BRATISLAVA 10. októbra (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali tender na modernizáciu trate Beluša – Púchov. Obnova úseku v dĺžke 8,9 kilometra pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu a za predpokladanú cenu 194,27 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty by mala trvať tri roky. Rekonštruované budú aj železničné stanice v Beluši a Púchove. Investícia má byť financovaná z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o šiestu etapu modernizácie trate z Nového Mesta nad Váhom do Púchova v dĺžke 58,6 kilometra.
Stavebné firmy môžu požiadať o súťažné podklady do 19. októbra, lehota na predkladanie ponúk a ich otváranie je 9. decembra. Ponuky budú viazané minimálne do 12. marca 2012. Uchádzači musia mať prísľub banky na poskytnutie úveru minimálne vo výške 20 mil. eur. Ďalšou podmienkou účasti v tendri je predloženie zoznamu rovnakých alebo podobných stavebných prác vykonaných v rokoch 2006 až 2010. Aspoň jedná realizovaná zmluva musí mať hodnotu viac ako 100 mil. eur.
ŽSR pripravujú aj druhú etapu modernizácie trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu. Stavebné práce v úseku Považská Teplá – Bytča – Dolný Hričov – Žilina by mali podľa predpokladov stáť 293,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a trvať tri roky. Súčasťou prác bude obnova železničných staníc Bytča a Dolný Hričov. Na žilinskej železničnej stanici majú byť vykonané len úpravy na oznamovacích a zabezpečovacích zariadeniach a diaľkové riadenie na zariadeniach s nutnými stavebnými úpravami v budove Riadiaceho strediska energetiky Žilina.
Na trati Nové Mesto nad Váhom – Púchov v súčasnosti pokračujú práce v rámci prvej a druhej etapy modernizácie na úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Trenčianske Bohuslavice – Zlatovce a štvrtej a piatej etapy na úsekoch Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Tieto dve stavby majú byť ukončené v máji 2013 a 2014. Tretia etapa prác na úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá zatiaľ nezačala, pretože pre súdne spory nebol tender doteraz uzatvorený a ŽSR nemohli podpísať zmluvu s vybraným dodávateľom.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.