BRATISLAVA 3. októbra (WEBNOVINY) – Ingolstadtská automobilka Audi svojou expozíciou na parížskom autosalóne celkom prekvapila. Predstavila úplne nový modelový rad s označením A7 Sportback a nový motor pre Audi A1. „Á-sedmička“ bola avizovaná ďaleko vopred a rovnako aj nový motor v „Á-jednotke“ bol očakávaný. Veľkým prekvapením však bol mimoriadne atraktívny koncept quattro a koncept e-tron Spyder.
O novom motore v Audi A1 sa hovorilo v súvislosti s verziou S1. Audi nakoniec 1,4 litrový preplňovaný motor TFSI predstavilo pod kapotou bežného Audi A1. Znamená to teda toľko, že ak v budúcnosti pribudne verzia S1, bude mať vyšší výkon ako novinka 1.4 TFSI, ktorá produkuje 136 kW (185 k) a 250 Nm. V spojení so sedemstupňovou prevodovkou S-Tronic, Audi A1 s týmto motorom zrýchľuje na stovku za 6,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 227 km/h. V kombinovanom cykle pritom spotrebuje iba 5,9 litra benzínu na 100 km. S úplne novým modelom A7 Sportback sme už dokonca mali možnosť jazdiť. Viac o tomto aute sa teda dočítate v tomto článku.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
e-Tron Spyder koncept
O koncepte e-Tron nepočujeme prvýkrát. V Paríži sa však prvýkrát predviedol v otvorenej podobe Spyder. Oproti pôvodnému konceptu je dvojmiestny Spyder o 13 cm dlhší a o 3 cm širší. Podstatné je však to, že už to nie je elektromobil, ale hybrid.
Zatiaľ čo na pohon pôvodného konceptu e-Tron slúžila výhradne elektrická energia, e-Tron Spyder má pred zadnou nápravou uložený dvakrát preplňovaný vidlicový šesťvalec TDI. Ten produkuje 221 kW (300 k) a slušných 650 Nm. Asistujú mu dva elektromotory, ktoré poháňajú predné kolesá a dosahujú výkon 64 kW (87 k). Pomáhajú tiež krútiacim momentom 250 Nm.
Koncept e-Tron Spyder váži 1450 kg a jeho hmotnosť je medzi nápravy rozdelená v pomere 50:50. Na stovku sa dostane za 4,4 sekundy, no ešte šokujúca je jeho kombinovaná spotreba paliva, ktorá predstavuje iba neuveriteľných 2,2 litra nafty na 100 km. E-Tron Spyder je schopný fungovať aj v čisto elektrickom režime. Bezemisnou prevádzkou, čiže bez naštartovania spaľovacieho motora, dokáže tento koncept prejsť 50 km a vyvinúť maximálnu rýchlosť 60 km/h.
quattro koncept
Rozhodne najviac pozornosti upútal koncept quattro. Tí, ktorí sa autám venujú už trošku dlhšie, bez problémov odhalia dizajnové prvky, ktorými tento koncept odkazuje na legendárne Audi Quattro z 80-tych rokov, ktoré súťažilo v najsilnejšej rally kategórii všetkých čias – v skupine B. Koncept vznikol na počesť tridsiateho výročia pohonu quattro od Audi.
Ako ináč, koncept má najnovšiu a zatiaľ najsofistikovanejšiu generáciu pohonu quattro, ktorá je schopná rozdeľovať krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu a na zadnej náprave dokonca aj medzi jednotlivé kolesá. Stojí na podvozkovej platforme Audi RS5, no aby ukázali, že aj v Audi majú zmysel pre históriu a cenia si dedičstvo zo svojej slávnej minulosti, vybavili tento koncept päťvalcovým motorom, presne ako v prípade pôvodného Quattra. Ide o 2,5 litrový agregát preplňovaný turbodúchadlom, ktorý je vyladený na 300 kW (408 k). To umožňuje auto vážiacemu iba 1300 kg zrýchliť na stovku za veľmi slušných 3,9 sekundy.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk