Bazometer: R1 - PR1BINA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
PR1BINA
Motorkári počas oficiálneho odovzdania rýchlostnej cesty R1 - PR1BINA, úsek Nitra - Tekovské Nemce do užívania. Nitra, 28. október 2011. Foto: SITA/Martin Havran
BRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) – Nie, v nadpise môjho príspevku som sa nepomýlil. PR1BINA je názov úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ktorý bol doteraz chýbajúcim ohnivkom v reťazi priebežne stavaných častí R1 vedúcej od Trnavy do Banskej Bystrice.

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku patrí už dlhšiu dobu k prioritám každého vládneho programu. Z pohľadu vodiča je diaľnica a rýchlostná cesta prakticky rovnocenná komunikácia.

Pre jazdu na obidvoch platia rovnaké pravidlá, rovnaká maximálna povolená rýchlosť 130 km/h, obe majú mimoúrovňové križovatky, odpočívadlá a až na niektoré výnimky aj rovnaké dopravné značenie.

Rozdiel je len v normách dovoľujúcich ostrejšie polomery zákrut a vyššie uhly stúpania a klesania.

Napriek tomu musím vysloviť názor, že úsek rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je predsa len výnimočnejší ako ostatné. A to hneď z niekoľkých dôvodov.

Ján Bazovský
Foto: SITA

„Cesta smrti“

Súčasná premávka na ceste 1/65, ktorá je označená aj ako medzinárodná trasa patrí v uvedenom úseku medzi najrizikovejšie a vzhľadom na vysoký počet tragických dopravných nehôd sa dosť často označuje ako „cesta smrti“.

Množstvo neprehľadných zákrut, stúpaní, klesaní, križovatiek a obcí, spomaľovanie premávky nákladnými autami na tejto trase pokúša vodičov takmer k chronickému porušovaniu pravidiel cestnej premávky.

Osobne som ani raz neprešiel medzi Nitrou a Zlatými Moravcami bez toho, aby som nevidel príliš náhliacich sa vodičov hrubým spôsobom porušujúcich pravidlá s množstvom nebezpečných situácií.

Príčinou ich agresie možno boli aj pravidelné dopravné zápchy na vjazde do Nitry z obidvoch smerov na začiatku a konci víkendových dní, príčinou možno boli aj takmer každodenné dopravné nehody spôsobujúce hodinové aj dlhšie zdržania.

Otvorenie úseku R1 – PR1BINA

Otvorenie úseku R1 PR1BINA v piatok 28. októbra v popoludňajších hodinách bolo načasované na predpokladanú mimoriadnu dopravnú záťaž v súvislosti s tradičným cirkevným sviatkom Všetkých svätých.

Aby „všetci svätí“ už nemuseli striehnuť na obávanej ceste smrti majú vodiči k dispozíciu takmer 52 kilometrový úsek bezpečnej komunikácie, ktorá doplnila celkovú trasu medzi Trnavou a Banskou Bystricou v dĺžke 167 kilometrov a skrátila dobu jazdy asi o 20 minút.

Súvislý kamerový dohľad, operatívne riadenie premávky z operačného centra a možnosť okamžitého zásahu pohotovostných pracovníkov údržby cesty pri dopravných nehodách, ale aj pri zhoršených poveternostných situáciách radí PR1BINU k najmodernejším cestám na Slovensku. Hoci povrch cesty vedie takmer 7 kilometrov cez mosty, tieto úseky sú osadené informačnými tabuľami o aktuálnej teplote asfaltu a ovzdušia a vybavené výstražnými svetelnými zariadeniami.

Výnimočnosť nového úseku R1 – PR1BINA

No a výnimočnosť nového úseku R1 spočíva aj v starostlivosti o kvalitu povrchu, ktorý najčastejšie poškodzujú preťažené nákladné vozidlá. Zabudované váhy pod vozovkou zaregistrujú počas jazdy každé preťažené auto a následne ho inteligentné dopravné zariadenie presmeruje z cesty na odstavnú plochu. Aj preto je túžbou všetkých nás vodičov, aby rovnako kvalitných ciest bolo na Slovensku čo najviac.

Rada na záver:

Kým si vodiči zvyknú na nový úsek R1 mali by venovať jazde zvýšenú pozornosť a sledovať dopravné značenie, aby zbytočne neblúdili, v jednosmernej premávke necúvali alebo sa neotáčali. Mali by prispôsobiť rýchlosť najmä na úsekoch, na ktorých môže v zime pri silnom vetre dochádzať k vytváraniu snehových jazykov alebo poľadovice.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský