Učitelia sú s reformou na základných školách spokojní. Ministerstvo školstva informovalo, že učitelia základných škôl, na ktorých sa začalo učiť podľa nového vzdelávacieho programu, hodnotia reformu pozitívne. Nový prístup podľa nich zlepšuje komunikáciu a motiváciu učiteľov a žiakov.
Pozitívne ohlasy
Pozitívne ohlasy sú podľa ministerstva aj na rozdelenie vzdelávania do troch cyklov. Po novom sa učí na takmer 500 školách. Ako rezort školstva informoval, počas školského roka 2026/2027 bude nový vzdelávací program štandardom pre všetky základné školy.
Druckerovo ministerstvo spúšťa tretie kolo registrácie pre školy, ktoré chcú od nového roka učiť po novom
„Nový vzdelávací program je najvýznamnejšou inováciou v oblasti základného školstva za posledných 30 rokov. Mladá generácia potrebuje schopnosti, ktoré jej umožnia riešiť komplexné problémy a reagovať na výzvy dnešného sveta. Inovatívne vzdelávanie je preto kľúčové,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Tretie kolo prihlasovania
Reformu rezort implementuje postupne, aby školy mali dostatok času a podpory. Ministerstvo doplnilo, že od pondelka 18. novembra je otvorené aj tretie kolo prihlasovania škôl do nového vzdelávacieho programu. Aj napriek tomu, že registrácia nie je záväzná, ministerstvu školstva to pomáha zmapovať záujem, na základe čoho potom vie pripraviť finančné a personálne zdroje.
Používanie mobilov na školách bude od budúceho roka regulované, Druckerovo ministerstvo pripravilo aj súbor praktických nástrojov
Minister informoval, že tri dni po spustení tejto registrácie sa prihlásilo takmer 200 škôl. Školy, ktoré prejavia záujem o implementáciu nového vzdelávacieho programu od školského roka 2025/2026 získajú súčasne prístup k špecializovaným kurzom a podpore od lektorov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a mentorov regionálnych centier podpory učiteľov.
Zlepšené vzťahy aj motivácia
Spätnú väzbu považuje ministerstvo za kľúčovú pre dosiahnutie úspechu pri takto rozsiahlej zmene. Generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Romana Kanovská doplnila, že v uplynulom roku v intenzívnej spolupráci sprevádzali prvých 39 škôl, ktoré začali učiť podľa nového programu od septembra 2023.
„Učitelia a riaditelia boli súčasťou monitorovania, ktorý hodnotil proces zavádzania nového obsahu, formy a ciele vzdelávania,“ dodala Kanovská a priblížila, že väčšina z 910 učiteľov v dotazníku uviedla, že sa vďaka reforme zlepšili vzťahy, komunikácia a motivácia medzi učiteľmi a žiakmi.
Kurikulárna reforma musí zmeniť aj tradičné triedy. Žiaci už nebudú sedieť v klasických laviciach
„Učitelia prvých ročníkov často označili svoju školu za skvelé pracovné miesto. Spolupráca medzi učiteľmi sa zvýšila, organizujú si ,priateľské návštevy´ na hodinách na výmenu skúseností. Takmer všetci učitelia a členovia podporných tímov prejavili záujem o ďalší profesijný rozvoj,“ doplnilo ministerstvo.
Pozitívne zmeny sa podľa slov ministerstva odrážajú aj v atmosfére na školách a duševnom zdraví žiakov, a to vďaka blokovému vyučovaniu, projektom a ranným kruhom. „Vyše 90 percent učiteľov, členov podporných tímov a vedúcich zamestnancov uviedlo, že sa im darí motivovať žiakov k rozvíjaniu ich potenciálu, kritického myslenia, prezentačných a komunikačných zručností,“ informoval rezort školstva.
Kvalitné učebnice a materiály
Kanovská podotkla, že pre úspech reformy sú kľúčové kvalitné učebnice a edukačné materiály. Informovala, že hodnotenie a schvaľovanie publikácií prebieha dobre a učitelia už čoskoro dostanú materiály prispôsobené novým potrebám.
Žiakov čaká veľká školská reforma: Takto sa zmení hodnotenie, výučba a domáce úlohy (rozhovor)
„Zatiaľ bolo schválených približne 30 publikácií a ďalšie sú v procese schvaľovania. Už sme vyškolili viac ako 270 recenzentov učebníc, podľa požiadaviek nového štátneho vzdelávacieho programu,“ uzavrela Kanovská.