BRATISLAVA 8. júla (WEBNOVINY) – V jednom z mojich predchádzajúcich príspevkov som sa venoval maximálnej povolenej rýchlosti a nulovej tolerancie zo strany policajtov pri jej dodržiavaní. Ešte raz zopakujem môj názor, že nulová tolerancia je nekonečná hlúposť a chvíľu sa zdalo, že svitne na lepšie časy. Teda aspoň pri meraní rýchlosti a ukladaní sankcií za jej prekročenie o pár kilometrov. V ostatnej dobe sa však na mňa čoraz častejšie obracajú vodiči s otázkou ako to pri posudzovaní prekročenia rýchlosti napríklad o šesť kilometrov a následnej blokovom konaní vlastne je. Tých šesť kilometrov som uviedol schválne lebo práve tento údaj je kameňom úrazu a dôvodom za nespravodlivo uložené pokuty. Dúfam, že nasledovné vyjadrenie bude poučením nielen pre vodičov ale hlavne pre policajtov, ktorí zariadenie na meranie rýchlosti obsluhujú.
Dopravní policajti v súčasnej dobe používajú na meranie okamžitej rýchlosti aj dva druhy moderných laserových meracích systémov a to Micro DigiCam a kompaktný TruCam medzi vodičmi skôr známe ako laserové trojnožky a laserové pušky. Hoci oba systémy využívajú najnovšie technológie, tak ako ostatné meracie prístroje a zariadenia, majú stanovenú svoju metrologickú odchýlku. Do rýchlosti 100 km/h je to plus – mínus 3 km z nameranej rýchlosti a nad 100 km/h plus – mínus 3 percentá z nameranej rýchlosti. V manuáloch na ovládanie uvedených meracích systémov je táto metrologická chyba vysvetlená nasledovne:
V mieste maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/hod. odmeralo meracie zariadenie rýchlosť vozidla 51 km/hod. Jeho skutočná rýchlosť sa pri zohľadnení chyby pohybovala v pásme od 48 km/hod. do 54 km/hod. V prípade nulovej tolerancie by na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/hod. o jeden kilometer muselo meracie zariadenie zaznamenať hodnotu 54 km/hod. Od nameranej rýchlosti je potrebné odpočítať dovolenú chybu meracieho zariadenia, čo by v tomto prípade znamenalo 3 km/hod.
Komu sa zdá výklad zložitý, ponúkam jednoduchšiu formu po zohľadnení metrologickej chyby:
Nameraná rýchlosť | Skutočná rýchlosť |
55 km/h | 52 km/h |
56 km/h | 53 km/h |
57 km/h | 54 km/h |
59 km/h | 56 km/h |
atď. | … |
Pri automatickej činnosti laserových meracích systémov po zadaní metrologickej chyby do nastavenia tieto zaznamenávajú všetky vozidlá, ktoré uvedenú hranicu rýchlosti prekročili bez toho, aby ju zároveň od odmeranej rýchlosti vozidiel aj odpočítali. Možno z nevedomosti, alebo aj úmyselne, ju však neodpočítavajú ani mnohí policajti. Súčasne platné Nariadenie ministra vnútra SR o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru k §-u 16 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke upravuje ukladanie pokút nasledovne:
Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením v obci:
6 – 10 km/h | 10 € |
11-15 km/h | 30 € |
16-20 km/h | 50 € |
atď. | … |
Podľa tohto sadzobníka by vodičovi, ktorý v obci prekročil maximálnu povolenú rýchlosť len o 5 km/h nemala byť uložená bloková pokuta. Alebo opačne. Na to, aby mohol policajt udeliť vodičovi pokutu za prekročenie rýchlosti o 6 km/h musel by merací systém po zohľadnení metrologickej chyby odmerať rýchlosť 59 km/hod. Za tých desať euro by to bolo potom až do rýchlosti 63 km/h. Lenže keď sa policajt „pozabudne“ hneď vám za šesťdesiattrojku z vrecka vytiahne namiesto desať euro až trikrát toľko. Aj preto sú niektoré pokuty pre vodičov nespravodlivé.
Rada na záver:
Všetci vodiči by mali poznať svoje oprávnenia a povinnosti. Rovnako tak aj všetci policajti. Keby sa policajti náhodou „pozabudli“ radšej im ich pripomeňte a ušetríte. Naozaj!