Kľúčovým slovom tohto roka bola inflácia, ktorá v podobe rastu nákladov ovplyvnila nielen spotrebiteľov, ale aj značkových výrobcov. Napriek tomu 94 % manažérov značovkých výrobcov hodnotí končiaci sa rok pozitívne.
Navyše, všetci spoločne hovoria, že situácia na Slovensku sa vyvíjala rovnako alebo lepšie ako bolo bežné v Európe. Vyplýva to z prieskumu, ktorý už šiestykrát realizovalo medzi svojimi členmi Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV).
Oživený dopyt spotrebiteľov
„Sme radi, že sa naplnilo naše očakávanie a rast inflácie sa aj bez regulačných zásahov zastavil a v priebehu roka sme zaznamenali oživenie dopytu spotrebiteľov. Aj vďaka pokračovaniu v procese zavádzania inovácií, ktoré sú silnou stránkou značkových výrobcov, hodnotíme rok 2023 prevažne pozitívny,“ komentoval výstup z prieskumu predseda predstavenstva SZZV Martin Mittner.
Marketing RULEZZ: Ako na efektívny marketing a budovanie značiek v roku 2024
Očakávania pre rok 2024 sú optimistické, avšak miera optimizmu je najnižšia za šesť rokov tohto výročného prieskumu. Pozitívne vyhliadky má takmer šesť z desiatich manažérov značkových výrobcov, negatívne skoro 12 %. Všetci respondenti indikujú rast alebo zachovanie súčasných pracovných miest a rovnako aj rast alebo zachovanie objemu výdavkov na reklamu na Slovensku.
Nástup umelej inteligencie
„Ako kľúčové príležitosti roka 2024 pomenúvajú značkoví výrobcovia prehlbovanie vzťahov s obchodnými partnermi a inovácie. Obavu vyvoláva nestabilnosť a nízka predvídateľnosť regulačného prostredia a riziko možnej cenovej vojny spojenej s nástupom nového obchodného reťazca. Aj z tohto dôvodu respondenti prieskumu upozorňujú, že akákoľvek nová regulácia komplikuje podnikanie, a preto je potrebné, aby zmeny prichádzali po celospoločenskej zhode,“ dodáva výkonný riaditeľ SZZV Ľubomír Tuchscher.
Predajcom oblečenia, bižutérie či suvenírov sa má finančne uľaviť, jedna neúmerne zaťažujúca povinnosť im má ubudnúť
Nástup umelej inteligencie sa v tomto roku dotkol aj značkových výrobcov, ktorí sú všade vo svete nositeľmi inovácií. V tejto chvíli potvrdilo len približne 12 % manažérov spoločností, že ich už priamo využívajú a ďalších 35 % hovorí, že sa na jej využívanie pripravuje.
Z pohľadu očakávaného dopadu na zamestnanosť viac ako dve tretiny respondentov nevie, resp. nechce odhadnúť, aký bude dopad využívania umelej inteligencie na pracovné miesta na Slovensku. Druhá najväčšia skupina odpovedí sa domnieva, že sa nezmení počet pracovných miest, len sa zmení ich štruktúra.
Slovenské združenie pre značkové výrobky je dobrovoľným združením výrobcov a distribútorov rýchloobrátkových značkových výrobkov v oblastiach, ktoré ovplyvňujú výrobu, uvedenie na trh, distribúciu a predaj značkových výrobkov na Slovensku. Vzniklo v roku 1996, zastupuje spoločnosti s viac ako 8 000 zamestnancami na Slovensku a obratom viac ako 1,5 miliardy eur.