Predaj automobilov sa ešte stále nevrátil na úroveň spred pandémie koronavírusu, a to z viacerých dôvodov. Tým prvým a najzásadnejším bol podľa analytikov VÚB banky celosvetový nedostatok polovodičov, najmä čipov, ktoré vo veľkej miere využíva aj automobilový priemysel. Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel.
Spotrebiteľské návyky
Ďalším dôvodom je podľa analytikov zmena spotrebiteľských návykov spôsobená pandémiou. Mnoho ľudí zistilo, že práca na diaľku je ekologická a efektívna, čo o čosi znížilo potrebu vlastniť automobil či rovno viac áut.
Predaje elektromobilov na Slovensku stúpli o 64 percent. Ktorým značkám sa darilo najviac?
Ak sa autá využívajú menej, vydržia dlhšie a menej sa nakupujú nové. Nakoniec sa do predaja automobilov tiež premieta aj všeobecný trend k environmentálnej udržateľnosti a elektrifikácii, keď sa spotrebitelia orientujú viac na ekologické alternatívy, ako sú elektrické a hybridné vozidlá, ktorých výroba a distribúcia stúpa len postupne.
Zníženie dopytu
Nižší dopyt, či možnosti výroby tak potom podľa analýzy VÚB spôsobili, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roku 2018. Vlani, podobne ako v minulých rokoch, slovenské automobilky vyrobili „len“ okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj pre tento rok.
V roku 2022 vyrobili o 5 % menej vozidiel ako predvlani, kedy tento počet medziročne narástol o 4 % voči roku 2020. A podľa konjunkturálneho prieskumu za jún a júl firmy v tomto segmente v nasledujúcich mesiacoch neočakávajú rast produkcie, skôr naopak.
Dodacia lehota osobných automobilov sa výrazne skrátila, presný čas sa však stále nedá určiť
Okrem problémov s dopytom a ponukou niektorých komponentov sa naše automobilky podľa analytikov boria aj s problémom nedostatku pracovných síl. Nejde však o úplnú stagnáciu odvetvia. Vyrábajú sa viac nové, kvalitnejšie a drahšie modely, čo umožnilo výrobcom zvyšovať svoje zisky aj pri nerastúcej produkcii meranej v kusoch áut.
Stúpanie a klesanie cien
Rast cien nových vozidiel v ostatných rokoch predbieha rast platov, čo obmedzuje podľa analýzy VÚB nový dopyt, tak vo veľkom Nemecku, ako aj na Slovensku. Dobrou správou podľa analytikov je, že očakávania pri elektrických vozidlách hovoria o ďalšom poklese ich cien.
Štatistiky ukázali, či zmena v registračných poplatkoch ovplyvnila dovozy áut na Slovensko
„Už dnes sa po započítaní celého životného cyklu v niektorých segmentoch oplatia práve elektrické alternatívy a s ich očakávaným zlacňovaním tento trend ešte naberie na význame,“ uvádzajú analytici.
Elektrické vozidlá
Tomu sa však musí prispôsobovať aj budovanie nabíjacej infraštruktúry, ktorá pre zhruba polovicu Slovenska stále nie je dobre dostupná. Slovenské automobilky sa postupnej premene výroby prispôsobujú. Export hybridných áut sa u nás už takmer dotiahol na počty vyvezených vozidiel s klasickým benzínovým motorom.
Slovenské firmy brzdí v prechode na elektromobily viacero dôvodov, pritom majú množstvo výhod
Výroba elektrických áut u nás zatiaľ mierne zaostáva, predaj ešte výraznejšie. Pritom dnes už polovica novo registrovaných áut v EÚ jazdí na alternatívny pohon, teda hybridný alebo výlučne elektrický.