Regionálne príplatky pre pedagógov sú zatiaľ taká nedokončená vec. Pre agentúru SITA to skonštatoval prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman.
„Keď sa na to pozrieme, tak sa zvyšujú platy len učiteľom základných a stredných škôl, a to len pedagogickým zamestnancom,“ poukázal s tým, že vynechaní boli nepedagogickí zamestnanci. Šéf SKU zdôraznil, že i tých je veľký nedostatok v kritických regiónoch. Dodal, že vynechaná bola i celá časť učiteľskej obce, a to učiteľky materských škôl.
Rozhodnutie už pri schvaľovaní rozpočtu
„V tomto vidíme, že je to nedotiahnuté,“ vraví. Prezident SKU dodal, že očakávajú, ako sa to celé dokončí.
„Momentálne by som to nazval, že je to vážny klin v očiach zamestnancov. Predstavte si, že pracujete na škole, a teraz ste v tom kritickom regióne Žilina, Košice, Bratislava. A všetci nepedagogickí to nedostanú. A my ich potrebujeme,“ vysvetľuje Crmoman. Dodal, že už v súčastnosti majú problém nájsť nepedagogických zamestnancov, napríklad nahradiť tých, ktorí odídu do dôchodku.
„Teraz na tej jednej škole jedni to dostanú a druhí to nedostanú,“ vraví. Uviedol tiež, že dúfajú, že čoskoro nastanú zmeny. „Treba si uvedomiť, že toto bolo rozhodnuté už pri schvaľovaní rozpočtu,“ myslí si Crmoman.
Kto bude učiť naše deti? Pomôže prinavrátiť status učiteľom ministerstvo?
„Keď nad tým logicky rozmýšľame, tak keď mal minister na jeseň dohodnuté v rozpočte, že dostane tých 60 miliónov, tak ono to už bolo vlastne rozhodnuté,“ domnieva sa šéf SKU. Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) podľa Crmomana už vtedy musel predstaviť plán, ako to bude minuté.
„Už pri plánovaní nastala chyba a bolo to nedotiahnuté,“ myslí si. Museli si podľa neho uvedomovať, že prostriedky postačia len pre pedagogických zamestnancov.
Zvyšovanie základných tabuľkových platov
Crmoman podotkol, že SKU dlhodobo presadzuje zvyšovanie základných tabuľkových platov v školstve, s cieľom zvýšiť atraktivitu učiteľského povolania. Dodal, že pre zvýšenie atraktivity práce v školstve je potrebné i nastavenie platového automatu, aby zamestnanci v školstve zotrvali.
Učitelia tento rok dostanú regionálne príspevky, Druckerovo ministerstvo im prerozdelí 60 miliónov eur
Tieto opatrenia podľa jeho slov navrhujú už roky, nejde o žiadnu novinku. Zdôraznil tiež, že je dôležité i to, ako tento rok dopadne kolektívne vyjednávanie, a teda či sa budú zvyšovať tabuľkové platy. Príplatky sú podľa neho vždy „len krok B“, pokiaľ nie je vyriešený základný plat a platový automat a je toho názoru, že neprinesú takú zmenu, ako napríklad zmena v základnom plate.
„Nebuďme veľmi naivní, že príplatky to automaticky tak zmenia, že sa nám sem budú hrnúť učitelia. Keď vidia, že tá kariéra nie je z dlhodobého hľadiska taká istá, nie je isté, dokedy budú tieto príplatky,“ vraví a zdôrazňuje, že za najistejší považuje základný plat a nastavenie kariérneho systému.
Príspevky pre pedagogických zamestnancov
Ministerstvo školstva zavedie regionálne príspevky pre pedagogických a odborných zamestnancov. Cieľom je riešiť problém s výrazným nedostatkom pedagógov v regiónoch. Na tento účel prerozdelí v tomto roku 60 miliónov eur. Výška regionálnych príspevkov sa určí na základe porovnania platov pedagogických a odborných zamestnancov s priemerným platom vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov v oblasti.
SKU: Programové vyhlásenie vlády je odvážne vo formuláciách, no zároveň mu chýba ambícia a konkrétne opatrenia
Cieľom príspevku je prilákať a udržať viac kvalifikovaných pedagógov v oblastiach, kde je najväčší nedostatok učiteľov. Problémom je najviac zasiahnutý západ Slovenska, predovšetkým Bratislava, kde dochádza k výraznému odlivu pedagógov. V menšej miere však podobné problémy majú aj v iných väčších mestách, ako je Trnava, Žilina či Košice.
Cieľom prezentácie bolo priniesť „burzu nápadov", reaguje rezort školstva na kritiku SKU
„Príspevok zatiaľ pokrýva rok 2024, pracujeme však na dlhodobom riešení. Budeme intenzívne rokovať s ministerstvom financií o možnostiach kontinuálneho financovania tejto iniciatívy v nasledujúcich rokoch,“ upozornil minister Drucker. Cieľom je zabezpečiť, aby príspevky nielen pokračovali, ale aby ich výška bola minimálne rovnaká, ako v tomto roku. Ministerstvo uvažuje aj o zahrnutí materských škôl do systému financovania.