Pacienti by mali svojho lekára pred návštevou ambulancie kontaktovať najprv telefonicky. Lekár na základe triediacich otázok posúdi, či je nevyhnutné, aby pacient prišiel do ambulancie osobne.
Ak nemá respiračné problémy a nebol v kontakte s COVID-19 pozitívnou osobou, vyšetrenie sa môže zrealizovať. Pokiaľ však nejde o neodkladnú zdravotnú starostlivosť, ministerstvo zdravotníctva odporúča vyšetrenia v ambulanciách racionalizovať.
Zodpovední pacienti aj lekár
Prostredníctvom telemedicíny lekár vyhodnotí závažnosť pacientovho stavu, zváži riziko ošetrenia a ak je to možné, odporúča telefonický kontakt, SMS alebo e-mail. V tlačovej správe to uviedla hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová.
Ako dodala, každá ambulancia musí byť vybavená ochrannými prostriedkami a pacientov prijímať. Zodpovední však musia byť aj pacienti, musia sa chrániť rúškom a dezinfekciou.
Česko nutne potrebuje lôžka pre chorých na COVID-19, armáda postaví v Prahe poľnú nemocnicu
„Zdôrazňujem, že nevyhnutné a prvoradé pre nás je, aby mali pacienti aj naďalej zabezpečenú dostupnú zdravotnú starostlivosť. Pri odkladných stavoch, teda vtedy, ak pacient vyšetrenie nepotrebuje akútne, je optimálne, vzhľadom na aktuálnu situáciu s COVID-19, využívať telefonickú konzultáciu so svojím lekárom,“ uviedol minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Efektívny a užitočný prvok
Telemedicína sa podľa Krajčího v praxi ukazuje ako efektívny a užitočný prvok ochrany verejného zdravia. „Aj preto je vhodné, aby lekári okrem telefonickej konzultácie využívali v čo najvyššej možnej miere aj elektronické predpisovanie receptov. Elektronické zdravotníctvo znižuje riziko prenosu nákazy nového koronavírusu,“ povedal šéf rezortu zdravotníctva.
Opatrenia revízie výdavkov na zdravotníctvo sa napĺňali len minimálne, môže za to COVID-19
Poskytovanie ambulantnej zdravotnej starostlivosti všeobecných lekárov aj špecialistov sa v čase pandémie COVID-19 riadi štandardnými postupmi a metodickými usmerneniami hlavných odborníkov Ministerstva zdravotníctva SR pre jednotlivé lekárske odbornosti. V zmysle všetkých týchto odporúčaní je potrebné, aby pacient svojho lekára kontaktoval najprv telefonicky.