BRATISLAVA 16. septembra (WEBNOVINY) – Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) navrhuje, aby verejní obstarávatelia a obstarávatelia nahrádzali záujemcom a uchádzačom náklady spojené s prípravou žiadosti o účasť v užšej súťaži alebo akejkoľvek ponuky v prípade, ak zrušia súťaž z dôvodov na svojej strane. Stavební podnikatelia žiadali zaviesť túto povinnosť pre obstarávateľov v pripomienkovom konaní k návrhu novely zákona o verejnom obstarávaní. Zdôvodnili to tým, že v praxi sa často vyskytujú prípady, keď verejní obstarávatelia rušia vyhlásené súťaže z dôvodu, že sa zmenili okolnosti, za ktorých boli vyhlásené, vzápätí však vypíšu nové súťaže s nepatrnými zmenami v podmienkach.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý návrh novely zákona vypracoval a poslal na vládu, označil uplatnenú pripomienku za zásadnú, avšak nad rámec tohto návrhu zákona. Ide len o prvý balík úprav pravidiel verejného obstarávania vychádzajúcich z programového vyhlásenia vlády, ktorý rieši nevyhnutné úpravy súvisiace so zadávaním zákaziek na neprioritné služby, používanie elektronickej aukcie a odbornú spôsobilosť na verejné obstarávanie. Úrad sa bude pripomienkou zaoberať pri príprave návrhu nového, komplexného zákona o verejnom obstarávaní.
„Záujemcovia a uchádzači sa nemajú ako brániť voči týmto krokom obstarávateľa, pretože opodstatnenosť dôvodu zrušenia súťaže je ťažko preskúmateľná. Môže ju posúdiť iba Úrad pre verejné obstarávanie v rámci námietkového konania, kým však k tomu dôjde, je už rozbehnutá nová súťaž na rovnaký predmet obstarávania, do ktorej sa môže prihlásiť ktokoľvek,“ uviedol ďalej ZSPS. Nová súťaž podľa neho výrazne komplikuje nápravu v uvedenej veci, keďže výsledkom námietkového konania by mohlo byť maximálne zrušenie rozhodnutia verejného obstarávateľa o zrušení prvej súťaže. To by však neriešilo existenciu novovyhlásenej súťaže. „Ak by sa zrušila i tá, museli by sa zasa riešiť prípadné nároky tých, ktorí sa v dobrej viere do nej prihlásili netušiac, že bola vyhlásená v rozpore so zákonom,“ dodal ZSPS.
Stavební podnikatelia preto považujú za efektívnejšie zakotvenie povinnosti verejných obstarávateľov a obstarávateľov nahradenie záujemcom a uchádzačom nevyhnutných nákladov vynaložených na prípravu žiadosti o účasť a ponuky. „Tieto náklady sa šplhajú pri obstarávaní stavieb do výšky niekoľko tisíc eur na jedného uchádzača, záujemcu,“ tvrdí ZSPS. Napríklad len náklady na súťažné podklady a overenie fotokópií potrebných dokladov dosahujú niekoľko sto až tisíc eur. Stavební podnikatelia sú presvedčení, že takáto právna úprava by nútila verejných obstarávateľov a obstarávateľov pristupovať k už vyhlásenej súťaži zodpovednejšie. Podľa zväzu by mali byť precíznejšie naformulované dôvody, pre ktorú môžu zrušiť vyhlásenú verejnú súťaž.
ZSPS zároveň žiadal v pripomienkovom konaní k novele zákona o verejnom obstarávaní ponechanie v zákone inštitútu odbornej spôsobilosti na verejné obstarávanie. „Odborne spôsobilé osoby majú naďalej opodstatnenie pri uplatňovaní pravidiel verejného obstarávania. V tomto procese sa robí veľmi veľké množstvo chýb, ktoré vedú k rušeniu súťaží a v konečnom dôsledku stavebných podnikateľov stoja nemalé finančné prostriedky,“ zdôvodnil zväz svoje stanovisko. V prvom polroku tohto roku bolo podľa neho len v oblasti inžinierskych stavieb zrušených 141 súťaží, čiže 31,3 % z vyhlásených 451 súťaží. Tento stav považujú stavební podnikatelia za následok stále vysokej miery neodbornosti v procese verejného obstarávania. Verejné obstarávanie si podľa nich preto vyžaduje vyššiu odbornosť a nie zrušenie samotného inštitútu odborne spôsobilých osôb.
ÚVO navrhuje vypustenie kategórie odborne spôsobilých osôb na verejné obstarávanie, prostredníctvom ktorých sú obstarávatelia posledných desať rokov povinní vykonávať činnosti vo verejnom obstarávaní. „Zodpovednosť za verejné obstarávanie je vždy na štatutárnom zástupcovi a je na jeho rozhodnutí, či bude verejné obstarávanie realizovať prostredníctvom externých osôb alebo vlastnými silami,“ zdôvodnil úrad návrh na vypustenie tejto povinnosti zo zákona.
SITA