Bazometer: Zmena organizácie dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Značka, pozor
Foto: Ilustračné, SITA

BRATISLAVA 14. októbra (WEBNOVINY) – Pod pojmom „zmena organizácie dopravy“ si mnohí vodiči možno predstavia výsledok niekoľkomesačného úsilia tímu vlastníkov ciest, policajtov, prípadne iných odborníkov na dopravu a k tomu ešte hromadu dopravných značiek, ktoré tú zmenu organizácie dopravy vyznačujú. V tejto súvislosti ich chcem upozorniť, že o zmene organizácie dopravy sa dá hovoriť aj vtedy, keď na ceste pribudne jedna jediná dopravná značka. Možno preto, že je len jedna, ju vodiči akosi prehliadajú.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Od 1. februára minulého roka platí nový zákon o premávke na cestách č. 8/2009 Z.z. Priniesol niekoľko zásadných úprav pravidiel cestnej premávky a okrem iných znížil maximálnu povolenú rýchlosť v obci na 50 km/h. Zmena však nebráni tomu, aby majiteľ alebo správca cesty po dohode s príslušným dopravným inšpektorátom na vybraných úsekoch ciest, kde to situácia dovoľuje, maximálnu povolenú rýchlosť zvýšil. Rozsah hodnôt zvyšovania rýchlosti v obci nie je upravený zákonom a vychádza z konkrétnej situácie. Poďme teda na tie konkrétne situácie, ktorých síce poskromne, ale predsa len pribúda.

Viacprúdová cesta na Pražskej a Brnianskej ulici v Bratislave bola už dlho tŕňom v oku bratislavských vodičov a istým zdrojom pokút za prekročenie rýchlosti pre dopravných policajtov. Pred nejakým časom pribudla na spomenutých uliciach nová dopravná značka zvyšujúca maximálnu povolenú rýchlosť na 70 km/h. Po hodinovom sledovaní premávky na tomto úseku trojprúdovej cesty som dospel k záveru, že až dve tretiny vodičov jazdili ešte stále klasickou päťdesiatkou a bezdôvodne zdržiavali premávku. Prečo? Preto, lebo jazdili po pamäti a dopravnú značku vôbec nezaregistrovali. Obávam sa, že takýto stav ešte chvíľu potrvá, kým si „zmenu organizácie dopravy“ uvedomia, alebo im to niekto rovno nepovie.

Aby som nekritizoval len motoristov z hlavného mesta, poďme sa pozrieť aj do iného kúta Slovenska. Na rýchlostnej ceste R1 pri vjazde do Banskej Bystrice od Zvolena dal správca cesty do súladu dopravné značky s paragrafom 15, ods. 4, ktorý znie:

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.

V praxi sa zmena prejavila tak, že z oboch strán jednosmernej cesty zmizli dopravné značky obmedzujúce rýchlosť na 80 km/h a nad tabuľu začiatok obce pribudla dopravná značka rýchlostná cesta v obci. Viackrát som prechádzal týmto úsekom a na vlastné oči videl aké zmätky dokáže „zmena organizácie dopravy“ spôsobiť. Najmä domácim vodičom, ktorí značku rýchlostná cesta v obci zo známeho dôvodu prehliadli, evidentne chýbala tá osemdesiatka, a tak niektorí radšej jazdili univerzálnou päťdesiatkilometrovou rýchlosťou za hodinu. Ďalší zvyšovali rýchlosť snáď len z dôvodu, že ostatní vodiči okolo nich jazdili rýchlejšie.

Rada na záver:

Kto si už otvoril aspoň prvé strany nového zákona o premávke na cestách zistil, že v paragrafe 4, ods. 1 sa píše, že vodič je povinný:

c) venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke,

teda aj sústavne sledovať dopravné značky a v odstavci 2 toho istého paragrafu nájde aj upozornenie, že vodič nesmie:

i) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

teda aj bezdôvodnou pomalou jazdou, pokiaľ si to situácia a poveternostné podmienky nevyžadujú. Aj za porušenie týchto ustanovení môžete dostať pokutu a preto radšej majte na pamäti, že zodpovední vodiči jazdia podľa značiek a tí ostatní podľa zotrvačnosti, aby ste zbytočne neplatili, kým nemusíte.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský