BRATISLAVA 28. mája (WEBNOVINY) – Klasické nárazové testy spoločnosti Euro NCAP, ktoré slúžia ako všeobecne uznávané merítko pre bezpečnosť automobilov, sa odohrávajú v rýchlosti 64 km/h. Autá sú v tejto rýchlosti posielané oproti bariére, ktorá je na 40% deformovateľná. Všetky vozidlá, ktoré sú vybavené rôznymi systémami slúžiacimi na minimalizáciu následkov nehody sú v tomto prípade vypnuté.
Stále viac moderných vozidiel, je však schopných zrážke predísť. Nemecká organizácia DEKRA tento fakt demonštrovala vo svojom testovacom centre v Neumünsteri na vozidle BMW 530d. Test sa začal za rovnakých podmienok, za akých testuje aj organizácia Euro NCAP. BMW radu 5 je však vybavené systémom, ktorý keď detekuje rýchlo približujúcu sa prekážku, varuje vodiča najprv vizuálne. Zároveň zvýši tlak kvapaliny v brzdovom systéme. Ak vodič nereaguje, zaznie akustický signál. Ak nepomáha ani to, auto začne samé mierne pribrzďovať a do poslednej chvíle čaká na reakciu vodiča. Ak vodič nereaguje ani v tomto prípade a auto zistí, že zrážke už nie je možné predísť, začne núdzovo brzdiť, aby minimalizovalo dôsledky nehody.
Výsledky testu boli zarážajúce. Ako vidno na ilustračnom obrázku, poškodenie auta s týmto systémom je oveľa menšie, ako v prípade, kedy tento systém použitý nebol. Auto totiž pred bariérou samé pribrzdilo a narazilo do nej iba v rýchlosti 40 km/h, namiesto pôvodných 64 km/h.
Výsledok tohto testu nie je len skvelou vizitkou pre automobilku BMW, ale dúfajme, že bude aj popudom k tomu, aby organizácia Euro NCAP začala brať pri svojich nárazových testoch do úvahy aj tieto nové elektronické prvky aktívnej bezpečnosti. Mohlo by to totiž viesť k tomu, že by podobné systémy montovalo do svojich áut stále viac automobiliek.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk