Odporúčame:
Bazometer: Reakčná doba vodiča
Bazometer: Lesná a iná zver na cestách
Bazometer: Novinka na diaľnici
Bazometer: Nespravodlivé pokuty
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku patrí už dlhšiu dobu k prioritám každého vládneho programu. Z pohľadu vodiča je diaľnica a rýchlostná cesta prakticky rovnocenná komunikácia.
Pre jazdu na obidvoch platia rovnaké pravidlá, rovnaká maximálna povolená rýchlosť 130 km/h, obe majú mimoúrovňové križovatky, odpočívadlá a až na niektoré výnimky aj rovnaké dopravné značenie.
Rozdiel je len v normách dovoľujúcich ostrejšie polomery zákrut a vyššie uhly stúpania a klesania.
Napriek tomu musím vysloviť názor, že úsek rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je predsa len výnimočnejší ako ostatné. A to hneď z niekoľkých dôvodov.
„Cesta smrti“
Súčasná premávka na ceste 1/65, ktorá je označená aj ako medzinárodná trasa patrí v uvedenom úseku medzi najrizikovejšie a vzhľadom na vysoký počet tragických dopravných nehôd sa dosť často označuje ako „cesta smrti“.
Množstvo neprehľadných zákrut, stúpaní, klesaní, križovatiek a obcí, spomaľovanie premávky nákladnými autami na tejto trase pokúša vodičov takmer k chronickému porušovaniu pravidiel cestnej premávky.
Osobne som ani raz neprešiel medzi Nitrou a Zlatými Moravcami bez toho, aby som nevidel príliš náhliacich sa vodičov hrubým spôsobom porušujúcich pravidlá s množstvom nebezpečných situácií.
Príčinou ich agresie možno boli aj pravidelné dopravné zápchy na vjazde do Nitry z obidvoch smerov na začiatku a konci víkendových dní, príčinou možno boli aj takmer každodenné dopravné nehody spôsobujúce hodinové aj dlhšie zdržania.
Otvorenie úseku R1 – PR1BINA
Otvorenie úseku R1 PR1BINA v piatok 28. októbra v popoludňajších hodinách bolo načasované na predpokladanú mimoriadnu dopravnú záťaž v súvislosti s tradičným cirkevným sviatkom Všetkých svätých.
Aby „všetci svätí“ už nemuseli striehnuť na obávanej ceste smrti majú vodiči k dispozíciu takmer 52 kilometrový úsek bezpečnej komunikácie, ktorá doplnila celkovú trasu medzi Trnavou a Banskou Bystricou v dĺžke 167 kilometrov a skrátila dobu jazdy asi o 20 minút.
Súvislý kamerový dohľad, operatívne riadenie premávky z operačného centra a možnosť okamžitého zásahu pohotovostných pracovníkov údržby cesty pri dopravných nehodách, ale aj pri zhoršených poveternostných situáciách radí PR1BINU k najmodernejším cestám na Slovensku. Hoci povrch cesty vedie takmer 7 kilometrov cez mosty, tieto úseky sú osadené informačnými tabuľami o aktuálnej teplote asfaltu a ovzdušia a vybavené výstražnými svetelnými zariadeniami.
Výnimočnosť nového úseku R1 – PR1BINA
No a výnimočnosť nového úseku R1 spočíva aj v starostlivosti o kvalitu povrchu, ktorý najčastejšie poškodzujú preťažené nákladné vozidlá. Zabudované váhy pod vozovkou zaregistrujú počas jazdy každé preťažené auto a následne ho inteligentné dopravné zariadenie presmeruje z cesty na odstavnú plochu. Aj preto je túžbou všetkých nás vodičov, aby rovnako kvalitných ciest bolo na Slovensku čo najviac.
Rada na záver:
Kým si vodiči zvyknú na nový úsek R1 mali by venovať jazde zvýšenú pozornosť a sledovať dopravné značenie, aby zbytočne neblúdili, v jednosmernej premávke necúvali alebo sa neotáčali. Mali by prispôsobiť rýchlosť najmä na úsekoch, na ktorých môže v zime pri silnom vetre dochádzať k vytváraniu snehových jazykov alebo poľadovice.