Sestry interného oddelenia Nemocnice Levice, člena skupiny AGEL, absolvovali školenie v komunikačných zručnostiach. Je to spôsob, ktorý nestojí veľa peňazí, no môže mať významný prínos.
„Naším cieľom je zaviesť do našich zdravotníckych zariadení proklientskú komunikáciu s pacientom. Tak, aby sa každý cítil vypočutý, porozumený, v bezpečí a bol v dobrej psychickej kondícii. Tá je nevyhnutným základom efektívnej liečby,“ vysvetľuje riaditeľka odboru ľudských zdrojov AGEL SK a lektorka Zuzana Cyprichová.
Aj štúdie už dokázali, že kvalitná komunikácia výrazne ovplyvňuje napríklad zvládanie bolesti, dĺžku liečby, dokonca eliminuje rast nádorov. Výhody prináša aj pre samotnú nemocnicu – pomáha predchádzať sťažnostiam až o 60 %. „Preto sme sa rozhodli tej téme venovať výraznú pozornosť,“ skonštatovala Cyprichová.
Predstavenie, empatia, ohľaduplnosť, načúvanie
Sestry sa učili napríklad ako komunikovať s pacientom pri jeho prijímaní na príslušné oddelenie nemocnice, pri vizite, pri prepúšťaní z nemocnice.
Topoľčianska nemocnica začala s lepším informovaním pacientov
„Samozrejmosťou musí byť predstavenie sa lekára či sestry pri prvom kontakte, rešpektovanie súkromia pacienta, ohľaduplnosť pri oznamovaní diagnózy. Počas školení rozvíjame empatický prístup k pacientovi, trénujeme aktívne počúvanie, učíme kolegov, ako zvládať záťažové situácie v komunikácii,“ približuje Cyprichová.
Dôležitou témou je aj prevencia vyhorenia, ktorým sú ohrozené všetky profesie, kde človek pomáha, ale aj dobrá atmosféra na oddeleniach nemocnice, vytváranie dobrých vzťahov, aby ľudia vedeli, ako sa im darí a ako eliminovať problémy v zárodku.