BRATISLAVA 20. augusta (WEBNOVINY) – Čestné miesto najúspornejšieho auta na našom trhu patrí Volkswagenu Polo 1.2 TDI BlueMotion. Nový vznetový trojvalec koncernu Volkswagen s desivo nízkym objemom produkuje výkon 55 kW (75 k) a 180 Nm krútiaceho momentu. Na druhej strane sa však môže pochváliť spotrebou iba 3,3 (niekde sa uvádza 3,4) litra nafty na 100 km v kombinovanej prevádzke. Na stovke je Polo BlueMotion za 13,9 sekundy, odvezie piatich ľudí a ponúka 261 litrov priestoru pre batožinu. Volkswagen si za neho účtuje 13 890 €.
Ak sa vám z nejakého dôvodu nepáči Volkswagen Polo, nemusíte zúfať. Rovnakú techniku vám totiž dokáže ponúknuť aj Seat v rovnako veľkej Ibize Ecomotive. Poháňa ju rovnaký agregát s tými istými špecifikáciami. Výrobca však udáva kombinovaná spotrebu nafty o 0,1 litra vyššiu, teda 3,4 litra na 100 km. Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive zrýchľuje na stovku za rovnaký čas ako spomínané Polo. Ponúka však o niečo väčší batožinový priestor s objemom 292 litrov. Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive stojí 13 018 €.
Trojicu najúspornejších áut uzatvára maličký smart fortwo cdi. Poháňa ho vznetový trojvalec s objemom iba 0,8 litra a výkonom 40 kW (52 k). Maximálny krútiaci moment má hodnotu 130 Nm. Na 100 km kombinovanej prevádzky si od vás vypýta tiež 3,4 litra nafty. Odvezie však iba dvoch ľudí a do batožinového priestoru s objemom 220 litrov sa toho asi veľa nezmestí. Zrýchlenie na stovku mu trvá 16,8 sekundy a rozbehnúť sa dokáže iba na rýchlosť 135 km/h. Za takýto smart si však od vás vypýtajú 11 920 €.
Za trojicou „3,4-litrových áut“ sa doťahuje ďalší „Nemec“. Je ním Opel Corsa 1.3 CDTi EcoFlex so spotrebou iba 3,7 litra nafty na 100 km. Poháňa ho vznetový štvorvalec s výkonom 70 kW (95 k) a krútiacim momentom 210 Nm. Corsa, podobne ako Polo a Ibiza, tiež odvezie piatich ľudí a disponuje batožinovým priestorom s objemom 285 litrov. Na stovku sa však Corsa EcoFlex dostane za pôsobivejších 12,3 sekundy. V Opli ju pritom predávajú už od 11 490 €.
Do hranice štyroch litrov sa nám zmestí ešte ďalších päť áut. Väčšinou sú to autá podobného razenia a rozmerov. Je tu však jedna výnimka. Hybrid – Toyota Prius. Veľké rodinné auto poháňané benzínovým motorom, ktorý je kombinovaný s elektromotorom. V kombinovanej prevádzke si pritom od vás vypýta iba 3,9 litra benzínu na 100 km. Na stovke je za 10,4 sekundy, čo je v kategórii áut so spotrebou do štyroch litrov zatiaľ najlepší čas. Do Priusu navyše dokážete okrem piatich ľudí naložiť ešte aj 446 litrov batožiny. Cena však zodpovedá vozidlám na hranici segmentov nižšej strednej a strednej triedy, kde Toyota Prius patrí. Jej ceny totiž začínajú na úrovni 26 000 €.
Ďalšie auto so spotrebou 3,9 litra na 100 km má veľkosťou bližšie skôr k smartu. Bez problémov však odvezie štyroch dospelých ľudí a nejakú tú batožinu. Je ním Fiat 500 1.3 MTJ s výkonom 70 kW (95 kW) a krútiacim momentom 200 Nm. Na stovku zrýchľuje za 10,7 sekundy. Auto používa rovnaký motor, ako vyššie menovaný Opel Corsa 1.3 CDTi EcoFlex. Nejde však o špecifickú verziu auta zameranú v každom ohľade na nízku spotrebu, preto je spotreba o niečo vyššia ako v prípade špecializovanej Corsy, aj keď je Fiat 500 o niečo menšie a ľahšie auto. Cena Fiatu 500 s týmto motorom je 14 900 €. V tomto prípade sa totiž platí za „imidž“.
Ďalším „3,9-litrovým“ autom je tiež klasická „imidžovka“. MINI Cooper D s 1,6-litrovým vznetovým motorom, ktorý produkuje až 80 kW (109 k) a disponuje krútiacim momentom 240 Nm (chvíľkovo 260 Nm). Autu pritom v kombinovanej prevádzke údajne vystačí iba 3,9 litra nafty na 100 km. Aj keď to možno navonok vyzerá opačne, ale v MINI je o niečo menej miesta, ako vo Fiate 500. Stále je to však lepšie, ako dvojmiestny smart. Cena je ale viac „imidžová“. Za MINI Cooper D si účtujú 20 400 €. Športovo ladené MINI je pritom na stovke do desiatich sekúnd. K dispozícii je aj slabšia verzia tohto motora pod kapotou MINI One D. Spotreba je rovnaká. Cena je o 2 300 € nižšia, čiže zaplatíte „iba“ 18 100 €.
Do súťaže o najúspornejšie malé „imidžové“ auto sa celkom úspešne zapojilo aj Audi so svojou novinkou A1. Ak si totiž objednáte verziu s 1,6 litrovým vznetovým motorom pod kapotou, vaše Audi A1 vás tiež poteší kombinovanou spotrebou iba 3,9 litra nafty na 100 km. Motor disponuje výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Na stovke je toto Audi za 10,5 sekundy. Auto pritom využíva rovnakú podvozkovú platformu ako Volkswagen Polo a Seat Ibiza. Vo vnútri by teda malo byť viac miesta ako vo Fiate 500 a MINI, aj keď je Audi A1 v ponuke iba s trojdverovou karosériou. Audi si za model A1 1.6 TDI účtuje 19 300 €. Čoskoro sa však bude dať objednať Audi A1 aj so slabšou verziou motora 1.6 TDI, ktorý v kombinovanom cykle spotrebuje iba 3,8 litra nafty na 100 km. Cena tejto verzie začína na úrovni 18 100 €.
Prekvapivo nízku spotrebu 3,9 litra nafty na 100 km v kombinovanom cykle dosahuje aj Volvo C30, ktoré je aj napriek svojej trojdverovej karosérii o triedu vyššie. So svojim podvozkom, ktorý zdieľa s Volvom S40, Fordom Focus a Mazdou 3, sa radí do nižšej strednej triedy. Ide o úspornú verziu DRIVe so systémom Start/Stop. Tá je poháňaná 1,6 litrovým vznetovým motorom s výkonom 80 kW (109 k). Ide o rovnaký agregát, ktorý poháňa aj spomínaný MINI Cooper D. Tento motor dokáže Volvo C30 rozbehnúť na stovku za 11,3 sekundy. Volvo C30 odvezie štyroch pasažierov a 233 litrov batožiny. Jeho cena začína na úrovni 20 790 €.
Desiatku najúspornejších áut na našom trhu uzatvára nová „imidžovka“ od Citroënu, model DS3. Konkrétne jeho verzia Airdream 1.6 HDi 92k, ktorá dosahuje spotrebu rovných štyroch litrov nafty na 100 km. Známy motor s výkonom 66 kW a krútiacim momentom 230 Nm rozbehne „DS-trojku“ na stovku za 11,3 sekundy. Štýlové trojdverové auto odvezie piatich ľudí a 285 litrov batožiny. Cena tejto verzie Citroënu DS3 začína na úrovni 17 290 €.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk