Slovensko zaostáva za vyspelými krajinami aj v digitalizácii verejnej správy. V tejto oblasti sa môžeme inšpirovať napríklad vo Veľkej Británii a v Estónsku.
Expertka na digitálnu transformáciu verejnej správy Ľubica Binka Hamarová tvrdí, že na ostrovoch digitalizovali raz a poriadne, pričom jednotlivé kroky zavádzali postupne a tie na seba nadväzovali.
Svoje osobné skúsenosti z Veľkej Británie, kde hodnotí efektivitu najväčších digitálnych projektov, priblížila počas prvého dňa konferencie o inováciách a technológiách Jarná ITAPA 2024, ktorá v stredu pokračuje.
V Británii nakupujú po častiach
„Angličania sa pri digitalizácii orientujú na užívateľa, kapacity si budujú inštitúcie samé a podľa svojich potrieb, no držia sa jednotného manuálu,“ uviedla odborníčka, ktorá v minulosti pôsobila aj na slovenskom ministerstve informatizácie.
ITAPA je viac ako dvadsať rokov miestom inšpirácie k zmenám a stretom rôznych svetov
Za dôležité označila tiež to, že vo Veľkej Británii systémy nakupujú po častiach. „Teda nekúpi sa jeden softvér za desiatky miliónov eur, ktorý v konečnom dôsledku nevyhovuje nikomu, ale najskôr sa zabezpečí prototyp, potom beta fáza a tak ďalej,“ podotkla Ľubica Binka Hamarová. Takýto nákup podľa nej zabezpečuje to, že Briti dostanú kvalitu.
O poznatky z digitalizácie v pobaltskom Estónsku sa podelila poradkyňa pre digitálnu transformáciu v e-Estonia Briefing Centre Carmen Raal. Služby štátu pre občanov podľa nej musia byť intuitívne.
Občan nemá na výber
„V súkromnom sektore platí, že ak nie som spokojný so službou, odídem ku konkurencii. Avšak to neplatí pri digitálnych službách štátu. Občan pri nich na výber nemá,” upozornila na jarnej edícii ITAPA expertka.
Digitalizácia štátu má byť podľa nej sústredená na infraštruktúru, vytvorenie kvalitnej dátovej stratégie a zaistenie bezpečnosti dát.
„Základ úspechu je, že sme začali veľmi skoro a dnes využívame digitálne služby na dennej báze. Naša elektronická identita nám neumožňuje len prístup k službám štátu. Každý Estónec sa prostredníctvom svojej štátom vydanej elektronickej identity dokáže prihlásiť do internetbankingu vo všetkých bankách v krajine,” povedala Carmen Raal.
Ako dodala, digitalizácia štátu do veľkej miery odstránila v 90-tych rokoch minulého storočia hlavný problém krajiny – korupciu.
Nie sme na tom najhoršie
Štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) Ivan Ivančin súhlasil s estónskou odborníčkou, že služby musia byť intuitívne, bezpečné a musia mať jednotnú podobu. Nevyhnutná je pritom užšia spolupráca štátu so súkromným sektorom.
„Čo sa týka počtu digitálnych služieb, nie sme na tom najhoršie. Teraz sa však sústreďme nie na kvantitatívnu rovinu, ale na kvalitatívnu. Tam máme čo dobiehať,” vyzval na konferencii. Štát má podľa Ivana Ivančina obrovské množstvo dát, ktoré by mohol a mal využívať.
Už nestačí len učiť sa, učiť sa, učiť sa. Podľa Druckera sa musia deti naučiť kriticky myslieť a pracovať s dátami (video+foto)
Ako príklad dobre fungujúcej služby občanom na podujatí spomenuli školský informačný systém. Aplikácia Edupage, ktorá pôvodne vznikla ako digitálna žiacka knižka, v súčasnosti zahŕňa veľké a komplexné systémy, ktoré využívajú materské, základné, stredné a umelecké školy na celom Slovensku.
„Toto sú aplikácie, ktoré budú ukazovať smer, kam by mal smerovať slovenský eGovernment,” uviedol výkonný riaditeľ občianskeho združenia Slovensko.Digital Peter Steinhübl.