37 200 forintov, teda vyše 131 eur a v Poľsku platíte iba pri prejazdoch vybranými úsekmi diaľnic A1, A2 a A4, takže ho v našom výpočte nemáme ako zohľadniť.
Ak teda spriemerujeme cenu u našich troch najbližších susedov, tak ročná diaľničná známka pre osobné vozidlá stojí 85 eur. Naša bude stáť 50, čo je stále hlboko pod priemerom. Aby sme boli féroví, môžeme v priemere zohľadniť aj cenu súčasnej ročnej diaľničnej známky u nás, čo je 36,5 eura. Potom v našom regióne (SK, CZ, HU, A) je priemerná cena známky niečo cez 73 eur. S predpokladanou cenou za budúcoročnú na úrovni 50 eur aj tak zostávame ešte stále pod priemerom.
Zvýšenie DPH – skúsme trochu rátať…
Ďalším strašiakom je zvýšenie DPH z 19 na 20 percent, ktoré sa premietne aj do nárastu ceny za pohonné hmoty. S tým súvisia aj ďalšie opatrenia, napríklad sa uplatní spotrebná daň na biozložku v palivách a zavedenie poplatku za skladovanie benzínu a nafty v štátnych hmotných rezervách. Odhady sa rôznia, no kumulatívny efekt spomenutých opatrení by sa mal na cene benzínu a nafty prejaviť nárastom na úrovni približne 5 centov. Zaujímavý článok na túto tému nájdete napríklad tu alebo tu.
Poďme rátať ďalej a zoberme do úvahy priemerného motoristu, ktorý ročne najazdí 20 tisíc kilometrov, sprevahou jazdenia v meste a má auto s benzínovou 1,2-kou alebo 1,4-kou (čo sú u nás najrozšírenejšie motory). Jeho priemerná kombinovaná spotreba sa tým pádom môže pohybovať niekde v rozpätí 6,2 až 6,7 l/100 km. Podľa portálu natankuj.sme.sk bola v čase písania tohto článku priemerná cena Naturalu 95 na Slovensku 1,25 eura za liter. Na najazdenie 20-tisíc kilometrov spotrebuje motorista 1240 litrov pri priemernej spotrebe 6,2 l/100 km a 1340 litrov pri spotrebe 6,7 l/100 km.
Takže v prvom prípade minie na palivo 1550 eur a v druhom 1675 eur. Navýšme teraz hypoteticky priemernú cenu Naturalu 95 o spomínaných 5 centov, aby sme videli, o koľko viac vlastne motorista za rok zaplatí. V prvom prípade zaplatí 1612 eur, teda ročne o 62 eur viac než pri súčasných cenách, v druhom prípade 1742 eur, čo je viac o 67 eur.
O koľko viac zaplatíme naozaj
Ak si navyše v oboch prípadoch motorista kúpi novú ročnú diaľničnú známku za 50 eur, tak pripravované opatrenia vlády, ktoré bývalý minister dopravy Vážny označil za „nehorázny útok na peňaženky motoristov“ v praxi znamenajú, že priemerný šofér za jazdenie budúci rok zaplatí o 75,5 eura, respektíve 80,5 eura viac. Ak sa to niekomu zdá veľa, stačí znížiť počet najazdených kilometrov len o tisícku (to je 5% z celkovo najazdených kilometrov), bude na tom prakticky rovnako, ako teraz.
Na to, koľko skutočne za jazdenie budúci rok zaplatíme, má vplyv predovšetkým cena ropy, ktorá sa v posledných rokoch hýbe pomerne turbulentným spôsobom a dlhodobá prognóza je v tejto oblasti prakticky nemožná. Len pre zaujímavosť – priemerná cena Naturalu 95 bola pred rokom 1,19 eura za liter. To je oproti súčasnosti rozdiel 6 centov. Teda tento absolútne nepredvídateľný faktor má na naše celkové náklady na prevádzku áut väčší vplyv, ako celý vládny konsolidačný balík.
Nebezpečný populizmus
Ak by sa hypoteticky cena pohonných hmôt vrátila na rovnakú úroveň, akú mala v tomto čase v roku 2009, budeme na tom aj s konsolidačným balíčkom úplne rovnako. To je však iba teoretická špekulácia. A netreba zabúdať ani na ďalšie náklady, ktoré sa teraz nedajú odhadnúť – hlavne pohyb cien povinného zmluvného poistenia a havarijnej poistky.
Rétorika pána Vážneho zostáva rovnako populistická a demagogická, ako keď v roku 2007 s plnou vážnosťou tvrdil, že diaľničnú sieť sa na Slovensku podarí dobudovať do roku 2010. Samozrejme, zdraženie pohonných hmôt a plošné zvýšenie DPH sa pravdepodobne premietnú aj do čiastočného zdraženia väčšiny tovarov a služieb. Podstatne viac za naftu zrejme zaplatia poľnohospodári a hlbšie do peňaženky budú musieť siahnuť aj tí, čo si svoje autá prerobili na plyn. Nad tým tiež netreba zatvárať oči.
To je však nevyhnutná daň za konsolidáciu ekonomiky po kríze a neefektívnom hospodárení predošlej vlády. Je schizofrenické nadávať na Grékov, ktorí kvôli konsolidačnej politike vlastnej vlády štrajkujú a nechcú šetriť a zároveň robiť presne to isté ako oni – odmietať opatrenia, ktoré povedú k stabilizácii našej ekonomiky len preto, lebo sa na nich budeme musieť sami finančne podieľať. Ak sa tak budeme správať – a pán Vážny nás na to navádza – hrozí nám presne to isté, čo Grékom. A v tom je najväčšie nebezpečenstvo jeho populistickej rétoriky.
Martin Kamenický / Webnoviny.sk