BRATISLAVA 30. apríla (WebNoviny.sk) – Tradičný systém vzdelávania by sa na Slovensku mohol obohatiť prvkami, ktoré prispejú k väčšej radosti detí zo školy. Pre agentúru SITA to povedal minister školstva Peter Plavčan, ktorý zároveň vyzdvihuje alternatívny výchovno-vzdelávací program montessori, ktorý je zameraný na podporu dieťaťa pri rozvíjaní jeho poznatkov a zručností a kde aktivity dieťa vykonáva pre uspokojenie seba samého, nie vyučujúceho.
Slovenskí žiaci sú často v školách nespokojní a nešťastní
Plavčan zároveň dodáva, že si vie predstaviť úpravu štátneho vzdelávacieho programu tak, aby deti na prvom stupni základných škôl neznámkovali. Všetko však podľa neho treba robiť po malých krokoch.
Minister pripúšťa, že slovenskí žiaci sú často v školách nespokojní a nešťastní. Pri montessori vyzdvihuje napríklad prístup učiteľa k žiakovi či menšiu úroveň stresu. Zároveň však hovorí aj o iných organizačných opatreniach, ktoré radosti zo školy môžu napomôcť.
Spomína napríklad hodiny biológie v lese či systém zrušených hodín, pričom učiteľ preberá predmet tak dlho, kým udrží záujem detí. Ako dodáva, niekedy treba urobiť iba malé kroky, aby boli učitelia a deti v školách spokojnejší. Niektoré opatrenia budú podľa Plavčana súčasťou diskusie pri okrúhlych stoloch odborníkov, ktoré ministerstvo školstva bude iniciovať.
Ministerstvo zvolá okrúhle stoly
Plavčan zároveň dodáva, že do mesiaca od schválenia programového vyhlásenia vlády pripraví rezort krátky dokument, ktorý bude hovoriť o úlohách na tento rok. Následne zvolá ministerstvo okrúhle stoly a bude rokovať, čo je správna cesta pre slovenské školstvo. Ku každej z úloh chce minister zriadiť komisie odborníkov, ktorých nominujú účastníci okrúhlych stolov. O postupe komisií chce ministerstvo informovať aj školskú verejnosť, aby vedela ohodnotiť stupeň rozpracovanosti konkrétnych úloh.
Minister Plavčan už informoval aj školské odbory o pripravovanom pláne konkrétnych úloh a opatrení, ktoré sa budú realizovať do konca tohto roka. Návrh dokumentu pripravia do 16. mája, keď ho ministerstvo pošle partnerom na pripomienkovanie. Následne do 20. mája na pôde ministerstva zorganizujú okrúhle stoly s odborníkmi z praxe, pedagógmi, predstaviteľmi iniciatív a s odborármi. Výsledky pripomienkovaného a upraveného dokumentu uverejnia do konca mája a pristúpia k plneniu konkrétnych zadefinovaných úloh.