Predaj elektrických áut v Európskej únii rástol v rokoch 2017 až 2023 trikrát rýchlejšie ako inštalácia nabíjacích staníc. Vo svojej najnovšej správe na to upozorňuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
To hovorí o alarmujúcom rozdiele medzi súčasnou dostupnosťou verejných nabíjacích staníc pre elektromobily v únii a tým, čo bude v skutočnosti potrebné na splnenie cieľov zníženia emisií CO2. Pokiaľ ide o budúcnosť, podľa odhadov asociácie potrebuje EÚ do roku 2030 vybudovať osemkrát viac nabíjacích miest ročne.
Infraštruktúra nedrží krok s predajom
„Potrebujeme masový nástup elektromobilov vo všetkých krajinách únie, aby sme dosiahli ambiciózne ciele v oblasti znižovania emisií CO2. To sa však nestane bez širokej dostupnosti verejnej nabíjacej infraštruktúry v celom regióne,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Po cestách Európskej únie jazdí viac ako 250 miliónov osobných áut, pätina z nich patrí Nemecku. Ako je na tom Slovensko?
Ako doplnila, výrobcov automobilov veľmi znepokojuje, že zavádzanie infraštruktúry v posledných rokoch nedrží krok s predajom elektromobilov. Navyše hrozí, že táto „infraštruktúrna medzera“ sa v budúcnosti prehĺbi. V minulom roku bolo v celej EÚ nainštalovaných niečo viac ako 150-tisíc verejných nabíjacích bodov. Podľa Európskej komisie by pritom do roku 2030 malo byť celkovo nainštalovaných 3,5 milióna nabíjacích miest.
Nutné navýšenie investície
Dosiahnutie tohto cieľa by znamenalo inštaláciu približne 410-tisíc verejných nabíjacích miest ročne, čo je takmer trojnásobok poslednej ročnej miery inštalácie. ACEA však odhaduje, že do roku 2030 bude potrebných až 8,8 milióna nabíjacích bodov.
Slováci si naďalej kupujú málo elektromobilov, za prvý štvrťrok ich bolo necelých 600
Na dosiahnutie tohto cieľa by bolo potrebné nainštalovať 1,2 milióna nabíjačiek ročne, teda osemnásobok poslednej ročnej miery inštalácie. Združenie preto vyzýva na urýchlené zvýšenie investície do verejnej nabíjacej infraštruktúry.