BRATISLAVA 14. októbra (WEBNOVINY) – Pod pojmom „zmena organizácie dopravy“ si mnohí vodiči možno predstavia výsledok niekoľkomesačného úsilia tímu vlastníkov ciest, policajtov, prípadne iných odborníkov na dopravu a k tomu ešte hromadu dopravných značiek, ktoré tú zmenu organizácie dopravy vyznačujú. V tejto súvislosti ich chcem upozorniť, že o zmene organizácie dopravy sa dá hovoriť aj vtedy, keď na ceste pribudne jedna jediná dopravná značka. Možno preto, že je len jedna, ju vodiči akosi prehliadajú.
Od 1. februára minulého roka platí nový zákon o premávke na cestách č. 8/2009 Z.z. Priniesol niekoľko zásadných úprav pravidiel cestnej premávky a okrem iných znížil maximálnu povolenú rýchlosť v obci na 50 km/h. Zmena však nebráni tomu, aby majiteľ alebo správca cesty po dohode s príslušným dopravným inšpektorátom na vybraných úsekoch ciest, kde to situácia dovoľuje, maximálnu povolenú rýchlosť zvýšil. Rozsah hodnôt zvyšovania rýchlosti v obci nie je upravený zákonom a vychádza z konkrétnej situácie. Poďme teda na tie konkrétne situácie, ktorých síce poskromne, ale predsa len pribúda.
Viacprúdová cesta na Pražskej a Brnianskej ulici v Bratislave bola už dlho tŕňom v oku bratislavských vodičov a istým zdrojom pokút za prekročenie rýchlosti pre dopravných policajtov. Pred nejakým časom pribudla na spomenutých uliciach nová dopravná značka zvyšujúca maximálnu povolenú rýchlosť na 70 km/h. Po hodinovom sledovaní premávky na tomto úseku trojprúdovej cesty som dospel k záveru, že až dve tretiny vodičov jazdili ešte stále klasickou päťdesiatkou a bezdôvodne zdržiavali premávku. Prečo? Preto, lebo jazdili po pamäti a dopravnú značku vôbec nezaregistrovali. Obávam sa, že takýto stav ešte chvíľu potrvá, kým si „zmenu organizácie dopravy“ uvedomia, alebo im to niekto rovno nepovie.
Aby som nekritizoval len motoristov z hlavného mesta, poďme sa pozrieť aj do iného kúta Slovenska. Na rýchlostnej ceste R1 pri vjazde do Banskej Bystrice od Zvolena dal správca cesty do súladu dopravné značky s paragrafom 15, ods. 4, ktorý znie:
(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.
V praxi sa zmena prejavila tak, že z oboch strán jednosmernej cesty zmizli dopravné značky obmedzujúce rýchlosť na 80 km/h a nad tabuľu začiatok obce pribudla dopravná značka rýchlostná cesta v obci. Viackrát som prechádzal týmto úsekom a na vlastné oči videl aké zmätky dokáže „zmena organizácie dopravy“ spôsobiť. Najmä domácim vodičom, ktorí značku rýchlostná cesta v obci zo známeho dôvodu prehliadli, evidentne chýbala tá osemdesiatka, a tak niektorí radšej jazdili univerzálnou päťdesiatkilometrovou rýchlosťou za hodinu. Ďalší zvyšovali rýchlosť snáď len z dôvodu, že ostatní vodiči okolo nich jazdili rýchlejšie.
Rada na záver:
Kto si už otvoril aspoň prvé strany nového zákona o premávke na cestách zistil, že v paragrafe 4, ods. 1 sa píše, že vodič je povinný:
c) venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke,
teda aj sústavne sledovať dopravné značky a v odstavci 2 toho istého paragrafu nájde aj upozornenie, že vodič nesmie:
i) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
teda aj bezdôvodnou pomalou jazdou, pokiaľ si to situácia a poveternostné podmienky nevyžadujú. Aj za porušenie týchto ustanovení môžete dostať pokutu a preto radšej majte na pamäti, že zodpovední vodiči jazdia podľa značiek a tí ostatní podľa zotrvačnosti, aby ste zbytočne neplatili, kým nemusíte.