BRATISLAVA 7. marca (WBN/PR) –
Dom umenia NOC, Námestie SNP 12, Bratislava
Otvorenie výstavy vo štvrtok 10. marca 2011, 18.30 hod.
Trvanie výstavy: 11.3.-15.4.2011
a
OPEN Gallery, Baštová 5, Bratislava
Trvanie výstavy: 18.3.-14.4.2011
kurátorka: Gabriela Kisová
Výstava Michala Černušáka s názvom Playing with God, ktorá sa koná v bratislavskom Dome umenia a v OPEN Gallery, prináša výber autorových prác z obdobia posledných rokov. Černušák (*1982) patrí k predstaviteľom mladej umeleckej generácie, ktorá sebavedomo rozvírila hladinu súčasnej slovenskej maľby po roku 2000. Absolvent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (ateliér Prof. Ivana Csudaia) si už počas štúdia koncentrovane hľadal svoje témy a od menších formátov sa postupne dopracoval k monumentálnym kompozíciám. V nich sa naplno rozvinula jeho maliarska všestrannosť.
Ak na Černušákovu tvorbu pozrieme takpovediac z vtáčej perspektívy, zistíme, že už niekoľko rokov systematicky krúži okolo tematických okruhov súvisiacich so spoločenskými procesmi ako globálny urbanizmus, vplyv nových technológií a vedomostných systémov na človeka, transformácia skutočnosti v mediálnych obrazoch či úloha ideológií a falošných prorokov pri konštituovaní vplyvných svetonázorov ako náboženstvo, veda a politika. Súčasťou jeho ikonografie sú vizuálne „prefabrikáty“, pripomínajúce fotografie z novín a časopisov, filmové zábery, počítačové hry, ale napríklad aj motívy z kunsthistórie. Pri pohľade na jeho maľby ľahko nadobudneme dojem, že sme ich už niekde videli. Autor cituje, parafrázuje a princípom podobným remixu kombinuje nájdené motívy, ktoré v procese transformácie do média maľby prispôsobuje vlastnému zámeru a umeleckej výpovedi.
Černušák vo svojej tvorbe intenzívne využíva techniku americkej retuše, ktorú si osvojil práve kvôli možnosti poprieť maliarsky rukopis a vytvárať rafinovane mäkkú, rozostrenú maľbu, ktorá akoby prešla filtrom televíznej obrazovky. Po formálnej stránke autor kombinuje airbrush s lazúrnou olejomaľbou, jeho maľba má perspektívnu hĺbku a zároveň prechádza do ornamentálne pôsobiacich plôch, je hybridná podobne ako jej témy. Miestami má temnú „rubensovskú“ kvalitu (napríklad v maľbe Biotech intervention), inde ako v maľbe Playing with God odkazuje na estetiku čínskej krajinomaľby, street artu a graffity. Černušák podobne ako DJ remixuje rozličné vizuálne jazyky, a to robí jeho maľbu živou.
Dvojvýstavu sprevádza publikácia k tvorbe Michala Černušáka s textami od Petra Michaloviča a Gabriely Kisovej v slovenskom a anglickom jazyku.
V prípade záujmu o rozhovor s autorom, obrazový materiál a ďalšie informácie k výstave nás kontaktujte na: office@krokusgaleria.sk