BRATISLAVA 28. novembra (WEBNOVINY) – Asi najviac prekvapila trojica malých áut, ktoré sa vyrábajú v bratislavskom závode Volkswagenu – Volkswagen up!, Seat Mii a Škoda Citigo. Všetky tri získali päť hviezdičiek, teda plný počet. Ďalší nový malý Volkswagen, štýlovka Beetle, dostal tak isto plný počet hviezdičiek. Päťhviezdičkovým hodnotením neprekvapili ani najnovšie Mercedsy – trieda C vo verzii kupé a nová trieda B. V maximálnom bezpečí budete aj na palube Range Roveru Evoque, v Subaru XV, v nových Chevroletoch (Volt a Malibu), ale dokonca aj v novej generácii Kie Rio.
Päťhviezdičkové hodnotenie sa však neušlo všetkým. So štyrmi hviezdičkami sa museli uspokojiť aj také autá, ako Jaguar XF, Jeep Grand Cherokee, Renault Fluence ZE. Štyri hviezdičky dostal aj Fiat Panda, nové anglické MG6 a prekvapivo aj čínske Geely Emgrand EC7. Pri tomto aute zrejme nikto nečakal až štyri hviezdičky.
Štyri hviezdičky
Jaguar XF už bol testovaný v minulom roku, keď bol novinkou. Teraz auto prešlo faceliftom, no neboli urobené žiadne zmeny v konštrukcii automobilu, a tak Euro NCAP iba prebralo štvorhviezdičkové hodnotenie z minula. Zopakovalo iba test na ochranu chodcov, pretože Jaguar v tejto oblasti na aute popracoval. Aj tak to však nestačilo na zisk piatich hviezdičiek.
Nárazový test Jeepu Grand Cherokee opäť potvrdil, že veľké auto nemusí byť bezpečné, ako si mnohí ľudia myslia. Pri náraze sa totiž takmer zlomila jedna z koľajničiek, na ktorých sa posúva vodičovo sedadlo. Prasklina sa objavila presne v tom mieste, kde je pripevnený bezpečnostný pás. Ten sa posunul aj so sedadlom a airbag už nedokázal zabrániť kontaktu hlavy vodiča s volantom. Jeep už na odstránení problému usilovne pracuje.
Fiat Panda bol na tom v podstate dobre, no strácal na chudobnej výbave. Chýbali bočné airbagy a ESP. Už len preto nemohli komisári Pande udeliť plný počet bodov. Interiér ale ostal pri všetkých nárazoch stabilný a náraz spredu zvládlo auto ukážkovo.
Trochu sklamal aj Renault. Autá od Renaultu dlhodobo nemali problém dosiahnuť päťhviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch. Elektrickému Fluence-u sa to ale nepodarilo. Zradil ho airbag vodiča. Ten sa nenafúkol poriadne a vodič si udrel hlavu o volant. Riziko tiež predstavuje tvrdá palubná doska a stĺpik riadenia. Kabína síce po náraze ostala neporučená, no A-stĺpik, volant, ale aj brzdový pedál sa pri náraze posunuli smerom vodičovi. Pri bočnom náraze na stĺp v rýchlosti 30 km/h vykázal hrudník vodiča veľmi vysoké zaťaženie. Ochrana detí je ale na dobrej úrovni.
Číňania s odretými ušami
V teste sa objavili aj dve autá vyrobené v Číne. Dopadli oveľa lepšie, ako modely spred niekoľkých rokov, no aj tak dosiahli štyri hviezdičky iba s odretými ušami. Na novom MG6 sa dostatočne nenafúkol airbag vodiča, čo samozrejme skončilo kontaktom hlavy vodiča a volantu. Priestor pre posádku zostal stabilný, no A-stĺpik sa posunul o 40 mm. Anglická automobilka však sľúbila, že problém s airbagom odstráni, a potom by mohli výsledky dopadnúť lepšie. Stále však MG6 mierne zaostáva pri bočnom náraze aj pri ochrane detí.
Horšie na tom bol ale čisto čínsky model Geely Emgrand EC7. Opäť síce zostala kabína neporušená, čo je pre Číňanov veľký úspech, no posunul sa A-stĺpik, volant aj pedále. Brzda dokonca až o 176 mm, takže vodič by mal zrejme vážne poranenia nôh. Problémom je tiež tvrdá palubná doska a stĺpik riadenia. Pri bočnom náraze ale čínske auto príjemne prekvapilo. Celkom dobre tiež obstálo pri ochrane detí. Ochrana chodcov je mierne podpriemerná.
Podrobné výsledky najnovších testov Euro NCAP nájdete na tejto stránke.