BMW mesiac pred svetovou premiérou novej triedy – Neue Klasse automobilov oznámilo, že vo svojom motorárskom srdci spúšťa sériovú výrobu nových elektromotorov pre nadchádzajúcu novú generáciu elektromobilov. Kompletné info i finálny dizajn modelov, respektíve prvého modelu uvidíme začiatkom septembra počas podujatia IAA Mobility v Mníchove.
Neue Klasse
Automobilka BMW už rok pripravuje verejnosť – odbornú i laickú na príchod niečoho výnimočného. Pred rokom sme uvideli koncepty sedanu Neue Klasse i SUV (SAV) Neue Klasse. Prvým elektromobilom z novej triedy bude nástupca modelu iX3. Nová iX3 už nebude len prestavaná X3, ale celkom nové elektrické auto stojace na novej 800 V platforme, ktoré je ako z hľadiska dizajnu, schopností, tak aj výrobného procesu a konštrukcie úplne nová kapitola v histórii automobilky.

Test Suzuki Swift 1.2 4WD: Malý hatchback, ktorý je unikátom vo svojej triede - VIDEO
Špecifikom auta je odstránenie množstva konvenčných riadiacich jednotiek, ktoré nahradia 4 supermozgy ovládajúce celé auto a komunikujúce navzájom – tým sa nielen urýchlia a zlepšia schopnosti pohonnej sústavy, či asistenčných systémov, ale zníži sa aj množstvo komponentov a dĺžka a komplikovanosť náročných káblových zväzkov, ktoré v konvenčných autách prepájajú jednotlivé komponenty navzájom krížom krážom cez auto s riadiacimi jednotkami, ktorých môžu byť desiatky.
BMW sa výrobe elektromotorov venuje už viac ako päť dekád no v ostatnom čase prudko zrýchlilo vývoj elektrického pohonu. Kým v rokoch 2021/2022 na trh začali prúdiť elektrické pohonné sústavy 5. generácie, teraz prichádzajú pohonné jednotky už 6. generácie.
BMW pritom k elektrickému ústrojenstvu pristupuje odlišne ako ostatní výrobcovia a verí princípom elektrického pohonu, ktoré sa prvýkrát objavili už pred neuveriteľnými 150-timi rokmi. Všetko nasvedčuje tomu, že ani nová 6. generácia elektrických pohonných jednotiek sa od tohto prekvapivého smerovania neodkláňa.
Výroba v Rakúsku
Závod v meste Steyr v spolkovej krajine Horné Rakúsko sa už zhruba štyridsať rokov špecializuje na výrobu a vývoj spaľovacích motorov pre BMW a Mini. Je teda celkom pochopiteľné, že tento motorársky hub BMW napĺňa aj vývojom a výrobou nových elektrických motorov.
Na výrobu pohonných jednotiek eDrive (Gen6) sa závod začal chystať pred tromi rokmi. Vo fabrike pribudlo priamo pri výrobe elektromotorov 1000 pracovných miest s tým, že pôvodná výroba spaľovacích naftových a benzínových motorov zostáva zachovaná.

Obrovský Hyundai Ioniq 9 sa prvýkrát naživo ukázal na Slovensku - FOTO
BMW jednoducho svoje výrobné kapacity plánuje prispôsobovať dopytu a ráta s tým, že svet ešte nie je pripravený celkom sa vzdať spaľovacích motorov. Podľa dopytu tak môže, ale nemusí výroba nových elektrických motorov výrazne narásť a do roku 2030 by tak mohol stúpnuť podiel zamestnancov vyrábajúcich elektromotory na polovicu celkovej pracovnej sily.
Všetky základné komponenty pohonného ústrojenstva – menič, rotor i stator sa budú vyrábať priamo vo fabrike. Aj motory šiestej generácie sa riadia princípom modularity, čo znamená, že firma bude schopná vyrábať rôzne deriváty s rôznymi špecifikáciami presne podľa potrieb konkrétnych modelov z novej palety Neue Klasse.
Čo prináša 6. generácia?
BMW zatiaľ konkrétne technické špecifikácie nových elektrických pohonných jednotiek neuvádza. Vieme na isto, že nové elektromotory majú byť menšie, úspornejšie a teda o cca 20% efektívnejšie ako predchádzajúca generácia. Motory majú mať nižšiu hmotnosť, nižšie výrobné náklady a nižšie energetické straty.
Energetické straty majú medzigeneračne klesnúť až o masívnych 40%, náklady o 20 a hmotnosť o 10%. Zároveň majú nové elektromotory spolupracovať s novými vysokonapäťovými batériami s vyššou energetickou hustotou. Rotor, stator i menič výkonu sú špeciálne navrhnuté pre novú 800V architektúru.
Vylepšené usporiadanie, vylepšené chladenie a znížené trenie – k týmto faktorom prispieva nová aj nová dvojstupňová automatická prevodovka s čelnými ozubenými kolesami. Motory budú taktiež tichšie.
Zásadnou zmenou prešli i mozgy elektrického pohonu – meniče výkonu disponujú polovodičmi na základe karbidu kremíka (SiC). Meniče sú integrované do krytov elektromotorov, kde premieňajú jednosmerný prúd z batérie na striedavý prúd pre elektromotory.
Unikátna 5. generácia
Už 5. generácia elektrických pohonov značky bola výnimočná a to najmä konštrukciou, ktorá úplne odignorovala vzácne zeminy a drahé magnety (namiesto nich využívajú cievky). BMW totiž zvolilo komutátorové motory bez permanentných magnetov (PSM), ktoré využívajú ostatní výrobcovia – konkrétne trojfázové AC synchrónne motory.
Výhodou okrem menšej závislosti od kontroverznej ťažby vzácnych zemín v Číne je i presnejšie ovládanie výkonu. Elektromotory sú ovládateľné len tým, že do nich systém prestane tlačiť energiu.

Novitec stvoril kontroverzný Rolls Royce Cullinan - viac výkonu, bodykit, obrovské kolesá - VIDEO, FOTO
Motory tak dokážu plachtiť bez odporu, čo motory s permanentnými magnetmi nedokážu (a musia mať spojku). Nevýhodou komutátorových motorov bola tradične tvorba jemného prachu, ktorý mohol spôsobiť iskrenie, no i požiar (explóziu) a predstavoval zdravotné riziko pri vdýchnutí.
BMW však motory vďaka technologickému pokroku zabezpečila špeciálnou izoláciou, ktorá zabránila problémom s prachom i dramaticky zvýšila životnosť motorov (tá sa odhaduje na stovkytisíc kilometrov – porovnateľné s PSM motormi). I keď Bavori nekonkretizovali, či v šiestej generácii pohonného ústrojenstva pokračujú vo využívaní komutátorových motorov, fotografia s rozloženým elektromotorom naznačuje, že áno.