ŽILINA 17. januára (WEBNOVINY) – Podnikateľské subjekty pod hlavičkou slovenských, poľských a českých obchodných a hospodárskych komôr sa v rámci konferencie v Žiline snažia poukázať na následky odkladania výstavby diaľnice D3 cez Kysuce do Poľska. Podľa poľského veľvyslanca na Slovensku Andrzeja Krawczyka rýchle dokončenie diaľnice D3 je bojom o profit. „Pokiaľ sa bavíme o úseku Čadca – Skalité – Zwardoň, tak to naozaj nejde o tých 15 kilometrov a dopravu pre okolitých desať obcí. Ale ide o niečo viac, o dopravu medzi regiónmi a úprimne povedané je to časť ťahu Škandinávia – Rakúsko – Balkán a severné Taliansko. Takže myslím, že to nebude s nadsázkou, ak poviem, že je to úsilie o tvár dopravnej mapy Európy. O to ide a ja fandím Slovensku, aby Slovensko profitovalo a získalo tú hlavnú prevádzku. Chápem tiež, že pre Slovensko najdôležitejšia je komunikácia Bratislava – Košice, ale dúfam, že sa to podarí nejako spojiť a dúfam, že v tom je význam dnešnej konferencie, že budú nejaké návrhy, nejaké koncepcie, idei ako spojiť tie dva plány,“ uviedol Andrzej Krawczyk.
Z diaľnice D3 zo Žiliny cez Čadcu až k poľskej hranici v celkovej dĺžke 50 kilometrov je doposiaľ hotových len 3,5 kilometra, no ani tento krátky úsek od hranice sa ešte nevyužíva a končí len v lese. Na poľskej strane je z rovnako plánovaných 50 kilometrov diaľnice od hranice do Bielsko-Biala využívaných už 15 kilometrov a v jednom profile hotových ďalších desať. Diaľničné prepojenie Poľska a Slovenska sa podľa predsedu predstavenstva Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline Dušana Halušku začalo budovať ešte v roku 1997 a malo byť hotové už v roku 2004.
Či by Poliaci smerujúci do Viedne a Talianska uprednostnili slovenské diaľnice, poľský veľvyslanec s istotou povedať nevie, no po dokončení diaľnice ponad Považskú Bystricu má pozitívne signály. „Neviem, čo by zvolil taký priemerný poľský vodič, ale trochu sa obávam, že pretože hlavný ťah to je Viedeň – severné Taliansko, že zvolil by cestu cez Brno, pokiaľ nepostavíte nejaké sympatické hospody na ceste. Ale napríklad to, že bol dostavaný úsek cez Považskú Bystricu, máme ozajstné signály, že nejaká skupina ľudí začala jazdiť cez Slovensko a nie cez Česko, pretože sa dozvedeli, že o ten kus je lepšie,“ povedal Krawczyk.