Vysoké školy si budú musieť nastaviť mechanizmy, aby podvádzanie efektívnejšie vytlačili. Uviedol to po tlačovej konferencii predseda výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) Robert Redhammer.
V prieskume Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ), ktorý bol vypracovaný v spolupráci so SAAVŠ, sa viac ako 30 percent študentov priznalo, že bolo ľahšie podvádzať v podmienkach dištančného vzdelávania. Do prieskumu sa zapojilo takmer 3 500 študentov z 23 vysokých škôl.
O uznávaní vysokoškolských diplomov pre účely pokračovania v štúdiu bude rozhodovať ministerstvo
V dotazníku sa 33 percent študentov priznalo, že bolo jednoduchšie podvádzať za podmienok, ktoré prinieslo dištančné vzdelávanie. Pre 43 percent respondentov boli naopak skúšky upravené tak, aby sa nedali zneužiť.
Najčastejšími opatreniami učiteľov bol obmedzený čas na vyplnenie testov alebo to, že odpoveď na zadanie sa nedala ľahko vyhľadať na internete či v ďalších materiáloch. Približne 23 percent z nich sa stretlo s tým, že si museli inštalovať špeciálny program, ktorý mal sledovať ich aktivitu počas skúšky.
Redhammer chce meniť kultúru
Ako priblížil Redhammer, pre agentúru to znamená, že školy nie úplne zvládajú on-line skúšanie. Dodal, že budú sledovať ďalší vývoj a v štandardoch dajú väčší dôraz na to, aby školy preventívne predchádzali možným podvodom. „Vysoké školy nielen vzdelávajú, ale aj vychovávajú. Ak nebudú vychovávať v čestnosti a v svedomitosti, tak potom je to veľký problém pre celú spoločnosť,“ povedal.
V prípade akademických podvodov má pocit, že ide o klesajúci trend. No zároveň dodáva, že neklesá dostatočne rýchlo. Poznamenal, že je potrebné zmeniť kultúru, a to bude trvať niekoľko rokov.
Ako chcú univerzity bojovať proti plagiátorstvu? Zrejme by pomohli aj moderné technológie
Prezident Slovenskej rektorskej konferencie (SRK) a riaditeľ Inštitútu SRK Rudolf Kropil pre média uviedol, že je potrebné nastaviť formy skúšania. „Je jasné, že časť ľudí sa bude snažiť obchádzať pravidlá a je na nás, aby sme tomu zamedzili,“ konštatoval.
Doplnil, že pedagógovia majú možnosť sledovať pomocou moderných technológií aj okolie študenta alebo môžu využiť testy s časovými limitmi, kde podľa neho nemôže prísť k nejakému závažnému podvádzaniu.
Konferencia k akademickým podvodom
SAAVŠ má na koniec septembra naplánovanú konferenciu k novým akreditačným štandardom. Zameraná by mala podľa Redhammera byť na vysvetlenie ich pravidiel a metodiky, ale aj na tému akademickej integrity, teda boju proti akademickým podvodom.
Zber údajov sa konal od 10. júna do 22. júna. Celkovo na otázky odpovedalo 3 490 respondentov z 23 vysokých škôl a 105 rôznych fakúlt.
Dáta a zistenia by mali byť v najbližších dňoch zaslané vysokým školám a študentským zástupcom. Následne bude na vnútorných orgánoch školy, aby informácie využili na úpravu svojho fungovania v prospech zlepšenia kvality výučby aj pri prechode na dištančnú formu.