BRATISLAVA 21. júna (WEBNOVINY) – Opel Astra patril vždy medzi tie najvyhľadávanejšie autá nižšej strednej triedy. Už niekoľko generácií zvádza tuhý boj s Volkswagenom Golfom a Fordom Focusom. Keďže tretia generácia Oplu Astra s označením „H“ prišla na trh v roku 2004, o prvé priečky v rámci segmentu C sa bila s Fordom Focusom druhej generácie, ktorý prišiel v tom istom roku a s Volkswagenom Golf piatej generácie, ktorý bol v predaji už od roku 2003, teda o rok skôr. Všetky tieto tri autá sú si veľmi podobné. Veľa motoristických médií v tom čase robilo porovnávacie testy a v každom z nich vyhrával niekto iný. Ani s jedným z týchto áut teda nespravíte chybu. Poďme sa ale konkrétne zamerať na Opel Astru tretej generácie.
Interiér
Nie len zvonku, ale aj zvnútra je táto generácia Astry veľmi svojská. Ako dizajn karosérie, tak aj dizajn palubnej dosky je typický pre autá s bleskom v logu zo začiatku 21. storočia. Ten dizajn je zaujímavý, no musí vám sadnúť. Zatiaľ čo Focus sa páči asi väčšine ľudí a Golf je nudné beztvaré auto, Astra je z tejto trojice asi najviac originálna.
Vnútorný priestor patrí medzi lepší priemer nižšej strednej triedy. V Astre sa tlačiť nebudete, no zázraky od nej nečakajte. Dostatok priestoru na predných sedadlách je samozrejmosťou a priestor na zadných sedadlách je podľa môjho názoru úplne postačujúci. Batožinový priestor vám v základnom stave ponúkne 375 litrov. Tento objem sa dá sklopením sedadiel zväčšiť na 1 295 litrov.
Motor
Do Astry tretej generácie sa montovalo veľmi veľa motorov. Na výber bola široká škála ako benzínových, tak aj dieselových verzií. My sme v bratislavskom autocentre AAA Auto natrafili na známy 1,7-litrový vznetový štvorvalec. Išlo o verziu s výkonom 74 kW (100 k). Čo sa týka jazdnej dynamiky, musí vám byť jasné, že na takéto auto to nie je žiadna sláva. Motor neprekypuje veľkými porciami výkonu ani krútiaceho momentu a navyše má dosť výraznú „turbodieru“. Ak však máte trpezlivú povahu, mohol by vám postačiť aj tento motor. V opačnom prípade si dajte tú námahu pri hľadaní a možno sa vám podarí natrafiť na najsilnejšiu verziu tohto motora, ktorá produkovala až 92 kW (125 k). Samozrejme, ak trváte na vznetovej motorizácii, ideálnou voľbou by bola ešte silnejšia „jedna-deviatka“, no viem si predstaviť, že „jedna-sedmička“ je skromnejšia a tak s ňou dokážete niečo ušetriť na palive. Do Astry sa montoval aj dokonca 1,3-litrový vznetový štvorvalec, no ten je ešte slabší ako „jedna-sedmička“ a určite by som ho neodporúčal.
Nami testované auto nemalo palubný počítač a tak vám nepoviem, s akou spotrebou môžete rátať. Pri kúpe si dajte na toto pozor. V zozname výbavy môže byť pri tomto aute uvádzaný palubný počítač, aj keď ho auto v skutočnosti nemá. Ide o to, že palubný počítač mali všetky Astry sériovo. Na stredovej konzole nájdete tlačidlo „BC“, ktorým sa ovláda. Štandardná verzia obsahuje akurát tak iba stopky. Plnohodnotný palubný počítač, ktorý ráta aj spotrebu paliva a všetko ostatné, bol iba za príplatok.
Jazda
Dalo by sa povedať, že Opel Astra tretej generácie jazdí presne podľa očakávaní. Za volantom nemáte problém nastaviť si ideálnu polohu. Sedadlá sú komfortné, no zároveň poskytujú dostatočne dobré bočné vedenie v zákrutách. Riadenie aj radenie sú presné. Obzvlášť presnosť kulisy päťstupňovej manuálnej prevodovky patrí medzi to lepšie, s čím sa môžete v nižšej strednej triede stretnúť. Podvozok je vyladený tak typicky nemecky. Je tvrdší ako u francúzskej konkurencie a tak jazde prepožičiava športovejší charakter. V kombinácii so spomínaným dobrým riadením a radením teda jazdí Astra H naozaj dobre. Chýba už iba silnejší motor.
Spoľahlivosť
Čo sa týka automobilov značky Opel, so spoľahlivosťou sú na tom veľmi dobre. Väčšinou obsadzujú popredné priečky v rôznych rebríčkoch spoľahlivosti a Astra nie je výnimkou. Aj na toto auto som sa bol pýtať v značkovom servise a odpoveď bola rovnaká, ako aj vo väčšine ostatných prípadov. Na Astre H vraj nie je taká vec, ktorá by častejšie odchádzala. Všetko sú to predmety bežnej spotreby a majitelia sa nesťažujú ani na motor 1.7 CDTi. Ten ma obzvlášť zaujímal, pretože pochádza od Isuzu a jeho kultúra chodu je najmä za studena taká, že máte pocit, že sa každú chvíľu rozpadne. Aj v servise mi potvrdili, že síce to nie je šampión v kultivovanosti, no ide o spoľahlivý agregát.
Resumé
Ak hľadáte jazdené rodinné auto nižšej strednej triedy, povedal by som, že Opel Astra je jednou za najlepších možností. Astra patrila svojho času medzi to najlepšie v segmente C a vďaka precíznosti nemeckých konštruktérov a svojej spoľahlivosti je dobrou voľbou aj dnes. Jediné, čo jazdeným Astrám nehrá do karát je fakt, že tento model sa ešte stále predáva aj ako nový pod názvom Astra Classic III. Majitelia, ktorí chcú svoju staršiu Astru predať, sú teda často nútení ísť s cenou dole viac, ako si auto zaslúži. Pre kupujúcich je to však len dobre.
Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA Auto
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1686 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 74 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 2300 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,4 / 4,2 / 5,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 375 / 1295 |
Objem nádrže (l): | 52 |
Prevádzková hmotnosť: | 1165-1471 |
Rozmer pneumatík: | 195/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4249 |
Šírka (mm): | 1753 |
Výška (mm): | 1460 |
Rázvor (mm): | 2614 |